مرگ روزانه ۲۱ هزار نفر براثر گرسنگی؛ نتیجه درگیری‌های جهانی

17:35 - 07 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۱۱۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ روزانه ۲۱ هزار نفر براثر گرسنگی؛ نتیجه درگیری‌های جهانی
سارمان آکسفام در گزارش جدیدی که به‌تازگی منتشر شده، می‌گوید که بیشتر بحران‌های غذایی ساخت دست بشر است.

خبرگزاری میزان - گزارش جدید سازمان آکسفام نشان می‌دهد که گرسنگی ناشی از درگیری‌ها در سراسر جهان به رکورد بالایی رسیده است؛ ار این رو، طرف‌های متخاصم به سلاح‌سازی مواد غذایی و جلوگیری از کمک‌رسانی متهم هستند.

براساس این گزارش که ازسوی این سازمان خیریه مستقر در انگلیس منتشر شد، احتمالا روزانه بین ۷ هزار تا ۲۱ هزار نفر در کشور‌هایی که تحت تاثیر درگیری قرار دارند براثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. 

این گزارش با عنوان «جنگ‌های غذایی»، ۵۴ کشوری را که شاهد درگیری هستند، مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد که تقریبا تمام ۲۸۱.۶ میلیون نفری که امروز با گرسنگی شدید مواجه هستند، مربوط به این کشور‌ها هستند. درگیری همچنین عامل اصلی آوارگی اجباری در این کشور‌ها بوده که اکنون به رکورد ۱۱۷ میلیون نفر رسیده است.

آکسفام تاکید کرد که درگیری نه تنها به گرسنگی دامن می‌زند، بلکه طرف‌های متخاصم با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غذا، آب و انرژی و همچنین مسدود کردن کمک‌های غذایی، فعالانه از غذا به‌عنوان سلاح استفاده می‌کنند. 

۳ آژانس بشردوستانه در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) نسبت به بحران قحطی با ابعاد تاریخی در بحبوحه جنگ داخلی سودان هشدار دادند؛ آنها همچنین نسبت وضعیت خانوار‌هایی که تحت تاثیر سطوح بالای ناامنی غذایی حاد در غزه قرار گرفته‌اند، هشدار دادند.

امیلی فار، از کارشناسان آکسفام که در زمینه امنیت غذایی و اقتصادی فعالیت می‌کند، گفت: درحالی که درگیری در سراسر جهان بیداد می‌کند، گرسنگی به سلاحی مرگ‌بار تبدیل شده که طرف‌های متخاصم برخلاف قوانین بین‌المللی از آن استفاده می‌کنند.

فار اضافه کرد: بحران‌های غذایی امروز تا حد زیادی ساخته دست بشر است. نزدیک به نیم میلیون نفر در غزه و بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سودان گرسنه هستند؛ اثر‌های مخرب جنگ‌ها بر مواد غذایی احتمالا برای نسل‌ها ادامه خواهد داشت. 

این تحلیل نشان داد که بحران‌های جنگ، آوارگی و گرسنگی در کشور‌هایی رخ می‌دهد که به‌شدت به صادرات محصولات اولیه وابسته هستند. به‌عنوان نمونه، ۹۵ درصد از درآمد صادرات سودان از طلا و دام است. جنگ داخلی به درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر شده و مردم را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.

درگیری اغلب بحران‌های دیگری مانند شوک‌های آب‌وهوایی، بی‌ثباتی اقتصادی و نابرابری را تشدید می‌کند.

به‌گفته این سازمان، بلایای مرتبط با آب‌وهوا مانند خشکسالی و سیل، همراه با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به‌دلیل تعطیلی ناشی از همه‌گیر کرونا و اختلال‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بحران گرسنگی در شرق و جنوب آفریقا را تشدید کرده است. 

آکسفام هشدار داد که تعهد جهانی به «گرسنگی صفر» تا سال ۲۰۳۰ به‌طور فزاینده‌ای دست‌نیافتنی شده است. این بیانیه از جامعه بین‌المللی، از جمله شورای امنیت سازمان ملل، خواست تا مسئولین جنایت قحطی را تحت قوانین بین‌المللی مورد بازخواست قرار دهند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *