«ترانه باران» چهل‌و‌دومین سالگرد درگذشت رضا مافی را برگزار کرد

13:15 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۲۶۸
«ترانه باران» چهل‌و‌دومین سالگرد درگذشت رضا مافی را برگزار کرد
یادواره هفتاد‌و‌چهارمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران و چهل‌و‌دومین سالگرد درگذشت رضا مافی در نگارخانه ترانه باران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی نگارخانه تخصصی هنر‌های ایرانی اسلامی ترانه باران، یادواره هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران و چهل و دومین سالمرگ هنرمند بزرگ خوشنویسی، رضا مافی از شاگردان نخبه استاد حسین میرخانی، عصر روز گذشته ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه و علاقه‌مندان به عرصه خط و خوشنویسی در گالری ترانه باران برگزار شد.

این گردهمایی فرصتی بود تا یاد و خاطرات این هنرمندان بزرگ عرصه خط و خوشنویسی به عنوان یکی از سرمایه‌های هنری و تمدنی کشور، که در مهرماه سال ۱۳۶۱ در پشست صحنه سریال هزاردستان درگذشت، گرامی داشته شود.

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول و موسس نگارخانه ترانه باران) گفت: به جرات می‌توان رضا مافی را یکی از تاثیرگذارترین چهره‌ها در حوزه هنر‌های معاصر و مباحث مرتبط با خط دانست. میشل تاپیه هنرشناس مشهور ایتالیایی نیز درباره خط رضا مافی گفته بود: در میان نقاشان نسل جوان تهران که تعدادی سبک هنری تعجب‌آور با مقیاس جهانی دیده‌ام، مافی جوان‌ترین آن‌هاست، ولی دارای «آگاهی»‌هایی است که متضمن تحولی در طبیعت هنری که دست یافتن و حفظ آن این چنین نادر، ولی اساسی است و خارج از آن هیچ‌چیز از نظر زیبایی‌شناسی مقاومت نمی‌کند. او بدون، چون و چرا یک «نقاش» است و از نظر کیفی، هر شخص که خود را نقاش می‌داند، در کمیت استاتیک هیچ چیز از این مهم‌تر و نادرتر نیست. در واقعه هنری بالاترین مقام در دسترس او است و در این زمینه خیلی پیش رفته است. پس به عنوان «آماتور‌های هنر» (منظور خواستاران هنر است) پیشنهادات سحرکننده او را دنبال می‌کنیم.

کاظمی یادآور شد: در این میان رضا مافی که میگوید مبدع نقاشیخط است و تاکید دارد که تفاوتش این است که از دنیای خط به دنیای نقاشی ورود کرده است. او بر حفظ تاریخ تمدن و هویت ایرانی تاکید بسیار دارد و از نفوذ هنر غرب بر فرهنگ و هنر ایران انتقاد میکند و آنرا استعمار فرهنگی می‌نامد و میگوید، زمانی که هنر غربی بر هنر و فرهنگ ایران غلبه می‌کند هنر‌های بی هویت خلق می‌شوند. مافی عنوان کرده بود « یک هنرمند متعهد نباید بگذارد که فرهنگی دیگر بر فرهنگ بومی او مسلط شود. زیرا در این صورت فرهنگ از خون و ریشه عاری می‌شود. در برابر هجوم فرهنگ غرب در این عصر در بیشتر کشور‌ها نمود‌های بومی از یاد می‌رود و رو به نابودی است. از سنت‌های بومی بهره‌گرفتن، در حقیقت ایستادن در برابر این یورش است و هنر بومی راه را بر نفوذ فرهنگ غرب می‌بندد. سنت که می‌گویم قصدم تکرار قالب‌های سنتی نیست، بلکه بهره‌گرفتن از سنت به عنوان یک ریشه برای نزدیکتر شدن به مردم است و خط ریشه‌های سنتی زیادی در میان مردم ما دارد.»

وی ادامه داد: رضا مافی در دست نوشته‌هایش که در موزه هنر‌های معاصر تهران نگهداری می‌شود تاکید دارد ۲۰ ابداع داشته است. او آدم بزرگی است و حتا اگر دست‌های پشت پرده نخواهد او در جامعه معرفی شود باز هم او بزرگ است. قطعا این همه سال سکوت درباره مافی، به عمد بوده و هست.

حسین امیر عاملی (خطاط و شاعر) نیز گفت: امروز آخرین روز از هفته ملی خوشنویسی است که به مناسبت سالروز تاسیس انجمن خوشنویسان نامگذاری شده است رضا مافی نیز در واقع روحی بود که بر کالبد این انجمن دمیده شد. خط موجب اتحاد می‌شود و وقتی کلمات در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند سمائی صوفیانه را شکل می‌دهند. رضا مافی کلمات را همچون یک سمفونی بر روی کاغذ مینوشت و تکرار در آثار او جای ندارد. تنوع تکثر سبک‌ها و ابداعات در آثار رضا مافی به ما نشان می‌دهد که او از تکرار و تقلید به دور ماند و به شهود رسید.

«ترانه باران» چهل‌و‌دومین سالگرد درگذشت رضا مافی را در هفته خوشنویسی برگزار کرد

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *