مهاجرت غیرقانونی، دغدغه «آپاترید» است/ لزوم آگاهی از مسائل حقوقی مهاجرت

17:21 - 01 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۹۲۰
مهاجرت غیرقانونی، دغدغه «آپاترید» است/ لزوم آگاهی از مسائل حقوقی مهاجرت
کارگردان فیلم کوتاه «آپاترید» بیان کرد: دانستن مسائل حقوقی در بحث مهاجرت بسیار مهم است. مسائل حقوقی همواره برای آدم‌ها راه فرار بوده است. «آپاترید» جزو فیلم‌هایی است که در این‌باره به مخاطب آگاهی می‌دهد.

خبرگزاری میزان - فیلم کوتاه «آپاترید» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی محمد گودرزی در بخش داستانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. 
این فیلم کوتاه، در ژانر ملودرام و اجتماعی ساخته شده و گریزی به مسئله مهاجرت غیرقانونی و مصائب آن می‌زند. 

سید محمدحسین حسینی پیش از این، فیلم کوتاه «بنفش» و «کلاویه» را کارگردانی کرده است.

به بهانه حضور فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه تهران، با او به گفت‌وگو نشستیم. 

مسئله مهاجرت غیرقانونی و حضور اتباع در ایران مسئله پرچالشی است که موافقان و مخالفان بسیار دارد. چطور شد به این سوژه پر ریسک پرداختید؟

همواره معضلات جامعه، سوژه‌های ریسکی است اما بالاخره یک نفر باید در مورد آن حرف بزند. حرف ما در فیلم، نه جانبداری مثبت است و نه منفی. ما تنها واقعیت‌هایی را نشان دادیم تا هردو طرف موافق و مخالف، درک بیشتری نسبت به موضوع داشته باشند. برادران و خواهران افغان ما با چالش‌هایی مواجهند که ممکن است برای یک ایرانی هم در کشور ثالث اتفاق بیفتد. 

قصه ما در مورد مهاجرت غیرقانونی است و نه صرفا مهاجران افغانستانی و یا هرجای دیگر. 

پس این سوژه دغدغه شخصی شما بوده است. پشت این دغدغه چه تجربه زیسته‌ای وجود دارد و یا نشات گرفته از چه چیزی است؟

رشته تحصیلی من حقوق بوده و حقوق بین‌الملل همواره برایم شیرین است. دانستن مسائل حقوقی در بحث مهاجرت بسیار مهم است. مسائل حقوقی همواره برای آدم‌ها راه فرار بوده است. «آپاترید» هم جزو فیلم‌هایی است که در این‌باره به مخاطب آگاهی می‌دهد. فیلم نشان می‌دهد که در کنار شیرینی‌های مهاجرت، مهاجرت غیرقانونی تبعات نابودکننده‌ای دارد. 

برخی از کارگردانان سوژه‌هایی را برای فیلمسازی انتخاب می‌کنند که مختص به قشر یا موضوع و یا ژانر خاصی است. اگر شما فیلم بلند بسازید، به دلیل دغدغه‌تان در زمینه مسائل حقوقی، آیا همین مسیر و دغدغه را ادامه خواهید داد؟

حتما همینطور است. مسئله بعدی من در فیلمسازی، چه کوتاه و چه بلند، قطعا مسائل حقوقی و اتفاقاتی است که در دادسراها و پرونده‌های مختلف رخ می‌دهد. طبیعتا در فیلم بلند، پرداخت بیشتر و قصه بهتری می‌توانم داشته باشم.

کار کردن با بازیگران افغانستانی چطور تجربه‌ای بود؟ 

بازیگر نقش اول مرد ما، اولین بار بود مقابل دوربین می‌رفت و کار ریسکی بود اما توانست به خوبی نقش را ایفا کند. من از کار کردن با آن‌ها لذت بردم و امیدوارم مجددا با آن‌ها کار کنم. بسیاری از این دوستان آمدند تا کار یاد بگیرند و این نکته، کار را برای کارگردان آسان‌تر می‌کند، چرا که مثل خمیری می‌ماند که کارگردان می‌تواند آن را ورز دهد و به آن شکل دهد.

در «آپاترید» ما با تردید یک پدر روبه‌رو هستیم که می‌توانست تعلیق بیشتری برای مخاطب ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاد. آیا این انتخاب شما بود که به جهت ملتهب بودن قصه، تعلیق آن کمتر باشد؟

خاک فیلمنامه، خاک تلخی بود و اینطور فکر کردم که اگر تمرکز بیشتری بر این تردید بگذارم، تلخی کار را بیشتر می‌کند. اصل ماجرای فیلم هم پیرامون مرگ پسربچه نیست، بلکه در مورد هویت است. حرف من این است که هویت داشتن چقدر ارزشمند است و اگر نباشد، اتفاقات تلخی رقم می‌خورد. 

همچنین در فیلم کوتاه ادامه دادن بیش از اندازه موضوعی مثل تردید، سوژه را می‌کشد و تاثیر را کمتر می‌کند. 

شما اشاره کردید که فیلم موضع بی‌طرفی نسبت به مسئله مطرح شده دارد. خود شما به عنوان یک شخصیت مستقل، موضعتان چگونه است؟

من همواره سعی کردم قانونی زندگی کنم. قانون در برخی موارد بی‌رحم است و برخی مواقع هم به داد آدم می‌رسد اما همواره به این فکر می‌کنم که قانون بد، بهتر از بی‌قانونی است. گاه قانونی که برای من بد است، برای شخص دیگری نجات‌دهنده است. اساسا اعتقاد دارم که قانونی زندگی کردن، زندگی را آسان‌تر می‌کند.

هر کشوری قانون خودش را دارد و باید به آن احترام گذاشت، کما این که نکته مطرح شده در فیلم یک قانون بین‌الملل است و صرفا مختص جمهوری اسلامی ایران نیست. 

جشنواره فیلم کوتاه را چطور ارزیابی می‌کنید و چقدر امید دارید که فیلم شما در جشنواره امسال دیده شود؟

خوانش از فیلم تا یک جایی دست من بوده اما از این جا به بعد به عهده مخاطب است. امیدوارم فیلم‌های خوبی در جشنواره حضور داشته باشند و رقابت آنقدر بالا باشد که برای مخاطبان و داوران چالش ایجاد کند. «آپاترید» نیز راه خودش را چه در ایران و چه در جهان پیدا کند.

«آپاترید» جدیدترین محصول باشگاه فیلم سوره و باشگاه فیلم رویاد تا دوم آبان ماه در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *