آنچه در جلسه علنی امروز گذشت؛ از تصویب اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تا ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به کمیسیون مربوطه

14:32 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۴۰۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آنچه در جلسه علنی امروز گذشت؛ از تصویب اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تا ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به کمیسیون مربوطه
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز با حضور ۲۳۴ نفر از نمایندگان برگزار شد و نمایندگان کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را به تصویب رساندند.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۲۹ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۳۴ نفر از نمایندگان برگزار شد.

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی اعاده شده از شورای نگهبان، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف انتخابات شورا‌های اسلامی کشور، گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی موافقت نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پیوست اصلاحیه موافقت نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در دستور کار نمایندگان قرار داشت.

پیش از آغاز جلسه علنی صحن، نمایندگان جلسه غیر علنی برگزار کردند و مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس درباره این جلسه گفت: با توجه به پیشنهادات زیادی که در رابطه با طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور وجود دارد و زمان‌بر بودن بررسی این موارد، طرح به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور ارجاع داده می‌شود تا پس از بررسی پیشنهادات، هفته آینده در دستور کار قرار بگیرد.

در ادامه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: شهادت قهرمان مبارزه با ظلم و اشغالگری، رئیس دفتر سیاسی حماس، جناب یحیی سنوار برای هر انسان آزاده‌ای دردناک است. ایشان عمر خود را صرف دفاع از مردم خود و عقب راندن اشغالگران صهیونیست از خاک فلسطین کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طراحی و اجرایی کردن عملیات پیچیده طوفان الاقصی یکی از مجاهدت‌های شهید سنوار در طول عمر ارزشمندش بود که معادلات امنیتی، نظامی، سیاسی و منطقه‌ای این رژیم را تغییر داد و ضربه جبران‌ناپذیری به موجودیت این غده سرطانی زد. همانطور که دیدیم با شهادت «سید حسن نصرالله بزرگ» حزب‌الله همچنان زنده است، باذن‌الله خواهیم دید که بعد از سنوار نیز حماس، زنده و فعال به مبارزه با اشغالگری ادامه خواهد داد.

رئیس قوه مقننه کشورمان درباره سفر خود به لبنان نیز گفت: از تمام شهروندان و مسئولانی که به اینجانب بذل محبت داشتند صمیمانه سپاسگزارم؛ اما فراموش نمی‌کنیم که همه ما سرباز ایران اسلامی هستیم و تاثیرگذاری گسترده این حضور در بیروت به دلیل ویژگی‌های شخصی نیست بلکه به پشتوانه مسئولیتی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم. این ایران عزیز ماست که چنان بزرگ و مقتدر است که حضور میدانی نماینده آن در منطقه، باعث جریان‌سازی در معادلات بین‌المللی می‌شود.

وی یادآور شد: وظیفه ما این بود که پیام حمایت ملت سربلند ایران را به مردم لبنان و نیرو‌های مقاومت ابلاغ کنیم و پیام مظلومیت و اقتدار مردم لبنان را با استفاده از ظرفیت‌های اجلاسیه مجالس جهان به گوش دنیا برسانیم.

قالیباف ادامه داد: اتحادیه اروپا و سایر گزافه‌گویان بدانند که جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران هستند و کسی جرأت نخواهد داشت که خلاف این اصل مسلم اقدامی انجام دهد و برای موجودیت خودشان بهتر است که اراده ملت ایران را برای تثبیت این اصل مورد آزمون قرار ندهند.

وی از دولت خواست هرچه سریعتر مقدمات اجرایی شدن ماده ۶۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور را برای توسعه این جزایر ایرانی فراهم کند.

گام نمایندگان برای افزایش خود نظارتی در مجلس/ کلیات طرح اصلاح قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به تصویب رسید

در ادامه جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را با ۱۵۴ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه علنی به تصویب رساندند.

علی بابایی کارنامی در ادامه بررسی کلیات طرح مذکور و در مخالفت با آن گفت: این انتقاد به این معنی نیست که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حضور نداشته باشد، بلکه ما معتقدیم حضور داشته باشد، اما نه به این شکلی که ذکر شده است در محتوای طرح مذکور گفته شده نماینده‌ای می‌تواند در هیات نظارت حضور داشته باشد که سه دوره نماینده باشد در صورتی که ممکن است، نماینده یک دوره‌ای تشخیص بهتری از آن نماینده داشته باشد چرا باید حق برخی از نمایندگان را صلب کنیم و در همان ابتدا القا کنیم که نماینده دوره اولی نمی‌تواند نماینده واقعی باشد و این از مصادیق تبعیض است.

وی اضافه کرد: در این طرح اصل صیانت از حقوق نماینده از جمله سالم بودن نماینده و تفکر و رویکرد نماینده زیر سوال می‌بریم، در حالی که نماینده باید صدای مردم باشد، ما نمایندگان باید بر سر مدیران ناکارآمد فریاد بکشند و حتی تحقیق و تفحص انجام دهند، چرا که این حق نماینده بود و البته این حق را دارد که با استماع صحبت‌های وزیر طرح خود را پس بگیرد.

علیرضا سلیمی به عنوان نماینده موافق با کلیات طرح مذکور، گفت: اصل موضوع این است که در این موارد ورود کنیم یا خیر. در حال حاضر کلیات موضوع مطرح است و بررسی جزئیات در دستورکار نیست، در جریان بررسی جزئیات فرصت برای اصلاح باقی است. در ابتدای دوره در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند نماینده علاوه بر اینکه پرسشگر است پاسخگو نیز است، این عین قانون اساسی بوده و اصل ۸۴ می‌گوید هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است.

وی ادامه داد: اگر ما مسئول هستیم چگونه باید پاسخگو باشیم. نحوه پاسخگویی ما در برابر ملت چگونه است؟ آیا نباید ساز وکاری در مجلس تهیه شود تا اگر رفتار یک نفر به ۲۹۰ نفر آسیب زد آن فرد اصلاح شود به نحوی که شأن مجلس حفظ گردد. مگر در قانون آئین نامه نیامده است که حفظ شأن نماینده، حفظ شأن مجلس است، از وظایف هیات رئیسه حفظ شأن مجلس است. حفظ شأن مجلس تنها مربوط به هیات رئیسه نیست و خود نمایندگان نیز باید شأن خود را حفظ کنند به این معنا که باید ساز وکاری تهیه شود تا اگر تخلفاتی صورت بگیرد با این موارد بر اساس ساز وکار مقابله شود تا آبروی کل مجلس نرود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: اگر یک نفر اقدامی خلاف امنیت ملی کشور انجام داد آیا باید تماشاچی باشیم. مصونیتی که در قانون اساسی آمده است می‌گوید نمایندگان مجلس در مقام ایفای نمایندگی مصونیت دارند و این مصونیت مطلق نیست و اگر کسی رفتاری خلاف شرع انجام و سوءاستفاده مالی کرد باید توسط هیاتی از سوی مجلس با آن‌ها برخورد شود.

ضرورت اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز در تذکری با استناد به ماده ۲۱۹ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه داخلی مجلس در رابطه با شأن مجلس تصریح کرد: موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری انجام نشده است همچنین متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اجرایی نشده است اگر ما در مجلس وقت می‌گذاریم و قانونی تصویب می‌کنیم و در بودجه نیز آن را مصوب می‌کنیم انتظار داریم اجرایی شود. حال نمی‌دانیم که لایحه دو فوریتی که مجلس و دولت ارائه داده ضروری است یا خیر و از هیات رئیسه مجلس انتظار داریم این موضوع را تعیین تکلیف کند.

حاجی بابائی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: تذکرات در دستور در اولویت طرح هستند، اما این تذکر در دستورکار نبود و این مغایر با آئین نامه مجلس است، اما موضوع دیگری که مطرح کردید درست است و معاونت نظارت مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه باید گزارشی را در رابطه با مباحث و سوالاتی که شما مطرح کرده اید آماده کرده و به آن‌ها پاسخ دهند از سوی دیگر گزارش عملکرد شرکت‌های دولتی نیز باید تا ۱۵ آبان ماه به مجلس ارسال می‌شد که این امر اتفاق نیفتاده است از سوی دیگر بودجه سال آینده نیز باید از سوی دولت آماده شده و تقدیم مجلس شود امیدواریم این مورد هم در زمان خودش انجام شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دو موضوع پرداخت مطالبات گندمکاران و متناسب سازی حقوق بازنشستگان حرف همه نمایندگان مجلس بوده است و لذت اجرای آن نیز به دلیل طولانی شدن از ذائقه بازنشستگان خارج شده است. رئیس مجلس نیز به این موضوع ورود پیدا کردند و ما نیز با دولت مذاکره کردیم تا ان شاءالله با فوریت این دو موضوع اجرایی خواهد شد تا اعتراضاتی که در سراسر کشور به سمع و نظر نمایندگان می‌رسد پایان یابد.

در جلسه علنی امروز همچنین استعفای عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه مجدد اعلام وصول شد.

به گفته عضو محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس موضوع تقاضای مجدد عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه مبنی بر استعفای ایشان برای همکاری در دولت اعلام وصول شده و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

پیشتر نیز در ۴ مهرماه سال جاری عبدالکریم حسین‌زاده برای حضور در دولت به عنوان «معاون رئیس جمهور در امور مناطق محروم» استعفای خود را تقدیم مجلس کرده بود که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *