زیست علامه سید محمدحسین طباطبایی تجلی سلوک و شریعت

22:38 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۷۰۹
زیست علامه سید محمدحسین طباطبایی تجلی سلوک و شریعت
آیین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی با رونمایی از کتاب رساله فی التوحید این عالم ربانی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - آیین بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی با رونمایی از کتاب رساله «فی التوحید» این عالم ربانی چهارشنبه شب ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی سرچشمه همزمان با اذان مغرب و عشا برگزار شد.

این مراسم در حضور جمعی از علما، طلاب و دوستداران و شیفتگان مکتب علامه با نوحه‌سرایی مداح اهل بیت آغاز شد و پس از آن حضرت حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان پناه در ستایش آن عالم ربانی اظهار داشت: علامه طباطبایی ابعاد مختلف عرفان را واقف بودند، اما بعد سلوک ایشان از هر مقوله دیگری مهم‌تر و حائز اهمیت‌تر بود.

وی ادامه داد: مکتب نجف در سلوک از اهمیت شاخصی برخوردار است تا جایی که این مکتب در سه ساحت اجتهاد در شریعت، اجتهاد در طریقت و اجتهاد در سلوک بزرگان بسیاری را تربیت کرده و به درجه اجتهاد رسانده است.

این کارشناس برجسته علوم دینی افزود: فهم علوم دینی علامه قابل تحسین بود. ایشان با آن اقتداری که در این زمینه داشت، در بخش سلوک و طریقت سخنان بسیاری بیان فرمودند. علامه بر این باور بودند که ریز و درشت سلوک را باید از شریعت برآورد.

حجت‌الاسلام یزدان‌پناه گفت: آن مرحوم در رساله الروایه مباحث کلیدی را در زمینه سلوک و شریعت با سازمان‌دهی بسیار دقیقی مطرح می‌کنند. ایشان معیار سعادت و شقاوت را به میزان پذیرش و عناد نسبت به حق بیان می‌کنند.

وی علامه طباطبایی را از جمله علمایی عنوان کرد که بیشترین آثار را از بین بزرگان اسلام و تشیع به چاپ رسانده‌اند.

این استاد حوزه علمیه، تفسیر المیزان را از ارزنده‌ترین آثار به چاپ رسیده عنوان کرد و گفت: در باب مقوله سلوک کتابی با اقتدار اجتهادی همانند المیزان وجود ندارد. علامه در المیزان بحثی با عنوان مراتب اسلام و ایمان دارند که مشتمل بر چهار مرتبه است، اگر کسی به این مباحث نگاه کند عمق مباحث ایمان را استخراج خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث تربیت توحیدی و دینی علامه طباطبایی گفت: همه این مباحث بحث‌های سلوکی در المیزان است. ایشان رساله‌ای با عنوان محمد (ص) و اسلام دارد که علامه در آن نوع سلوکی را که دین و دیگر مکاتب دارند، می‌گویند و سلوک دین را اجتماعی بیان می‌کنند.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه وجود چنین سالکی در میان مردم مراحل سلوک را طی می‌کند، گفت: دستور سلوکی که انسان را به عزلت سوق و او را از جامعه دور کند، سلوک دینی نیست.

وی در ادامه مراتب سلوک گفت: سلوک از طریق آیات و روایات امکان‌پذیر است.

 

یزدان‌پناه درباره اشراف دقیق علامه طباطبایی به مراحل و مراتب سلوک تصریح کرد: نخستین دلیل آن کار اجتهادی رسمی و دیگر علتش سلوک خودشان است.

وی سلوک ایشان را در زیستشان مستتر دانست و در خاتمه اظهاراتش گفت: علامه با آن مراحل سلوک زندگی کرده و آن‌ها را شناخته است. علامه از همان جوانی تحت تربیت بزرگانی چون علامه قاضی، سلوک را شناخت و مراتب آن را طی کرد. علامه طباطبایی اعتقاد کامل داشت که سلوک را باید از آیات و روایات گرفت. بنده مجدد تاکید می‌کنم بیشترین آثار حوزه نجف در زمینه سلوک متعلق به علامه طباطبایی است.

 

محمدتقی فیاض‌بخش: انسان توحیدی، انسان متواضع است

در ادامه این آیین بزرگداشت محمد تقی فیاض بخش استاد اخلاق و فلسفه در رسای علامه طباطبایی گفت: خداوند در قرآن آیین ابراهیمی را پذیرفته و کسانی که از این آیین روی بگردانند، سفیه هستند. کسانی که آیین ابراهیمی را می‌پذیرند، می‌توانند با نماز عشق بازی داشته باشند و آن را مشقت و رنج نبینند.

این دانش‌آموخته مکتب استاد مطهری افزود: اسلام و ایمان دو مرتبه است، به قدری که ائمه نگران خود و دیگران بودند، انسان باید همواره تلاش کند تا به مراتب بالای ایمان دست یابد.

این استاد فلسفه و اخلاق، مقوله اخلاق را جلوه توحید در وجود انسان دانست و گفت: آن چیزی که به صورت اعتقاد در نهاد آدمی نهادینه شده در رفتار او آگاه می‌شود. انسان توحیدی همواره منش و رفتار متواضع دارد، چون خداوند مؤدب است.

فیاض‌بخش در خاتمه این مراسم گفت: علامه طباطبایی چند ویژگی خاص داشت که ایشان را به مرتبه علامه رساند که مهم‌ترین آن‌ها این مهم بود که ایشان توحید را محور همه کارهای خود می‌دانست. علامه توحید را واضح و بدیهی بیان می‌کند، گویی توحید برای انسان روشن‌تر از خویش است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *