ماده ۲ بند ۴ منشور سازمان ملل چیست؟

12:39 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۷۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ماده ۲ بند ۴ منشور سازمان ملل چیست؟
ماده ۲ بند ۴ منشور سازمان ملل تاکید می‌کند احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی سایر کشور‌ها مهم است.

خبرگزاری میزان - سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت درپی تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران، با محکوم کردن اقدام‌های عمدی و تجاوزکارانه این رژیم، اعلام کرد که ایران در راستای اصول مندرج در منشور سازمان ملل و براساس حقوق بین‌الملل، حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این حمله‌های جنایت‌کارانه، در زمان مقتضی محفوظ می‌دارد. 

دفاع کشور‌ها از خود در برابر خشونت ناعادلانه، امروز نه‌تنها به‌عنوان یک حق، بلکه به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه هر کشور در قبال شهروندان و بلکه جامعه بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت محسوب می‌شود که ضرورت آن با تصویب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به اوج خود رسید.

منشور سازمان ملل در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ (۵ تیر ۱۳۲۴) در پایان کنفرانس ملل متحد در سانفرانسیسکو درباره تشکیل یک سازمان بین‌المللی به تصویب رسیده و ۲۴ اکتبر همان سال (۲ آبان ۱۳۲۴) لازم‌الاجرا شد. 

در حقوق معاهدات بین‌المللی، براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، اقدام مسلحانه علیه کشور‌ها تنها در قالب دفاع مشروع جایز شمرده می‌شود.

در این ماده آمده است: در منشور ملل متحد هیچ امکانی برای تضعیف یا نقض حق طبیعی کشور‌ها برای دفاع از خود در صورت حمله نیرو‌های مسلح به یکی از اعضای سازمان ملل وجود ندارد.

عراقچی در بخش دیگری از نامه خود گفت: حمله‌های غیرقانونی رژیم اسرائیل اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، به‌ویژه ماده ۲ بند ۴ آن را نقض می‌کند.

ماده ۲ این منشور شامل چند بند است که بند ۴ آن یک اصل اساسی ازسوی کشور‌ها درنظر گرفته می‌شود. 

ماده ۲ بند ۴ منشور سازمان ملل، تهدید یا استفاده از زور را ممنوع می‌کند و از همه اعضا می‌خواهد به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی سایر کشور‌ها احترام بگذارند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *