دلیل نام‌گذاری هفته قوه قضاییه چیست؟

14:15 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۶۸۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
دلیل نام‌گذاری هفته قوه قضاییه چیست؟
اول تا هفتم تیرماه هر سال به منظور ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم مقام شامخ شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به نام هفته قوه قضاییه نام نهاده شده است.

خبرگزاری میزان - هفتم تیرماه ۱۳۶۰ سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، دومین رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و ۷۲ تن از یارانش، به دست منافقین از طریق انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی است.

به همین جهت، با پیشنهاد قوه قضاییه، اول تا هفتم تیرماه هر سال به‌منظور ارج نهادن به مقام والای قضاوت و تکریم مقام شامخ شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی به نام «هفته قوه قضاییه» نامگذاری شده است.

پیشنهاد نامگذاری هفته قوه قضاییه از سوی چه کسی مطرح شد؟

پیشنهاد نامگذاری هفته قوه قضاییه، اولین بار از سوی سید اسدالله جولایی، مسئول وقت روابط عمومی قوه قضاییه تحت عنوان هفته عدالت در محضر آیت‌الله محمد یزدی، رئیس وقت قوه قضاییه مطرح شد.

پس از طرح این پیشنهاد، قوه قضاییه، موضوع نامگذاری اول تا هفتم تیرماه هر سال را، تحت عنوان «هفته قوه قضاییه» در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۷۳ در شورای فرهنگی عمومی مطرح کرد و این پیشنهاد به تصویب شورا رسید.

به این ترتیب، برگزاری هفته قوه قضاییه، هر ساله فرصت خوبی برای بزرگداشت شهید آیت‌الله بهشتی و همراهانش، تکریم جایگاه قضا و قضاوت و ارائه دستاور‌ها و اقدامات دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد.

زندگی‌نامه شهید آیت‌الله سید محمد بهشتی

شهید سید محمدحسینی بهشتی، دوم آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان متولد شد. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد.

نامگذاری هفته قوه قضاییه

سید محمد بهشتی، سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی شد.

وی در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه کارشناسی به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

آیت‌الله بهشتی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال‌های ۴۱ و ۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران شد.

وی به پیشنهاد و درخواست آیت‌الله حائری و آیت‌الله میلانی به هامبورگ عزیمت کرد و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده‌دار شد و به فعالیت‌های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. وی طی این مدت سفر‌هایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق (به منظور دیدار امام خمینی رحمه‌الله) انجام داد.

سرانجام در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. وی آذرماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی رحمه‌الله‌علیه، شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی فعالیت می‌کرد.

آیت‌الله بهشتی، حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه‌گذاری کرد و در تدوین قانون اساسی به‌عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد.

وی پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه‌الله به ریاست دیوان‌عالی کشور منصوب شد.

آیت‌الله سید محمد بهشتی، در شامگاه ۷ تیرماه سال ۱۳۶۰ حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان توسط منافقین به همراه ۷۲ از همراهانش به فیض شهادت نائل شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *