تاکید سران ایران و چین بر گسترش روابط و برقراری آتش‌بس به عنوان کلید کاهش تنش در منطقه

23:21 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۲۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تاکید سران ایران و چین بر گسترش روابط و برقراری آتش‌بس به عنوان کلید کاهش تنش در منطقه
روسای جمهور ایران و چین در دیدار یکدیگر ضمن تاکید بر تعامل برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط فیمابین، از بحران کنونی در منطقه ابراز نگرانی و کلید کاهش تنش‌ها در منطقه را برقراری فوری آتش‌بس عنوان کردند.

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به روسیه، عصر امروز چهارشنبه در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین، با بیان اینکه اعتماد متقابل با اقدامات و پروژه‌های مشترک عینیت خواهد یافت، تصریح کرد: ارتباطات ما باید بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد-برد دنبال شود، این شکل از تعامل به تعمیق مناسبات منجر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چین دوست و مهمترین شریک تجاری ماست، خاطرنشان کرد: باور داریم که با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشور‌های غربی ایستادگی کنیم. بنده شخصا بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین کمک می‌کنم.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه آنچه امروز صلح را در منطقه ما به خطر انداخته است، حمایت بی‌چون و چرای آمریکا و برخی کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی است، افزود: این رژیم همه خطوط قرمز را نیز زیرپا گذاشته و با کشتن افراد بی‌گناه و غیرنظامی اثبات کرده که به هیچ اصل انسانی و حقوقی پایبند نیست.

رئیس جمهور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از حق مشروع دفاع از خود در برابر نقض حاکمیت ملی و ترور میهمان رسمی‌اش در تهران از سوی رژیم صهیونیستی، حاضر شد به نفع صلح در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه از این حق چشم‌پوشی کند، اما دیدیم که صهیونیست‌ها به جای صلح و آتش‌بس در ارتکاب جنایات خود جری‌تر شده و حتی دایره آن را به لبنان نیز گسترش دادند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را به نفع هیچ‌کس نمی‌داند و لذا به دنبال جنگ و درگیری نیست، گفت: با این وجود اگر کسی بخواهد تعرض و تجاوزی به ما داشته باشد، پاسخی سخت و قاطعانه دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای تعمیق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل تاکید کرد و گفت: روابط دوستانه با ایران برای ما ارزشمند است و آماده‌ایم با طرف ایرانی از منافع مشترک دو کشور دفاع کنیم. این نخستین ملاقات ماست و معتقدم می‌توانیم همکاری‌ها و روابط فیمابین را گسترش دهیم.

شی جین پینگ با قدردانی از تعاملات سازنده دو کشور در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: ایران و چین همچنین می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله شیوه حکمرانی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی همکاری‌های مفیدی داشته باشند و در همین راستا اعلام می‌کنم که تمهیدات آغاز دور جدیدی از همکاری‌ها میان دو کشور فراهم شده است.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنانش شرایط فعلی و افزایش تنش‌ها در منطقه را بسیار نگران‌کننده توصیف و کلید کاهش تنش را برقراری فوری آتش‌بس عنوان کرد و اظهار کرد: باور داریم که دوستان ایرانی ما تدبیر مناسب برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه را به کار خواهند گرفت. باید از تشدید درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *