حمله پهپادی به تیپ گولانی و درخواست سامانه تاد؛ ضعف پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه آشکار شد؟

7:30 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۶۳۰
حمله پهپادی به تیپ گولانی و درخواست سامانه تاد؛ ضعف پدافند هوایی رژیم صهیونیستی چگونه آشکار شد؟
رویدادهای اخیر در اراضی اشغالی از جمله تصمیم واشنگتن برای استقرار سامانه تاد و همچنین حمله پهپادی حزب‎الله لبنان به مقر تیپ گولانی، ضعف سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را آشکار کردند.

خبرگزاری میزان – تنش در مرز‌های شمالی اراضی اشغالی طی هفته‌های اخیر تشدید شده است.

به‌تازگی نیز آمریکا تصمیم گرفت تا سامانه پدافندی تاد را در اراضی اشغالی مستقر کند و براساس گفته مقام‌های پنتاگون قرار است ۱۰۰ نظامی آمریکایی این سامانه را در اراضی اشغالی عملیاتی کنند.

درهمین حال حزب‎الله لبنان در جدیدترین عملیات خود پایگاه تیپ گولانی را هدف قرار داد که این حمله به هلاکت و زخمی شدن چندین نظامی صهیونیست منجر شد.

عبور پهپاد حزب‎الله از سامانه‌های پدافندی و اصابت آن به هدف در منطقه بنیامینا در جنوب حیفا بار دیگر پرسش‌های بسیاری را درباره ضعف‌های سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

ناکامی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی

به گزارش گاردین، به نظر می‌رسد پهپادی که به سالن غذاخوری پایگاه تیپ گولانی در نزدیکی بنیامینا اصابت کرد، بخشی از یک حمله همزمان بوده که به آن اجازه می‌دهد از پدافند هوایی «سازماندهی‌شده» رژیم صهیونیستی فرار کند.

۳ پهپاد از لبنان بر فراز دریای مدیترانه پرواز کردند و اگرچه در ابتدا همه آن‌ها مشاهده شدند، یکی از آن‌ها توانست به هدف خود برسد.

اینکه چرا سومین پهپاد از جت‌های جنگنده، بالگرد‌ها و سیستم دفاعی گنبد آهنین فرار کرد، موضوع تحقیقات فوری از سوی ارتش رژیم صهیونیستی است؛ حزب‌الله راهبرد حمله خود را اصلاح کرده و زمان‌بندی حمله پهپادی با حمله موشکی به پیچیده‌تر شدن تصویر برای پدافند کمک کرد.

پهپاد‌ها ممکن است آهسته‌تر از موشک‌ها پرواز کنند، اما مدل‌های فیبر کربنی طراحی‌شده که ازسوی حزب‌الله استفاده می‌شود به‌سختی ردیابی می‌شوند و برای رادار‌ها تشخیص آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، پرواز آن‌ها در ارتفاع پایین کار شناسایی را برای سامانه‌های پدافندی دشوارتر می‌کند.

گفته می‌شود پهپاد استفاده شده در برابر پارازیت‌های هدایت سیستم موقعیت‌یاب جهانی مقاومت کرده است.

در هفته‌های اخیر این نخستین بار نیست که یک پهپاد از سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی عبور می‌کند؛ چندین پهپاد دیگر حزب‌الله نیز موفق به عبور از سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی شده و به اهدافی حتی در چند کیلومتری تل‌آویو اصابت کرده‌اند.

اما افزایش تعداد حملات و پیچیدگی روزافزون، خطر تلفات رژیم صهیونیستی را با ادامه جنگ افزایش می‌دهد.

آسیب گسترده به ساختار‌های ارتش رژیم صهیونیستی درپی عملیات وعده صادق ۲

پایگاه گاردین همچنین نوشت که اگرچه عملیات موشکی بالستیک در مقیاس بزرگ ایران به اسرائیل در ابتدای ماه اکتبر (۱۰ مهر ماه)، از ابعاد متفاوتی برخوردار بود، اما به نظر می‌رسد که آسیب این حمله نسبت به آنچه در ابتدا تایید می‌شد، بیشتر بوده است.

به‌تازگی مقام‌های مالیاتی رژیم صهیونیستی گزارشی از خسارت‌های ناشی از این عملیات موشکی را ارائه کردند.

در همین حال آمریکا اعلام کرد یکی از ۷ سامانه تخصصی پدافند منطقه‌ای تاد و یک واحد متشکل از ۱۰۰ خدمه آمریکایی را در اراضی اشغالی مستقر خواهد کرد.

به نوشته گاردین، با توجه به اینکه حزب‌الله همچنین با حملات پهپادی خود باعث ایجاد مشکلاتی برای پدافند هوایی رژیم صهیونیستی می‌شود، با وارد شدن درگیری به دومین سال خود، وضعیت کلی اراضی اشعالی در معرض خطر گسترده‌تر و پرمخاطره‌تر شدن قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *