گفت‌وگو|

حفظ ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی کار و جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کرمان/۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمان رفع تصرف شد

11:47 - 12 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۹۵۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
حفظ ۷ هزار و ۸۰۰ نیروی کار و جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کرمان/۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمان رفع تصرف شد
ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سال گذشته از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی جلوگیری شده و اشتغال هفت هزار و ۸۰۰ نیروی کار نیز حفظ شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد دستگاه قضایی استان اظهار کرد: در سال گذشته ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده به دادگستری کل استان کرمان وارد و ۶۸۷ هزار و ۹۸۹ پرونده مختومه شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته ۹۸ درصد بوده است، ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز ۹۰ روز بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۳۵ حوزه قضایی شامل ۱۹ حوزه قضایی شهرستان و ۱۶ دادگاه بخش در استان کرمان فعالیت دارند، ادامه داد: از مجموع ۷۶۳ پست قضایی مصوب در دادگستری کل استان کرمان ۴۱۸ پست فعال و ۳۴۵ پست بلاتصدی است که در مجموه ۱۲ درصد قضات استان زن و ۸۸ درصد مرد هستند.

وی اظهارکرد: از مجموع پست‌های اداری مصوب در دادگستری کل استان کرمان نیز ۵۴.۵ درصد فعال و ۴۵.۵ درصد بلاتصدی هستند.

انجام بالغ بر ۱۲۳ هزار ملاقات مردم با مقامات قضایی استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین گفت: طی سال گذشته ۱۲۳ هزار و ۹۸ ملاقات مردمی مقامات قضایی استان کرمان با مردم انجام شده که از این تعداد، دو هزار و ۶۰۴ درخواست مردمی به صورت مستقیم با اینجانب مطرح شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: ملاقات مردمی مقامات قضایی شامل رئیس کل، دادستان مرکز استان، معاونین دادگستری، روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان کرمان به صورت مستمر در طول سال برگزار شده و در قالب این ملاقات ها، دستورات قضایی لازم برای حل مشکلات مردم صادر می‌شود.

حفظ ۷ هزارو ۸۰۰ نیروی کار و جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با ابلاغ بخش استانی مصوبات قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تشکیل قرارگاه متناظر استانی انجام شد و ضمن تشکیل کارگروه‌های پنج گانه با مسئولیت معاونین محترم نسبت به تقسیم کار و اخذ گزارش به صورت مستمر اقدام شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی عنوان کرد: در ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی، ضمن تشکیل ۳۰ جلسه با ۱۷۴ مصوبه و پیگیری‌های ذیل ستاد و انجام مجموعا ۳۳۲ مصوبه، از تعطیلی ۵۶ واحد تولیدی جلوگیری شده و اشتغال هفت هزار و ۸۰۰ نیروی کار نیز حفظ شده است.

وی اظهارکرد: در پی پیگیری‌های ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی، ا ۵۱ واحد تولیدی احیا شده و یک هزار و ۴۱۹ اشتغال جدید نیز ایجاد شده است.

 ۶۰۱ محکوم در استان کرمان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته اند

رئیس کمیسیون عفو استان کرمان همچنین گفت: طی سال گذشته ۱۲ جلسه کمیسیون عفو در استان کرمان برگزار و ۵۶۷ درخواست مورد بررسی قرار گرفته است که از این تعداد ۳۹۸ درخواست مورد موافقت واقع شده و به مرکز ارسال شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تاکید کرد: در مجموع طی سال گذشته ۶۰۱ نفر از محکومان استان کرمان در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۹۵ نفر از زندان آزاد شده اند.

روایت حمایت‌های ستاد دیه و انجمن حمایت زندانیان کرمان از زندانیان و خانواده‌های آن‌ها

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته ۳۰۶ مددجوی جرایم غیرعمد با مجموع بدهی ۶۲۱ میلیارد و ۹۹۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال از زندان‌های استان کرمان ازاد شده اند که در این راستا ۳۰۷ میلیارد و ۸۴۲ میلیون ریال رضایت شکات حاصل گردیده است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: میزان تعهد خیران در جشن‌های گلریزان سال ۱۴۰۲ در استان کرمان ۳۰ میلیارد ریال بوده است که از این میزان ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وصول شده است.

وی خاطرنشان کرد: انجمن حمایت از زندانیان استان کرمان نیز در سال گذشته ۱۰۸ میلیارد و ۷۳۸ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۴۸۸ ریال را در قالب‌های مختلف به خانواده زندانیان نیازمند پرداخت کرده است.

روایت دادستان کرمان از رفع تصرف بیش از ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی تا تعقیب قضایی ۶ هزار متهم قاچاق کالا و ارز

دادستان عمومی و انقلاب کرمان از قلع و قمع ۴۸۱ مستحدثه غیرقانونی در استان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: دستگاه قضایی براساس قانون و در راستای احیای حقوق عامه و صیانت از دارایی‌های ملی با همکاری دستگاه‌های ذیربط تلاش کرده تا اراضی ملی را از محاصره زمین‌خواران خارج کند و ضمن حفاظت از حیات و ارزش این اراضی دست متخلفان و متصرفان به آن‌ها را کوتاه کند و در سال جاری نیز با همین قاطعیت با افرادی که به صورت غیر قانونی و بدون هرگونه دلیل اثبات مالکیت، نسبت به تصرفات غیرمجاز اقدام کنند، برخورد و از تصرفات غیر قانونی آن‌ها جلوگیری می‌شود.

مهدی بخشی ضمن تاکید بر اینکه حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی و اراضی ملی به عنوان سرمایه‌های ملی که متعلق به تمامی آحاد جامعه است، همواره برای تمامی دولت‌ها و حکومت‌ها دارای اهمیت ویژه بوده است، عنوان کرد: ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی در این استان در سال گذشته رفع تصرف گردیده‌اند که ارزش مجموع این اراضی بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان است.

 تعقیب قضایی ۶ هزار متهم قاچاق کالا و ارز

دادستان عمومی وانقلاب مرکز استان کرمان گفت: طی یکسال اخیر در رابطه با قاچاق کالا و ارز ۵ هزار و ٣٠٧ فقره پرونده دردادسرا‌های سراسر استان تشکیل شده است و در این رابطه ۵ هزار ٩٣۶ متهم دستگیر و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

 دستگیری ۵١٢ نفر مجرم خطرناک

وی برخورد با اراذل، اوباش و عواملی که باعث ایجاد ناامنی در جامعه می‌شوند را از اولویت‌های کاری دادستانی اعلام کرد و بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تشکیل بانک اطلاعات اراذل و اوباش، با اقدامات نهاد‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تعداد ۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اوباش شناسنامه دار در سطح استان شناسایی و دستگیر شده اند.

بخشی اعلام کرد: طبق اعلام رسمی دادستانی کل کشور، کرمان جزء استان‌های برتر در خصوص نحوه تعیین اموال توقیفی از قاچاقچیان و رسیدگی به پرونده‌های قضایی مرتکبین جرایم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر است.

وی خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته بیش از ٢۶٨ هزار و ٨۶ فقره پرونده در دادسرا‌های سراسر استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ١٢ درصد رشد داشته است.

تعیین تکلیف ۲۵۷۰ ردیف کالای انبار اموال تملیکی کرمان طی سال گذشته

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان همچنین گفت: تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی (انهدام، استرداد، فروش و واگذاری) در سال گذشته به میزان ٣ هزار و ٣١٣ فقره پرونده به ارزش ١٩٠ میلیارد و ٣٣٣ میلیون و ٢۵٩ هزار تومان بوده است.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار استخراج شده در سال گذشته تعداد ٣٩۶ فقره پرونده به میزان ۴۵ تن کالای قاچاق و تملیکی که تاریخ مصرفشان گذشته بود، جهت حفظ سلامت مردم امحا و منهدم شده است که عمده این محموله‌ها، کالا‌های سریع الفساد و سلامت محور مانند دارو، اقلام خوراکی و… بوده‌اند.

بخشی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از رسوب و تسریع در فرایند تعیین تکلیف کالا‌ها و جلوگیری از تحمیل هزینه‌ها بالای حفظ و نگهداری این کالا‌ها در انبار‌ها به بودجه دولت و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال به واسطه کاهش ارزش ریالی کالا در طول زمان، عنوان کرد: تعداد ٢ هزار فقره ردیف کالایی به ارزش ٨٠ میلیارد و ۶٠١ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان کالا‌های انبار اموال تملیکی در سال ۱۴۰۲ به فروش رفته است که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه دوره قبل دارد.

 استمرار حمایت از تولید در قالب حمایت قضایی از اقتصاد مقاومتی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در تشریح اقدامات در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: به منظور تحقق فرامین مقام معظم رهبری و اجرایی کردن برنامه‌ها و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، تعداد ۵۸ جلسه تشکیل و ۲۱۰ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی جهت پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی استان و کشور تشکیل گردیده و با تلاش و پیگیری از بیکاری بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی متخصص و کارگر در استان جلوگیری بعمل آمده است.

بخشی با اشاره به برگزاری چندین نشست در شرکت‌های مختلف استان در راستای رفع مشکلات واحد‌های اقتصادی در سال گذشته اظهار کرد: ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیر حل مشکلات واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی است که جلوگیری از تعطیلی ۵۶ واحد اقتصادی و نیز احیای ۵۱ واحد تولیدی در استان کرمان نشان از عزم دستگاه قضایی در این حوزه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *