دستاورد‌های قوه قضاییه در یک سال گذشته|

قوه قضاییه و حمایت از تولید و اشتغال

12:06 - 08 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۱۴۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
قوه قضاییه و حمایت از تولید و اشتغال
حمایت از تولید و اشتغال یکی از مهمترین دستاورد‌های دستگاه قضا طی یک سال گذشته است. قوه قضاییه اقدامات متعدد و بسیاری در راستای تحقق شعار سال و رفع موانع تولید و اشتغال در کشور انجام داده است.

خبرگزاری میزان - برگزاری «هفته قوه قضاییه»، هر ساله فرصت مناسبی برای تکریم جایگاه قضا و قضاوت و ارائه دستاورد‌ها و اقدامات دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده است.

قوه قضاییه طی یک سال گذشته دستاورد‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله: حمایت از تولید و تحقق شعار سال، مبارزه با فساد، روزآمدسازی سند تحول و تعالی قوه قضاییه، ایجاد اشتغال و بازاجتماعی کردن زندانیان، امور ثبتی و حدنگاری، ساماندهی انبار گمرکات و اموال تملیکی، کاهش جمعیت زندان‌ها، برپایی میز خدمت در مساجد و مراسمات عمومی، هوشمندسازی قوه قضاییه و ارائه خدمات الکترونیک، مقابله با متعدیان به اراضی ملی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و سایر حوزه‌های مربوطه داشته است.

تأکید رئیس قوه قضاییه بر حمایت از تولید و اشتغال

پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری و با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، موضوع حمایت از تولید، در سال‌های اخیر به صورت جدی‌تر از سال‌های قبل دنبال می‌شود.

در همین راستا، یکی از محور‌های ثابت مسئولان قضایی و در رأس آن، ریاست دستگاه قضا رفع موانع واحد‌های تولیدی و کارخانه‌ها و به تبع آن ایجاد اشتغال و دیدار با صنعت‌گران و کارآفرینان در سفر‌های استانی و گفت‌وگو با آن‌ها بوده است.

این امر حاکی از توجه رئیس عدلیه به مسأله تولید، صنعت و اشتغال دارد. به همین جهت تلاش شده است، رسیدگی‌های قضایی به سمت حمایت از تولید و اشتغال گرایش داشته باشد و اعمال مجازات‌ها کمترین خلل را به این حوزه وارد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ در رابطه با حمایت از تولید و تحقق شعار سال گفت: در سال ۱۴۰۳ که مبتنی بر اولویت‌های کلان کشور از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، مصمم هستیم برنامه‌ها و تدابیر طراحی شده خود را در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان و فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی، با قوت و قدرت هر چه تمام‌تر اجرایی سازیم و موانع مشارکت فعالانه اقتصادی و تولیدی مردم را با همکاری سایر قوا، مرتفع کنیم. بدون تردید باید در سال جاری، با همدلی و همکاری همه‌جانبه، عقب‌ماندگی‌های حوزه تولید را جبران کنیم؛ در این مسیر خطیر، علاوه بر فعالان و سرمایه‌گذاران کلان و خرد اقتصادی و تولیدی، عموم مردم نیز می‌توانند یاری‌گر باشند؛ ما نیز در عدلیه تضمین می‌دهیم که از سرمایه‌های مردم که وارد عرصه تولید و اشتغال می‌شود، نهایت حفاظت و صیانت را داشته باشیم.

همچنین رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه در تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۳ با تبیین و تشریح الزامات تحقق عینی و عملی راهبرد شعار سال گفت: در مسیر تحقق عینی و عملیِ راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است که بیش از گذشته به امر خطیر رفع موانع تولید اهتمام داشته باشیم و هر سه قوه با هماهنگی یکدیگر نسبت به شناسایی موانع تولید و رسیدن به وحدت‌نظر در این مقوله و اقدام عملی برای رفع این موانع، کوشا و ساعی باشند. باید هر سه قوه با همفکری و هماهنگی، سازوکار‌های اجرایی رفع موانع تولید را تدوین و تمهید کنند و اینگونه نباشد که هر قوه و دستگاهی برای رفع موانع تولید، مسیری جداگانه را طی کند؛ در این راستا باید با بخش خصوصی نیز همکاری و همفکری داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در دیدار روز دوم تیرماه ۱۴۰۳ با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته قوه قضاییه، اقداماتی همچون «همکاری با قوا برای اصلاح قوانین اقتصادی و جلوگیری از ورشکستگی برخی کارخانجات بزرگ تولیدی»، را از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی در سال گذشته برشمرد.

اقدامات دستگاه قضا در حمایت از تولید و اشتغال در یک سال گذشته

برخی از مهمترین اقدامات قوه قضاییه در جهت تحقق حمایت از تولید و اشتغال طی یک سال گذشته به شرح ذیل است.

-احیای کارخانه روغن نباتی شیراز با تأکیدات رئیس قوه قضاییه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس (۱۶ مردادماه ۱۴۰۲)، در راستای کمک دستگاه قضایی به رشد تولید و رفع موانع تولید، از کارخانه روغن نباتی شیراز که طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، بازدید کرد و در مورد روند جابجایی مرحله به مرحله کارخانه روغن نباتی شیراز، مسئولان مربوطه را مورد سوال قرار داد و توصیه‌های مقتضی را در این راستا ارائه کرد.

کارخانه روغن نباتی شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور، در جریان واگذاری‌های غیراصولی و خارج از ضابطه، به دلیل سوء مدیریت، با مشکلات اقتصادی و بدهی مواجه شد.

به گفته مدیرعامل این مجموعه تولیدی، کارخانه روغن نباتی شیراز در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی از جمله حقوق معوق پرسنل، عدم پرداخت سنوات پرسنل بازنشسته، بدهی به بانک‌های ملی، رفاه و ملت و همچنین بدهی به اداره گاز آب اوقاف اداره مالیاتی و تامین اجتماعی مواجه بود.

مهمترین وجه ورود دستگاه قضایی به رفع مسائل و مشکلات کارخانه روغن‌نباتی شیراز، تمهید مقدمات حقوقی و قضایی جهت انتقال کارخانه مزبور به خارج از شهر و در منطقه ویژه اقتصادی، جهت صیانت از حقوق عامه و رفع مشکلات زیست‌محیطی بود.

با ورود دستگاه قضایی، اقدامات ناظر بر جلوگیری از ورشکستگی، رکود، تعطیلی و ارتقاء تولید و اشتغال در این کارخانه، در دستور کار قرار گرفت و ۶۱ درصد از سهام کارخانه روغن نباتی شیراز به سرمایه‌گذار جدید واگذار و این کارخانه پس از پنج سال تعطیلی دوباره احیا شد.

کارخانه روغن نباتی شیراز در سالیان اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی داشته  که دستگاه قضا با دعوت از مسئولان بانک‌هایی که مطالبات داشتند و دیگر طلبکاران این واحد تولیدی زمینه پرداخت بخشی از بدهکاری‌های کارخانه را برای سرمایه‌گذار جدید فراهم و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بدهکاری کارخانه پرداخت شد.

مالکان جدید، ظرف مدت شش‌ماه، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته کارخانه را پرداخت کردند و خط تولید آن را با ۱۵۰ نفر راه انداختند. کارخانه روغن نباتی شیراز قبل از خصوصی‌سازی حدود هزار و ۶۰۰ نیرو داشته که هم‌اکنون ۱۵۰ نیرو دارد و اگر به تولید ظرفیت اسمی روزی ۴۰۰ تن برسد، می‌تواند نیرو‌های بیشتری را برای اشتغال جذب کند.

-احیای کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحد‌های تولید فارس پس از ۱۷ سال تعطیلی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲، از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) در شیراز بازدید کرد.

در جریان این بازدید مقدمات احیا کامل تولید و اشتغال در یکی از بزرگترین واحد‌های تولید فارس پس از تعطیلی ۱۷ ساله با حضور رییس قوه قضاییه فراهم شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) از حدود ۱۷ سال پیش به‌دلیل واگذاری به افراد فاقد اهلیت و تخصص و در نتیجه سوءمدیریت، با مشکل عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و در نتیجه تعطیلی و رکود کامل مواجه شده بود؛ اکنون با مساعدت بخش‌های ذیربط از جمله دادگستری استان فارس، امکان تسویه بدهی کارخانه آی‌تی‌آی و تعیین مالکیت آن با مشارکت بانک عامل فراهم شد؛ امری که سبب تسهیل سرمایه‌گذاری و احیای کارخانه و بازگشت به کار بیش از ۲ هزار نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال خواهد شد.

وضعیت کارخانه آی‌تی‌آی شیراز پیش از ورود دستگاه قضایی

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران «ITI» در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد. این کارخانه از پیشروترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کشور تا پایان دهه هفتاد بود، مشکلات کارخانه که در ابتدای دهه هشتاد به دلیل واردات بی‌رویه شروع شده بود، با واگذاری به بخش خصوصی شدت یافت و سرانجام به بحرانی تبدیل شد که حاصل آن تعطیلی کارخانه بود.

صنایع مخابراتی راه دور ایران است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انگیزه گسترش فعالیت‌های مختلف در ابعاد فنی و تولید تجهیزات مخابراتی به صورت جدی در عرصه مخابرات کشور وارد شد به طوری‌که در سال‌های متمادی به‌عنوان یک صنعت پیشرو و منحصر به‌فرد در زمینه تامین تجهیزات مخابراتی شرکت زیرساخت و حتی در سطح خاورمیانه مطرح و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات زیر ساخت ایران در زمینه انتقال و تکنولوژی از تولیدات عمده صنایع مخابراتی بوده است.

وضعیت کارخانه آی‌تی‌آی شیراز پس از ورود دستگاه قضایی

در نتیجه اقدامات دستگاه قضایی، از مزایده کارخانه آی‌تی‌آی جلوگیری به عمل آمد و همچنین روند واگذاری آن به سرمایه‌گذار دارای اهلیت و تخصص تسهیل شده است.

-اقدامات سازمان بازرسی کشور در حمایت از تولید

طبق گفته حجت‌الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضاییه در نماز جمعه تهران، در حوزه حمایت از تولید، تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی اقدامات ارزشمندی در طول یک سال اخیر از سوی قوه قضاییه به انجام رسیده است. دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور بیش از ۲۰ هزار مورد مرتبط با امور اقتصادی و تولیدی را بررسی کردند و در نتیجه این زحمات یک هزار و ۴۱ شرکت و یا واحد تولیدی به چرخه برگشته و یا از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است. 

معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: در راستای حمایت از تولید و تحقق شعار سال همچنین، حساب‌هایی که امکان رفع مسدودی داشت به طور قانونی رفع مشکل شده و امکان تردد به خارج برای کسانی‌که می‌توانند و می‌خواهند حمایت از تولید داشته باشند، فراهم شده به طوری که بیش از ۱۰ هزار مورد این چنینی داشتیم که مشکلات آن‌ها با هماهنگی دستگاه قضایی حل شد.

هفته قوه /// قوه قضاییه و حمایت از تولید و اشتغال در یک سال گذشته

برخی دیگر از مهمترین اقدامات دستگاه قضا در حمایت از تولید و اشتغال عبارتند از:

  • نجات و احیای بیش از ۲۵۰۰ واحد تولیدی در یک سال گذشته و در نتیجه جلوگیری از بیکاری ۱۲۲ هزارنفر و ایجاد اشتغال ۲۲ هزارنفر
  • بررسی ۱۳۰۰ مورد از مشکلات شرکت‌ها و بنگاه‌های تولید در ستاد ملی و استانی مقاومتی و در نتیجه نجات یک‌هزار و ۴۱ واحد تولیدی از تعطیلی
  • استرداد ۳ هزار میلیارد تومان از حقوق بستانکاران با پیگیری‌های اداره کل امور تصفیه و ورشکستگی در سال گذشته و جلوگیری از بیکاری بیش از ۱۰ هزار نفر کارگر در ۱۳۲ واحد تولیدی با فعالیت مستقیم قوه قضاییه
  • بازدید معاون اول قوه قضاییه از برخی واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی شمس‌آباد و حل مشکل اسناد مالکیت شهرک شمس‌آباد پس از ۱۲ سال
  • ارسال ۸۶۳ نامه هشداری به دستگاه‌ها برای حمایت از تولید، در سال گذشته و تثبیت اشتغال ۷۷ هزار نفر با رفع مشکلات ۲ هزارو ۹۳۴ واحد تولیدی
  • احیا ۴ واحد تولیدی با کمک دادگستری استان خوزستان در سه ماهه اول سال با همت دادگستری خوزستان
  • دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به بانک‌ها و اجرائیات ثبتی مبنی بر خودداری از تعطیلی و پلمب واحد‌های تولیدی
  • جلوگیری از ورشکستگی ۱۴۳ کارخانه با بیش از ۱۲ هزار پرسنل و نیروی کار توسط اداره کل امور تصفیه و ورشکستگی قوه قضاییه
  • بازگشت به کار ۱۰ کارگر بیکار با ورود دادگستری خراسان شمالی در کمتر از ۲۴ ساعت
  • احیا تولید در شرکت روی بندرعباس و ایجاد اشتغال برای ۲۳۰ نفر پس از ۲ سال تعطیلی با تعامل دولت و دستگاه قضایی
  • ایجاد زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در کارخانه ذوب آهن ارومیه با ورود دستگاه قضایی
  • رسیدگی به مشکلات ۵ واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان کرمانشاه
  • جلوگیری از تعطیلی معدن خمرود و بیکاری ۴۰۰ کارگر با ورود دادگستری شهرستان زرند
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ واحد تولید فولاد و حفظ اشتغال ۴۰۰ نیروی کار با حمایت دادگستری استان تهران
  • جلوگیری از بیکاری ۱۷ هزار نفر از کارگران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • احیا ۵۱ واحد تولیدی تعطیل با ۶۱۷ کارگر در استان گلستان و جلوگیری از تعطیلی شرکت داروسازی با ۵۰۰ نیروی کار
  • احیا ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد امسال در استان زنجان
  • احیا و جلوگیری از تعطیلی ۳۸ واحد تولیدی در استان خراسان شمالی با حمایت‌های دستگاه قضایی
  • احیا و راه‌اندازی کشتارگاه سیمرغ دلیجان و مختومه شدن ۱۰۰ فقره پرونده مربوط به این واحد تولیدی در مراجع قضایی
  • احیا ۱۵ واحد تولیدی و اشتغال‌زایی برای ۵۰۴ نفر با تلاش دادگستری استان یزد
  • جلوگیری از تعطیلی ۷۳ واحد تولیدی و صنعتی و احیای ۱۱ واحد با حمایت دادگستری یزد
  • احیا ۳۹ واحد تولیدی و جلوگیری از بیکاری ۱۷۰۰ کارگر در پی اقدام ستاد اقتصاد مقاومتی گلستان
  • حل مشکلات ۷ واحد تولیدی آذربایجان غربی با ورود دستگاه قضایی
  • احیا ۲۱ واحد تولیدی راکد در استان اصفهان با کمک دادگستری این استان
  • حل مشکلات شرکت «گلنوش» و ایجاد زمینه اشتغال جدید برای ۶۵۰ نفر با ورود دادگستری کل استان البرز
  • احیا ۹ واحد تولیدی و اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر با ورود دادستانی حمیدیه

همچنین از جمله اقدامات ساختاری در جهت حمایت از تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی و رسیدگی سریع به مشکلات واحدهای تولیدی در دستگاه قضا می‌توان به اقداماتی مانند: ایجاد «دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری» در سازمان بازرسی کل کشور به‌منظور گره‌گشایی از مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، ایجاد «شعب ویژه» به‌منظور رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با واحد‌های تولیدی، بازرگانی و تجاری، راه‌اندازی «شعب ویژه شورا‌های حل اختلاف» در اغلب شهرک‌های صنعتی مستقر در استان تهران، فراهم شدن مقدمات ایجاد «مجتمع قضایی ویژه» رسیدگی به جرایم و دعاوی مرتبط با امور تولیدی، بازرگانی و تجاری، تشکیل «شناسنامه حمایتی» برای واحد‌های تولیدی و صنعتی، پرهیز مجموعه قضایی استان تهران از بازداشت غیرضرور مدیران واحد‌ها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی، ایجاد امکان دسترسی آسان و غیرحضوری تولیدکنندگان به ستاد اقتصاد مقاومتی، نام برد.

این موارد تنها بخشی از اقدامات قوه قضاییه در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید و اشتغال در کشور است و  تمام اخبار مربوط به حمایت از تولید، احیای واحد‌های تولیدی و کمک به اشتغال کارگران توسط دستگاه قضایی در سراسر کشور به صورت روزانه توسط خبرگزاری میزان به اطلاع مردم می‌رسد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *