گفت‌وگو|

همه آنچه از «تب دانگی» باید بدانیم؛ از راه‌های پیشگیری تا علائم و درمان

9:11 - 31 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۹۰۱
همه آنچه از «تب دانگی» باید بدانیم؛ از راه‌های پیشگیری تا علائم و درمان
یک متخصص بیماری‌های عفونی به بیان توضیحاتی درباره تب دانگی از جمله راه‌های پیشگیری، علائم و درمان این بیماری پرداخت و گفت: باتوجه به افزایش سفر‌های داخلی و خارجی شرایط برای بروز این بیماری در کشور ما فراهم است و انتظار می‌رود «تب دانگی» وارد کشور ما شده باشد.

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان درباره بیماری  «تب دانگی» گفت: تب دانگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شود، در صورتی که این پشه ناقل بیماری باشد و فردی را نیش بزند، این ویروس را به بدن فرد منتقل و او را بیمار می‌کند. تب دانگی بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر شیوع دارد، اما از آنجایی که پشه می‌تواند خودش را با شرایط تطبیق دهد به تدریج در مناطق معتدل نیز شناسایی شده و تنها محدود به مناطق گرمسیر نمی‌شود، این بیماری در گذشته بیشتر در آفریقا، آسیا و مدیترانه شرقی شایع بود اما در حال حاضر در اورپا و آمریکا نیز گزارش شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در کشور ما نیز این بیماری بیشتر در مناطق جنوبی شیوع داشت، اما هم اکنون در حال گسترش در مناطق معتدل است و می‌توان این پشه را در اغلب استان‌های کشور شناسایی کرد، ادامه داد: باتوجه به افزایش سفر‌های داخلی و خارجی و وجود این بیماری در کشور‌های نزدیک ما از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس و همسایه‌های شرقی شرایط برای بروز این بیماری در کشور ما فراهم است، البته تاکنون پایش‌ها و رصد‌هایی که انجام دادیم نشان دهنده این بوده که اغلب موارد ابتلا به تب دانگی در کشور ما سابقه سفر به کشور‌های حوزه خلیج فارس را داشتند، اما در رابطه با ۲ مورد سابقه سفر گزارش نشده و به نظر می‌رسد ابتلا در داخل کشور صورت گرفته باشد.

انتظار می‌رود «تب دانگی» وارد کشور ما شده باشد

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه با توجه به این شرایط انتظار می‌رود که این ویروس وارد کشور شده باشد، افزود: راه اصلی انتقال این بیماری پشه‌ای است که ناقل این ویروس باشد. بیشتر نوع ماده پشه آئدس نیش می‌زند و بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در روز این کار را انجام می‌دهد و زمان پیک گردش این نوع پشه زمان طلوع و غروب خورشید است.

رمضانی ضمن بیان اینکه نوع پشه بیشتر در آب‌های راکد زندگی، تخم‌ریزی و تکثیر پیدا می‌کند و وجود زباله نیز شرایط تکثیر این پشه‌ها فراهم می‌کند، بیان کرد: هنگامی که تعداد این پشه بیشتر شود احتمال آلوده شدن افراد توسط این پشه‌ها نیز بالا می‌رود و در نتیجه باید از راکد ماندن آب و جمع شدن زباله‌ها جلوگیری شود. شکل پشه آئدس با بقیه پشه‌ها فرق می‌کند، این پشه مشکی رنگ است و بند‌های سفیدی روی بدنش وجود دارد و به آن پشه ببری آسیایی نیز می‌گویند.

وی توضیح داد: در مناطق آندمیک این بیماری که این نوع پشه وجود دارد برای پیشگیری از ابتلا به تب دانگی می‌توان از مواد دور کننده حشرات نظیر ترکیبات اوکالیپتوس استفاده کرد، لازم است در این مناطق حتما برای در و پنجره از توری استفاده شود و همچنین پشه بند نیز باید مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان برای جلوگیری از ورود پشه‌ها به پشه‌بند در دیواره بیرونی پشه‌بند از مواد دور کننده حشرات استفاده کرد.

این پزشک متخصص ادامه داد: مهار این بیماری نیاز به همکاری همه از جمله پزشکان، مسئولان و مردم دارد، مردم باید در مورد دور کردن پشه آموزش‌های لازم را ببینند و آگاهی لازم را داشته باشند. همچنین شناسایی سریع بیماران توسط پزشکان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه پشه نباید به بیمار آلوده نزدیک شود چون پشه در صورت آلوده شدن قابل کنترل نیست و می‌تواند تعداد زیادی از افراد را آلوده کند.

علائم « تب دانگی» چیست؟

وی در مورد علائم این بیماری گفت: در ۷۰ تا ۸۰ درصد مواقع این بیماری بدون علامت است و بیمارانی که علامت‌دار هستند، علائمی نظیر تب، سردرد، شکم درد، استفراغ، تهوع، خون ریزی از لثه و سیستم گوارشی و درد پشت چشم را تجربه می‌کنند، این علائم در مرحله حاد بیماری بروز پیدا می‌کند و بعد از این مرحله وارد مرحله بحرانی می‌شویم؛ در این مرحله تب بیمار قطع می‌شود و بیمار فکر می‌کند، بهبود پیدا کرده، اما وارد شوک و دچار افت فشار، پایین آمدن پلاکت، افزایش خون‌ریزی، بی‌حالی، خواب‌آلودگی، گیجی، شکم درد و استفراغ بیشتر می‌شود که این علائم نشانه هشدار هستند و بیمار هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کند، اعلام سابقه سفر به مناطق آندمیک نیز می‌تواند پزشک را در تشخیص این بیماری کمک کند.

رمضانی ضمن اشاره به اینکه مدیریت درمان این بیماری در ۴۸ ساعت تا ۷۲ از زمان بروز این علائم بسیار مهم است، افزود: بعد از این مدت بیمار حدود ۳ تا ۴ روز وارد مرحله نقاهت و پس از آن به سمت بهبودی می‌رود.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: تب دنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *