پهپادهای حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی پدافندهوایی مجید و خاتم منهدم شد

8:57 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۴۴۷۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
در ادامه مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، سامانه‌های موشکی ارتفاع کم مجید و سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای خاتم طی فرایند عملیاتی پهپادهای حمله‌ور در ارتفاع کم به منطقه رزمایش را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.

خبرگزاری میزان - به گزارش قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، در ادامه مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، پهپادهایی نیروهای نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط سامانه‌های راداری گسترش یافته در منطقه عمومی رزمایش، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه‌ موشکی ارتفاع کم مجید و سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای خاتم واگذارکه با شلیک موفق موشک و گلوله‌های توپخانه‌ای از این سامانه‌ها، سرنگون شدند.

سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری 8 کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابجای تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.

همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم نیروی پدافند هوایی ارتش در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد.

در ادامه مراحل عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش، پهپادهای انهدامی و رزمی آرش، باور و ابابیل 5 با پرتاب از عرشه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» و پرواز از پایگاه پهپادی ارتش در منطقه غرب از فواصل دوردست، اهداف ساحلی را منهدم کردند.

در این مرحله که انواع پهپادهای تهاجمی، شناسایی و رهگیر مشارکت داشتند، پهپاد تهاجمی ابابیل 5 که به تازگی به یگان پهپادی نیروی دریایی پیوسته است، برای اولین بار در رزمایش سالانه ارتش شرکت و توانست با شلیک بمب قائم به خوبی و با موفقیت اهداف خود را در دریا منهدم کند.

حملات دقیق پهپادی نیروی دریایی ارتش از دریا به سمت اهداف ساحلی/ حضور موفق ابابیل 5 در رزمایش ذوالفقار ارتش

همچنین، پهپادهای شناسایی ـ رزمی کمان 12 نیروی هوایی ارتش از یکی از پایگاه های پهپادی ارتش در جنوب غرب کشور در رزم مشترک پهپادی عملیات شناسایی، رهگیری و مقابله با نیروها در نقش مهاجم را اجرا کردند.

این پهپادها قابلیت انجام انواع عملیات در شرایط مختلف جوی را داشته و ضمن توانایی اجرای پرواز جمع(swarm) قادر هستند فرماندهی و کنترل صحنه نبرد، عملیات ترکیبی، فریب اطلاعاتی، مراقبت، هدف‌یابی، جنگ الکترونیک، شنود و رهگیری، انهدامی و سرکوب سامانه‌های پدافندی را اجرا کنند.

بمب قائم گونه‌ای از بمب‌های هدایت شونده مینیاتوری است که می‌توان آن را توسعه یافته خانواده بمب‌های سدید دانست. این بمب به دو نوع سرجنگی اپتیکی و حرارتی مجهز است و در حال حاضر بر روی پهپادهای مهاجر ۶، ابابیل 4 و 5 و کمان ۱۲ نصب می‌شود.

امیر سرتیپ شیخ سخنگوی رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش با بیان اینکه رزمایش، آزمایشگاه آموزش‍ها است، تاکید کرد: رصد تهدیدات  با هدف کسب اشراف اطلاعاتی در حوزه‍های ماموریتی و ارتقاء مهارت کارکنان درطرح‍ریزی و بکارگیری توانمندی‌ها و تعیین کفایت طرح‍های عملیاتی در پاسخ به تهدیدات، از اهداف اصلی این رزمایش است.

وی افزود: امنیت پایدار محصول برخورداری از توان خلق امنیت و تجسد آن در سیمای ملت است که جز با خودباوری ایجاد نمی‌شود. رزمایش به منظور هم‌افزایی قدرت با تلفیق توانمندی‌های مختلف و ترکیب هنرمندانه داشته‌ها برای کسب خواسته هاست.

سخنگوی رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش در پایان با تأکید بر اینکه نمایش گوشه‍ای ازتوانمندی‌های عملیاتی و دفاعی، ابزاری است برای ایجاد بازدارندگی و نمایش اقتدار یک ملت، اذعان داشت: نمایش توانمندی‌های نظامی با کارکرد ایجاد امید در مردم به سبب حس اعتماد به نیروهای مسلح برای کفایت دفاع از خود است.

هشتم دی ماه سال جاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با رمز مقدس یا زهرا(س)، آغاز شد.

این رزمایش در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار 10 درجه در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.

به گفته امیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش، این اقدامات در راستای تمرینات سالیانه و تقویمی و برای تقویت آموزش‌ها و آمادگی رزمی و همچنین اجرای برخی طرح‌های عملیاتی و اطلاعاتی در ارتقای امنیت منطقه، انجام می‌شود.

سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) نیز روز گذشته در حاشیه برگزاری این رزمایش گفت: قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجماع دارند که رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید امنیت ملی ایران در اولویت نخست قرار دارد.

وی افزود: بنابراین؛ رژیم صهیونیستی تحت حمایت همه جانبه، یک تهدید نظامی ـ امنیتی مخرب برای تمام کشورهای منطقه و ایران است. اقدامات تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی علیه منافع و امنیت ملی ایران با فرض اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی می‌شود و پاسخ نیروهای مسلح ایران قطعی خواهد بود.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) تاکید کرد: هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند و پایگاه و امکانی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، آن پایگاه‍ها، نقاط و مبدا تجاوز و حمله به ایران که رژیم اشغالگر قدس است، آماج حمله نیروهای مسلح ما قرار خواهد گرفت.

وی افزود: نیروهای مسلح ما در میدان رزمایش بسیار جدی هستند؛ ما رزمایش را نیمی از جنگ و بلکه جنگِ ماقبلِ جنگ می‍دانیم. به همین دلیل، فرماندهان ما دقت، جدیت و خلاقیت را در طرح‌ریزی و اجرای رزمایش به شدت رعایت می‌کنند.

سرلشکر رشید تصریح کرد: دشمنان بدانند ما آماده‌ایم و در صورت خطا در محاسبه حتماً هزینه‌ای بیش از دستاوردها (به زعم دشمن) بر آن‌ها تحمیل و‌ اقدامات تاکتیکی اولیه آن‌ها را به شکست راهبردی تبدیل خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

اجرای عملیات بیچینگ با تانک‌ها و نفربرها

سردار سرلشکر رشید: نیروهای مسلح ما با قدرت ترکیبی در برابر دشمنان خواهند جنگید

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *