احداث خط ۱۱ مترو تهران طی هفته‌های آینده/ زاکانی: به‌زودی چشم مردم به ده‌ها هزار اتوبوس برقی روشن می‌شود

16:42 - 10 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۴۱
احداث خط ۱۱ مترو تهران طی هفته‌های آینده/ زاکانی: به‌زودی چشم مردم به ده‌ها هزار اتوبوس برقی روشن می‌شود
شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از فاز اول پروژه پایانه شرق ضمن اشاره به اینکه به شدت در حال توسعه خطوط مترو هستیم، از احداث خط ۱۱ طی هفته‌های آینده خبر داد.

خبرگزاری میزان - عملیات اجرای پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو و اتمام فاز نخست پردیس مسافری شرق تهران عصر امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ در قالب یکصد و سی‌امین پویش امیدوافتخار با حضور شهردار تهران آغاز شد.

ظهراب زاده، معاون فنی مهندسی شرکت مترو تهران در حاشیه این مراسم گفت: این پروژه یک پروژه ترکیبی است. خط ۲ مترو از غربی‌ترین نقطه تهران شروع و تا ایستگاه فرهنگسرا ادامه دارد. توسعه شرقی این خط از سال‌های قبل آغاز شده، اما تکمیل نشده بود و شهردار تهران تاکید ویژه برای شروع این بخش از مترو داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه این توسعه حدود ۴ کیلومتر و شامل ۲ ایستگاه میانی و ایستگاه نهایی است، ادامه داد: برنامه احداث توسعه یک ساله است و همزمان با به اتمام رسیدن فاز بعدی پایانه، توسعه شرقی خط ۲ نیز افتتاح می‌شود.

معاون فنی مهندسی شرکت مترو تهران با بیان اینکه حجم ریالی این پروژه ۸ هزار میلیارد است، افزود: این پایانه از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی و مساحتش حدود ۱۳۰ هزار متر مربع است، ساختمان اصلی این پروژه ۲۵ هزار متر مربع و در سه سطح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: این پروژه از آن دست پروژه‌هایی است که متوقف شده بود، اما در مدیریت شهری جدید در دستور کار قرار گرفت. این مجموعه به لانه کبوتر تبدیل شده و خاک گرفته و بیغوله بود و سرمایه مردم رها شده بود.

وی ضمن اشاره به اینکه این پروژه با وجود ۸۲ درصد پیشرفت مورد بی‌مهری مدیریت شهری پیشین قرار گرفته بود، ادامه داد: این
این پروژه در سال ۹۶ با ۴۰ میلیارد تومان به نتیجه می‌رسید، اما الان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام آن احتیاج است. قسمت‌های دیگر این پروژه در فاز‌های بعدی افتتاح می‌شود و در بالادست این مجموعه یک پردیس مسافری جذاب آماده طراحی است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: این پروژه همانند برخی پروژه‌های دیگر که در مدیریت شهری قبلی رها شده بود مدت‌ها متوقف مانده بود و خوشبختانه امروز فاز نخست آن تکمیل شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در دوره‌های مدیریت شهری قبلی قصد داشتند که پایانه را تبدیل به موزه کنند چراکه فکر می‌کردند امکان ندارد با کاربری اولیه پایانه، این مجموعه را تکمیل و راه‌اندازی کنند، ادامه داد: طی سال آینده خط ۲ مترو از شرق توسعه می‌یابد و همچنین هم اکنون مذاکره برای انتخاب نوع تراموا در چین در حال انجام است.

شهردار تهران با بیان اینکه فعلا تاکسیرانی و اتوبوسرانی در مجموعه ارائه خدمات می‌کنند و از سوی دیگر مجموعه شهروند نیز فرصت خدمت به شهروندان شرق تهران را فراهم می‌کند، افزود: مجموعه تفریحی نیز در کنار مجموعه سرخه‌حصار ایجاد می‌شود که در کل می‌تواند فرصت گردشگری جدیدی را برای تهران فراهم کند.

زاکانی با اشاره به اینکه به شدت در حال توسعه خطوط مترو هستیم، بیان کرد:  خطوط ۴، ۶ و ۷ مترو مراحل تکمیلی را طی می‌کنند و خط ۸، ۹ و ۱۰ نیز احداثش آغاز شده و همچنین احداث خط ۱۱ نیز ظرف هفته‌های آینده شروع می‌شود و تمام خطوط خود را فعال کردیم.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز پول نیاز دارد تا به ۴۹۳ کیلومتر خط مترو دست پیدا کنیم که در حال حاضر ۱۹۱ کیلومتر باقی‌مانده و بخش عمده آن آغاز شده و با عددی نزدیک به ۶۰۰ همت توسعه را آغاز کردیم.

شهردار تهران ضمن بیان اینکه عملیات اجرای ۸۰ پروژه عمرانی در تهران در حال انجام است و این حجم عملیات در نوع خود بی‌سابقه است، گفت: امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه ریزمقیاس محلی داریم و پروژه رود دره فرحزاد را در مساحت ۵۴ هکتار داریم که در حال آماده شدن است و تبدیل به تفرجگاه شهری می‌شود و در این ماه افتتاح می‌شود.

زاکانی توضیح داد: به زودی چشم مردم تهران به ده‌ها هزار اتوبوس و تاکسی که عمده آن برقی است روشن می‌شود، یکی از طراحی‌ها برای تهران انتقال بارانداز‌های تهران و پایانه‌های مسافربری به خارج از شهر است. چند منطقه ما تحت تاثیر میراث نادرست بارانداز‌ها قرار گرفته است و انتقال این بارانداز‌ها را خواهیم داشت و برای آن ۶۰۰ هکتار فضا مشخص شده تا از طریق آن پرونده باراندازه‌ها در مناطق۱۲ و ۱۶ را ببندیم تا این مناطق از این آسیب مصون شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه طی ۲ تا ۳ ماه آینده پایانه فعلی شرق تهران به مساحت ۵ هکتار تخلیه و به پایانه جدید منتقل می‌شود تا کاربری جدیدی برای پایانه قدیمی داشته باشیم، افزود: برای پایانه‌های جنوب و غرب نیز طراحی کردیم که به خارج از تهران منتقل شود و در شهر تهران فقط چند پایانه موقت خواهیم داشت که مسافر را از آنجا به سمت پایانه‌های اصلی منتقل کند و دیگر دپو و انباری از اتوبوس نداریم که آلودگی و مشکل برای شهر ایجاد کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پایانه شرق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *