پزشکیان: دولت آماده تعامل گسترده با تولیدکنندگان و تاجران برای حل مشکلات تولید و صادرات است

13:38 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۴۷۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
پزشکیان: دولت آماده تعامل گسترده با تولیدکنندگان و تاجران برای حل مشکلات تولید و صادرات است
رئیس جمهور گفت: ما در جنگ اندیشه‌ها، تولید و تجارت هستیم و معتقدیم تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما در خط مقدم این جنگ هستند و ما موظف به پشتیبانی و همراهی آنها هستیم.

خبرگزاری میزان - رئیس جمهور پیش از ظهر امروز یکشنبه، با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست. مسعود پزشکیان در این مراسم همچنین در سخنانی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین حمایت‌های کشور‌های مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی، با اشاره توطئه‌گری‌های دشمن از ایام پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و ادامه آن تا امروز گفت: دشمن از دوران انتخابات ریاست جمهوری با هدف نا امید کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای به دنبال توطئه و تفرقه‌افکنی بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در مقابل زیاده‌خواهی دشمن با سلاح باور و اعتقاد خود ید واحدی ایجاد کنیم، افزود: دشمن از روز تحلیف بنده، به دنبال قطع کردن این ید واحد است و می‌خواهد با زور و قلدری ما را مجبور کند در مقابل او سرخم کنیم.

پزشکیان ضمن برشمردن ویژگی‌های ممتاز ملت ایران گفت: قدمت، عزت و سربلندی کشور ما قابل قیاس با کسانی که با تمام قوا به دنبال جنگ و زمین‌گیر کردن ما هستند، نیست؛ قرار نیست کسانی که به راحتی بیمارستان‌ها، مدارس و مجامع عمومی را بمباران می‌کنند و مردم مظلوم و بی‌گناه را به شهادت می‌رسانند، امروز به دنبال قلدری و گردن‌کشی و قیافه گرفتن در برابر ملت ما باشند.

رئیس جمهور با انتقاد از کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی افزود: همه کشور‌هایی که مدعی دموکراسی و حقوق بشر هستند، تنها نظاره‌گر جنایات رژیم صهیونیستی شدند؛ صهیونیست‌ها مردم را از خانه و کاشانه خود بیرون کرده‌اند و امروز با ادعا‌هایی نظیر تروریست بودن یک فرد، وحشیانه به کشتار مردم بی‌گناه دست می‌زنند. جنایات آن‌ها امروز به جایی رسیده که حتی با عدد و رقم هم قابل محاسبه و قیاس نیست.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانی از امیرالمومنین علی (ع) گفت: مولا علی در خطبه‌ای در نهج البلاغه وقتی جامعه را طبقه‌بندی می‌کند، وظایف و شان هر قشر را توضیح می‌دهد و سپس می‌گوید هیچ کدام از این‌ها نمی‌توانند پایدار باشند، مگر اینکه با تاجران و صاحبان صنعت به درستی رفتار شود. ما باید همین نگاه را باور داشته باشیم که مملکت ما با تعامل صحیح با تاجران و صادرکنندگان قوام و پایداری می‌یابد و ما خود را موظف می‌دانیم که موانع را از پیش پای تجارت و تولید برداریم. ما به دنبال تعامل با شما هستیم و در سفر‌های خارجی نیز از شما کمک می‌گیریم و به عنوان مثال در همین سفر پیش‌رو برای شرکت در اجلاس بریکس به دنبال آن هستیم تا خواسته‌ها و حرف‌های شما را دنبال کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از معضلات ما هدف گذاری‌هایی است که در نهاد‌های حکومتی برای بخش تولید می‌شود و بخشی از ناترازی بانک‌ها نتیجه این تصمیمات از جمله مصوبات امثال بنده در مجلس است، اظهار داشت: مجلس تعهداتی به گردن دولت‌ها می‌گذارد که با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، از یک سو تعهد برای دولت ایجاد می‌کنیم که مثلا به اقشاری وام داده شود و یا اقشاری را بیمه کند و همه این‌ها برای دولت و بانک‌ها بدهکاری و ناترازی درست می‌کند و بعد وقتی مشکل درست شد می‌گوییم، دولت آن را حل کند.

پزشکیان با بیان اینکه «وضع ما به تبع این ناترازی‌ها خوب نیست، ما در حال جنگ هستیم و روز به روز هم وضعیت بدتر می‌شود»، افزود: شما تولیدکنندگان، صنعت‌گران و تاجران می‌توانید کمک کنید ما راه را باز می‌کنیم. جنگ امروز، جنگ اندیشه و تولید و تجارت و صنعت است و مبارزه در این جنگ نیازمند بستری است که ما به عنوان دولت باید آن را آماده کنیم و مصمم هستیم و معتقدیم به هر شکلی باید این بستر برای شما فراهم شود؛ تلاش می‌کنیم به نحو مقتضی موانع را از پیش پای شما برداریم.

پزشکیان با اشاره به اینکه البته هر مداخله‌ای عوارض هم دارد و به عنوان مثال در پزشکی هر درمانی عوارضی دارد که بیمار بالاجبار آن را تحمل می‌کند، اضافه کرد: تلاش ما این است که عوارض ناشی از این مداخلات و رفع موانع برای تولید و اقتصاد تا جای ممکن کم باشد. ما نباید بگذاریم گروه‌هایی در این فرآیند‌ها صدمه ببینند و برای جلوگیری از آسیب به آن‌ها راه حل‌هایی ارائه می‌کنیم و شما می‌توانید به ما در یافتن این راه حل‌ها کمک کنید.

رئیس جمهور گفت: هر تشکیلات و نهادی، مثل شورای‌عالی صادرات که مورد نیاز است، باید ایجاد شود؛ ما آمادگی داریم با شما برای حل مشکلات جلسه بگذاریم و مطالبات شما را برآورده کنیم. آماده‌ایم برای رونق تولید و توسعه آن وقت بگذاریم و موانع آن را هم برطرف کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: تصمیم گرفتن بدون توجه به عوارض احتمالی مشکل ایجاد می‌کند. امروز ما در جنگ هستیم و معتقدیم که تولید کنندگان و صادرکنندگان ما در خط مقدم این جنگ حضور دارند و ما باید با آن‌ها همراهی کنیم. عزیزان ما در مجلس هم این تعامل را دارند و با هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. قرار نیست کسی را محکوم کنیم، بالاخره تصمیماتی گرفته شده است که به اینجا رسیده‌ایم، اما امروز همه باهم کاری کنیم که به سوی رونق و ماندگاری برویم و ایرانی بسازیم که عزت و سربلندی‌اش افزوده شود.

رئیس جمهور گفت: باید کاری کنیم که تازه به دوران رسیده‌ها در برابر ایران با این تاریخ طولانی‌اش، حرفی برای گفتن نداشته باشند. ایرانیان برای ایران و برای رونق و توسعه این کشور هر کاری که از دستشان بر بیاید، انجام می‌دهند و مطمئن باشید ما نیز در حکومت تا آخر با شما هستیم و در کنار شما با مشکلات خواهیم جنگید. هر کاری که لازم است در سازمان‌های جهانی مثل اوراسیا، بریکس و شانگ‌های برای شما انجام می‌دهیم. ما باهم دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات را حل می‌کنیم.

همچنین در بیست و هشتمین سالگرد «روز ملی صادرات»، از ۴ شرکت صادرکننده مدال‌آور، ۳ شرکت ممتاز ملی، ۴۸ شرکت صادرکننده نمونه ملی و ۱ شرکت شایسته تقدیر، تجلیل و با حضور رئیس جمهور از ۴ شرکت، گروه تراکتورسازی ایران، گروه مپنا، شرکت خودروسازی سایپا، شرکت مهاب قدس و ۳ شرکت صادرکننده ممتاز، شرکت فروآلیاژ ایران، شرکت تونل سد آریانا و شرکت کالسیمین به عنوان صادرکنندگان ممتاز با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

پیش از سخنان رئیس جمهور ۳ نفر از صادرکنندگان برتر نیز به بیان دیدگاه‌ها؛ طرح مشکلات و موانع صادرات پرداختند. رویارویی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی، چند نرخی بودن ارز، موانع بر سر راه نقل و انتقالات بانکی، مشکلات بانکی داخل کشور اعم از ناترازی‌ها، صدور بخش‌نامه‌های دستوری غیرواقعی و خام فروشی بدون ایجاد ارزش افزوده، از اهم دغدغه‌های ایشان در خصوص صادرات به کشور‌های خارجی بود.

سید محمد اتابک، وزیر صمت نیز در این مراسم ضمن تبریک روز ملی صادرات، به صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، صادرات را یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور برشمرد و با بیان اینکه سهم نیم درصدی از صادرات جهانی، شایسته موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ایران نیست، گفت: متاسفانه تنوع محصولات صادراتی ما کم و از سوی دیگر ارزش محصولات صادراتی ما نیز از ۵۲۰ دلار به ۳۶۲ دلار کاهش پیدا کرده است که این نشان‌گر توجه به خام‌فروشی و پرهیز از حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور برای انجام پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی به خصوص در کشور‌های همسایه، افزود: اگر بتوانیم مشکل ضمانت‌های بانکی را در این زمینه حل کنیم، شاهد ارتقای حجم صادرات کشور خواهیم بود.

وزیر صمت در پایان سخنان خود از رئیس جمهور درخواست کرد تا مجدداً «شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی» به منظور از بین بردن مشکلات و ایجاد هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها احیا شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *