دادستان کرمان: خروجی پرونده‌ها در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ١٧ درصد افزایش داشته است

13:25 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۴۰۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان کرمان: خروجی پرونده‌ها در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ١٧ درصد افزایش داشته است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: تعداد ٢۶ هزار فقره پرونده در سه ماهه نخست سال جاری به دادسرای کرمان وارد شده که نسبت به مشابه سال قبل حدود ٣ درصد و خروجی پرونده‌ها نیز ١٧ درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در جریان بازدید استاندار کرمان از دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، یاد و خاطره شهید بهشتی و یاران شهید ایشان و نیز یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی را گرامی داشت و گفت: شهید رئیسی، شخصیتی بودکه بیش از ۳۵ سال در سمت‌های مختلف کار کرد و زحمت کشید و در نهایت خداوند اجر تلاش‌های جهادگونه ایشان را با شهادت داد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که دادسرا پیشانی دستگاه قصایی و مراجعه اول مردم در موارد کیفری است، تاکید کرد: در این مجموعه زحمات زیادی در کشیده می‌شود و دادسرا‌ها در حقیقت یک موج شکن هستند که از ورود حجم بالای پرونده‌ها به دادگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که قضات به صورت گمنام خدمان گسترده‌ای را به مردم ارائه می‌کنند، تاکید کرد: راه اندازی دادگاه‌های صلح در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته و در ادبیات حقوقی دستگاه قضایی کشور شکل گرفته است و با راه اندازی این دادگاه ها، بسیاری از پرونده‌ها در دادگاه‌های صلح رسیدگی خواهند شد.

وی گفت: جهت گیری‌های همسوی دستگاه‌های قضایی و اجرایی، ضامن ارائه خدمات بیشتر به مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی به همراه استاندار کرمان در ادامه از شعب مختلف دادسرای کرمان به ویژه شعب دادگاه کیفری دو بازدید کردند.

رئیس دادگاه‌های کیفری دو کرمان نیز در سخنانی گفت: دادگاه‌های کیفری دو در مرکز استان با ۱۳ شعبه فعال هستند و در سال گذشته تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه کیفری دو ۲۲ هزار و ۵۳۸ پرونده بوده است.

احمد قربانی افزود: در سه ماه امسال چهار هزار و ۷۴۸ پرونده به محاکم کیفری دو وارد و چهار هزار و ۵۱۴ پرونده منتهی به صدور رای شده است.
شایان ذکر است؛ رئیس کل دادگستری استان و استاندار کرمان در این بازدید با حضور در شعب مختلف، با اهدای گل از تلاش کارکنان قضایی و اداری دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تقدیر کردند.

مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی، به همراه فداکار، استاندار کرمان از مجتمع قضایی ٢٢ بهمن کرمان ضمن پاسداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهید آیت الله بهشتی و همچنین شهدای خدمت به کاهش ٢۵ درصدی آمار کسر موقت در سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١ در شعب اجرای احکام کیفری اشاره و بیان کرد: نرخ رسیدگی با عملکرد جهادی قضات و کارکنان دادسرا در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ١١ درصد افزایش داشته است.

مهدی بخشی تعداد ٢۶ هزار فقره پرونده در سه ماهه نخست سال جاری به دادسرای کرمان وارد شده که نسبت به مشابه سال قبل حدود ٣ درصد و خروجی پرونده‌ها نیز ١٧ درصد نسبت به مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان صدور کیفرخواست شفاهی را ساز و کار قانونی تسهیل کننده و تسریع دهنده در رسیدگی‌ها دانست و بیان کرد: سعی کرده‌ایم با استفاده از این ظرفیت در رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف وضعیت پرونده‌های قضائی در کمترین زمان ممکن اقدام کنیم.

وی افزود: تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی (انهدام، استرداد، فروش و واگذاری) در سال ١۴٠٢ به میزان ٢ هزار و ٧٧٢ فقره پرونده به ارزش ٢۴٨ میلیارد و ١٣٩ میلیون و ٩٠۶ هزار تومان است.

دادستان کرمان به برگزاری بیش از ۵٨ جلسه در قالب کمیته استانی در بحث اقتصاد مقاومتی در جهت حمایت از سرمایه گذاری و رونق تولید اشاره و اظهار کرد: خروجی نهایی این جلسات، جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی و همچنین جلوگیری از اخراج ٧ هزار و ٨٠٠ کارگر و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۴١٩ نفر است.

وی ابراز کرد: در سال گذشته تعداد ٢ هزار و ٢٢٠ پرونده به میزان ٧٧۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است که در پرونده‌های مذکور یک هزار و ٩۵ نفر متهم تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند و از مساحت رفع تصرف شده مذکور نیز ۶۴٩ هکتار آن در قالب قلع و قمع انجام گرفته است.

بخشی حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی و اراضی دولتی به عنوان سرمایه‌های ملی که متعلق به تمامی آحاد جامعه است را مهم برشمرد و گفت: پیش بینی اختصاص قاضی ویژه جهت صدور دستورات قضایی به منظور پیشگیری از تصرفات غیر قانونی با پشتیبانی انتظامی و اطلاعاتی و برخورد با مدیرانی که با کوتاهی موجبات تصرف و تعرض زمین خواران به اراضی ملی می‌گردد از اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ حقوق بیت المال در دادستانی کرمان است.

وی همچنین به اقدامات دادستانی کرمان در رسیدگی به دعاوی، ایجاد ارتباط الکترونیک با مراجع قضایی و نیز کنترل مجرمان حرفه‌ای و اراذل و اوباش اشاره و عنوان کرد: در یک سال اخیر علاوه بر تشکیل بانک اطلاعات اراذل و اوباش، با اقدامات نهاد‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تعداد ۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه‌دار در سطح استان شناسایی و دستگیر شدند.

بخشی سامانه ارتباط مردمی دادستانی کرمان را یکی دیگر از راه‌های ارتباط مستقیم با بدنه جامعه عنوان کرد و گفت: در طول روز تعداد کثیری از مردم از طریق این سامانه به پاسخ درخواست‌های خود می‌رسند و امید و اعتماد در دل آن‌ها زنده می‌شود.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب نیز اشاره و تصریح کرد: در حمایت از آمرین به معروف در میدان عمل نشان داده‌ایم که مصمم به برخورد با متخلفین هستیم و این حمایت را ادامه خواهیم داد تا ان شاءالله با همدلی مسئولین و نیرو‌های مردمی جان برکف، به نتایج خوبی برسیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پایان با قدردانی از حضور نماینده عالی دستگاه قضایی و دولت در دادستانی کرمان خاطرنشان کرد: تعامل و هم‌افزایی‌های حداکثری موجود میان دستگاه قضا و دولت زمینه ساز بسط و تحکیم سرمایه اجتماعی و رضایت عمومی است.

استاندار کرمان، همکاری‌های مشترک بین دستگاه قضایی و اجرایی در سطح استان را بی نظیر توصیف کرد وگفت: دستگاه قضایی استان کرمان به صورت جدی پشتیبان اجرای برنامه‌های دولت است.

محمد مهدی فداکار همزمان با روز قوه قضاییه ضمن بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان، سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان را گرامی داشت و افزود: تلاشگران دستگاه قضایی بار سنگینی را بر دوش دارند و هدف ما از حضور در مراجع قضایی استان، تقدیر از زحماتی است که توسط دستگاه قصایی استان انجام می‌شود.

وی از دادسرا به عنوان خط مقدم مسائل امنیتی و اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: دستگاه قضایی استان کرمان در اجرای برنامه‌های مختلف همراه بوده است و این همراهی در نهایت منجر به ارائه خدمات بیشتر به مردم و رفع مشکلات و گرفتاری‌های آن‌ها می‌شود.

استاندار کرمان عنوان کرد: هفتم‌تیر یادآور حادثه تلخ سال ۱۳۶۰ است و امسال نیز حادثه تلخ شهادت آیت الله رئیسی دل همگان را به درد اورد و ایشان در حقیقت فرزند قوه قضاییه بودند و که خود را وقف انقلاب کردند.

گفتنی  است؛ استاندار کرمان در این بازدید با حضور در شعب مختلف، با اهدای گل از تلاش کارکنان قضایی و اداری دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تقدیر کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: پرونده قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *