نشست ضابطان قضایی انتخابات در شورای نگهبان برگزار شد

17:21 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۵۸۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
نشست ضابطان قضایی انتخابات در شورای نگهبان برگزار شد
نشست ضابطان قضایی انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، دادستان کل کشور، مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان، دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل و معاون نظارت بر امور دادسرا‌ها و ضابطان در سالن اجتماعات شورای نگهبان برگزار شد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، نشست ضابطان قضایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲) باحضور محمدحسن صادقی‌مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد دادستان کل کشور، غلامرضا مولابیگی عضو حقوقدان شورای نگهبان، صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران، امیری اصفهانی معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل و منصوری معاون نظارت بر امور دادسرا‌ها و ضابطان در سالن اجتماعات شورای نگهبان برگزار شد.

ابتدا صادقی‌مقدم خلاصه‌ای از فرآیند‌های برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان و عنوان کرد که اکنون انتخابات در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان قرار دارد و اعضای این شورا در حال بررسی به شکایات و اعتراض‌های داوطلبان تاییدصلاحیت‌نشده هستند.

وی سپس با اشاره به ماده ۸۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: طبق این قانون از این دوره باید تعدادی از ناظران انتخاباتی شورای نگهبان تحت عنوان ضابطان قضایی با هدایت قوه قضائیه و دادستانی کل کشور عمل کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان همچنین ضمن قدردانی از فعالیت‌های ناظران انتخاباتی که تعداد آن‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر است و از اقشار مختلف مردم هستند و هیچ‌گونه رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، تاکید کرد: ناظران انتخاباتی، مدافعان حریم «مردم‌سالاری دینی» هستند.

گفتنی است؛ طبق ماده ۸۴ قانون انتخابات مجلس «ناظرانی که با رعایت شرایط ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۴ اسفند ۱۳۹۲، از سوی شورای نگهبان به قوه قضائیه معرفی می‌شوند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی قانون اخیرالذکر و صدور گواهی از سوی دادستان از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا پایان تایید نهایی انتخابات توسط شورای نگهبان، ضابط خاص جرائم انتخاباتی محسوب می‌شوند.»

دادستان کل کشور: جلسات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی در حال برگزاری است

در ادامه این نشست دادستان کل کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان اظهار داشت: در شورای نگهبان و نهاد‌های درگیر امر انتخابات تلاش‌های بسیاری در حال انجام است تا انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفند باشکوه برگزار شود. بنده از تلاش همه دستگاه‌ها به خصوص تلاش‌های کارکنان شورای نگهبان و همکارانم در دادستانی کل کشور قدردانی می‌کنم.

وی سپس ابراز امیدواری کرد که انتخابات با سلامت و امنیت بالایی برگزار شود و صحنه دیگری از اقتدار نظام جمهوری اسلامی به نمایش درآید. در این رابطه باید تلاش کنیم و عملکرد ما نباید هیچ‌گونه شائبه‌ای به همراه داشته باشد. دشمن تلاش دارد تا مردم در صحنه انتخابات حضور نداشته باشند و در این رابطه طراحی‌ها و هزینه‌های بسیاری انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد همچنین خبر داد که جلسات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی به صورت مرتب در حال برگزاری است و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

وی همچنین خطاب به ضابطان قضایی عنوان کرد: دستورالعمل‌های لازم برای ضابطان قضایی انتخابات آماده‌سازی و عنوان شده که ضابطان در صورت بروز جرم و تخلف چه کاری باید انجام بدهند.

ضابطان خاص باید به ضابطین عام گزارش دهند و آن‌ها در ارتباط با قاضی کشیک به پیگیری جرم و تخلف بپردازند.

دادستان کل کشور به موضوع «جهاد تبیین» که تاکنون چند بار از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است نیز اشاره کرد و گفت: لازم است اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای مناسبی در راستای جهاد تبیین انجام بگیرد.

در این نشست صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران و امیری و منصوری معاونان دادستانی کل کشور نیز به ارائه گزارش و نکاتی در مورد اقدامات انجام شده و دستورالعمل فعالیتی ضابطان قضایی پرداختند.

بالغ بر ۲ هزار ضابط قضایی در سراسر کشور نیز که تاکنون در دوره‌های آموزشی مورد نیاز حضور یافته بودند به صورت ارتباط تصویری در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *