افزایش کمک‌های غرب به کی‌یف برای تداوم‌بخشی به جنگ اوکراین

10:55 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۵۷۳
افزایش کمک‌های غرب به کی‌یف برای تداوم‌بخشی به جنگ اوکراین
کشور‌های غربی که از زمان آغاز جنگ اوکراین برای تحت فشار قرار دادن مسکو کمک‌های گسترده به کی‌یف را دستور کار داشته‌اند، اکنون حمایت‌های خود را افزایش داده‌اند.

خبرگزاری میزان - جنگ اوکراین از فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد و از آن زمان روسیه بار‌ها ارسال کمک‌های گسترده کشور‌های غربی به اوکراین را محکوم کرده است.

روسیه عنوان می‌کند که خط مشی اتخاذ شده از سوی غرب هیچ تغییری در نتیجه جنگ ایجاد نخواهد کرد و صرفا به ادامه درگیری‌ها منجر خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای غربی بدون توجه به هشدار‌ها، همواره برای تحت فشار قرار دادن روسیه و پیگیری اهداف خود به ارسال کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف ادامه داده‌اند.

حتی در برخی موارد تسلیحات ارسالی به اوکراین، از جمله گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده و بمب‌های خوشه‌ای نگرانی کارشناسان غربی را برانگیخته است.

اکنون اروپا به وضوح از آمریکا در کمک وعده داده شده به اوکراین پیشی گرفته و مجموع تعهدات اروپا در حال حاضر ۲ برابر بیشتر از قبل است.

اتحادیه اروپا وزنه اصلی کمک ۵۰ میلیارد یورویی است، اما سایر کشور‌های اروپایی نیز با بسته‌های چند ساله جدید حمایت خود از اوکراین را افزایش داده‌اند. 

برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین، آمریکا اکنون به وضوح از اروپا در موضوع کمک به کی‌یف عقب مانده است. این یکی از نتایج آخرین به‌روزرسانی ردیاب پشتیبانی خارجی اوکراین است.

بر اساس تحقیقات موسسه «کیل»، اتحادیه اروپا با اعلام بسته حمایت چند ساله جدید ۵۰ میلیارد یورویی که بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ تحویل داده می‌شود، سیگنال روشنی ارسال کرد که کل تعهدات اتحادیه اروپا به کی‌یف را ۲ برابر می‌کند. 

این بسته کمکی تحت عنوان «تسهیلات اوکراین» که از سوی اتحادیه اروپا معرفی شده، بخشی از برنامه‌های بودجه اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ است که نشان‌دهنده تعهد پایدار برای حمایت از اوکراین است. 

علاوه بر تعهدات جدید در سطح اتحادیه اروپا، تعهدات چند ساله مهمی از سوی کشور‌های اروپایی وجود دارد، به ویژه بسته حمایت نظامی چهار ساله آلمان به ارزش ۱۰.۵ میلیارد یورو (که بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ تحویل می‌شود) و «برنامه حمایت نانسن» نروژ به ارزش ۶.۶ میلیارد یورو در مدت ۵ سال.

 

افزایش کمک‌های غرب به کی‌یف برای تداوم‌بخشی به جنگ اوکراین

 

دانمارک، انگلیس، سوئیس، سوئد، پرتغال و لیتوانی نیز برای ارائه بسته‌های چند ساله اضافی متعهد شده‌اند.

قابل توجه است که اروپا با چه سرعتی به سمت یک برنامه حمایت چند ساله جدید و اساسی از اوکراین حرکت کرده است. 

برای اولین بار، آمریکا اکنون با اختلاف زیادی عقب مانده است؛ همچنین به این دلیل که هیچ تعهد جدید و معنی‌داری از سوی آمریکا در ماه‌های گذشته وجود نداشته است. 

«کریستف تربش»، سرپرست تیم تولید کننده ردیاب پشتیبانی اوکراین و مدیر یک مرکز تحقیقاتی در مؤسسه «کیل»، می‌گوید که ۲ برابر شدن کمک‌های اتحادیه اروپا در مقایسه با سال اول جنگ، زمانی که آمریکا آشکارا پیشتاز بود، یک تغییر قابل توجه است.

مجموع تعهدات اروپا به اوکراین

مجموع تعهدات اتحادیه اروپا در حال حاضر تقریبا ۲ برابر تعهدات واشنگتن است. با اضافه کردن سایر کشور‌های اروپای غربی که بخشی از اتحادیه اروپا نیستند (انگلیس، نروژ، سوئیس)، این اختلاف در میزان کمک‌ها بیشتر می‌شود. 

به طور خاص، موسسه «کیل» در مجموع ۱۵۶ میلیارد یورو تعهدات از سوی تمام کمک‌کنندگان اصلی اروپایی (اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا)، در مقایسه با کمتر از ۷۰ میلیارد یورو از سوی آمریکا برای اوکراین را فهرست کرده است.

با این به‌روزرسانی، ردیاب پشتیبانی اوکراین شامل کمک‌هایی است که در ماه ژوئن و جولای تعهد داده شده‌اند؛ بنابراین این به‌روزرسانی اعلامیه‌های پشتیبانی از کی‌یف را که بین ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ و ۳۱ جولای ۲۰۲۳ صادر شده، پوشش می‌دهد. 

بسته‌های کمکی چند ساله جدید تغییرات قابل توجهی در رتبه‌بندی کشور‌ها از نظر میزان کمک به اوکراین ایجاد می‌کند. 

کمک‌ها به اوکراین بر اساس تولید ناخالص داخلی کشور‌ها

با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی و این برنامه‌های چند ساله، نروژ اکنون بزرگترین حامی اوکراین است و کمک به اوکراین ۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

به موجب این کمک‌ها، نیمی از ۶.۶ میلیارد یورو برنامه حمایتی «نانسن» به کمک‌های نظامی و نیمی دیگر به کمک‌های مالی و بشردوستانه اختصاص دارد.

 

افزایش کمک‌های غرب به کی‌یف برای تداوم‌بخشی به جنگ اوکراین

 

لیتوانی، استونی و لتونی در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی قرار داشته و با در نظر گرفتن تعهدات چند ساله در رتبه‌های اول باقی می‌مانند.

دانمارک اکنون با کمک به میزان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در جایگاه چهارم قرار دارد. این به خاطر «صندوق ملی اوکراین» دانمارک است که در مجموع تقریباً سه میلیارد یورو برای کی‌یف در نظر گرفته است.

بزرگترین بخش‌های این صندوق کمک‌های نظامی بوده و قرار است در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ارائه شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *