۱۴۹ مددجوی زندان‌های استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه آزاد شدند

16:23 - 06 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۳۰۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۴۹ مددجوی زندان‌های استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه آزاد شدند
در آیین آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به مناسبت هفته قوه قضاییه ۴۷ مددجوی جرایم غیرعمد آزاد شدند و زمینه آزادی ۱۰۲ نفر از سایر مددجویان زندان‌ها نیز با ارفاقات قانونی فراهم شد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: در زندانبانی نظام اسلامی، به زندانی فقط با نگاه به مجرم و جرم توجه نمی‌شود و سیاست سزاکارانه در آن نیست و مجازات افراد، فرع بر رسیدگی به احوال آنها، تشکیل شخصیت، بازپروری، رشد و تکامل و نمو افرادی است که به هر دلیل مرتکب جرمی شده اند و از جامعه جدا شده و در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گرفته اند.
وی ضمن تاکید بر این مطلب که هر فردی که با وجدان بیدار زندان‌های کشور و برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و درمانی زندان‌ها را دیده، این اقدامات را مورد تحسین قرار داده است، اظهارداشت: امروز کشور‌هایی که ندای کاذب آن‌ها درباره حقوق بشر گوش همه را کر کرده است وقتی زندان‌های آن‌ها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که واقعیت حرف و عمل آن‌ها فرق دارد.

وی تاکید کرد: به دلیل نگاه اسلام به انسان و حقوق بشر و برای آنکه در اسلام رعایت حقوق و کرامت افراد بسیار مهم است، زندان‌ها به مرکز حرفه آموزی، فرهنگی و بازپروری شخصیت انسان‌ها تبدیل شده اند و البته هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم، زیرا امام راحل فرموده اند زندان‌ها باید تبدیل به دانشگاه شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در این آیین گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران که یکی از ثمرات عید غدیر به شمار می‌رود، الگوی جدیدی از زندانبانی را در سطح دنیا به نمایش گذاشته است.

وی اظهارکرد: ۴۷ نفر از زندانین جرایم غیرعمد با مجموع بدهی ۲۴۷ میلیارد تومان امروز از زندان‌های استان آزاد می‌شوند که در آیت راستا ۱۸۶ میلیارد تومان جلب رضایت شکات حاصل شده است وستاد دیه استان نیز بیش از ۵ میلیارد تومان برای آزادی این افراد پیش بینی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی ضمن اشاره به این مطلب که سال گذشته ۳۲۰ مددجوی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان آزاد شده اند، گفت: ۶۹ مددجوی جرادم غیرعمد در سه ماهه ابتدای سال جاری از زندان‌های استان کرمان آزاد شده اند که با احتساب افرادی که امروز آزاد می‌شوند، شمار مددجویان آزاد شده جرایم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان در سال جاری ۱۱۶ نفر است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان نیز با اشاره به اینکه یکی از اقدامات اصلاحی، آموزش‌های حرفه آموزی در زندان است، گفت: هفت هزار و ۷۱۳ نفر در سال گذشته در دوره‌های حرفه‌آموزی زندان‌های استان کرمان شرکت کردند که ۶ هزار و ۲۸۶ نفر این دوره‌ها را با موفقیت گذرانده و گواهینامه مهارت گرفتند و در گواهی آن‌ها هیچ نامی از زندان ذکر نمی‌شود.

رضا ذوالفعلی‌نژاد افزود: در حال حاضر دو هزار و ۷۲۰ نفر زندانی از طریق انجمن حمایت، بنیاد تعاون و اشتغال نشسته در زندان‌ها مشغول هستند (با توجه به محدودیت کارگاه‌های داخل زندان، مددجویان در اشتغال نشسته، در خوابگاه خود به فعالیت هنری، صنایع دستی و ... می‌پردازند).

مدیرکل زندان‌های استان کرمان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ کارگاه فعال در زندان‌های استان و خارج از زندان داریم که ۱۲ کارگاه تولیدی و صنعتی است که قابل رقابت با تولیدات بیرون هستند.

وی افزود: ۹۵ نفر پزشک عمومی، متخصص، پرستار و ۳۳ مشاور در زندان‌های استان فعالیت دارند و مددجویان در بدو ورود، مورد معاینه قرار گرفته و در صورت داشتن بیماری جسمی و روحی، در روند درمان قرار خواهند گرفت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان با اشاره به فعالیت ۴۵ نفر روحانی در زمینه آموزش احکام، اخلاق، عقاید، روانخوانی و روخوانی قرآن، تفسیر، تدبر و حفظ در سطح زندان‌ها گفت: در حال حاضر ۲۸۴ نفر از مددجویان زندان‌ها نسبت به حفظ یک تا ۳۰ جزء قران اقدام کرده اند که سه نفر از این تعداد زندانی، حافظ کل قران هستند.

وی با اشاره به اهمیت سواد در زندانیان، گفت: معمولاً بیشتر زندانی‌ها افراد کم‌سواد یا بی‌سواد هستند و از این در قالب یک تفاهمنامه با آموزش و پرورش، در حال حاضر ۲۵۳ نفر زندانی در سه مقطع تحت آموزش نهضت سوادآموزی هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ نفر دانشجوی پیام نور در زندان‌های استان کرمان در حال ادامه تحصیل هستند و اگر تعداد بیشتر شود مانعی برای ادامه تحصیل زندانیان وجود ندارد.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان ادامه داد: ۱۰ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۳۳ باب کتابخانه با ۷۳ هزار جلد کتاب، پنج سالن ورزشی برای زندانیان و کارکنان و هشت گود زورخانه در زندان‌های استان کرمان وجود دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آزادی زندانیان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *