حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان؛ محکومیت‎ها و انتقادها

15:00 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان؛ محکومیت‎ها و انتقادها
کارشناسان می‌گویند که حمله‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل نقض قوانین بین‌المللی بوده و باید فورا متوقف شود.

خبرگزاری میزان - هدف قرار گرفتن نیرو‌های حافظ صلح بین‌الملل (یونیفل) در لبنان ازسوی رژیم صهیونیستی مورد توجه گسترده قرار گرفته است. 

حمله‌های رژیم صهیونیستی که طی روز‌های گذشته برای چندین‌بار تکرار شده، انتقادات گسترده و محکومیت را درپی داشته است. 

آنالنا باربوک، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه، ۲ آبان از رژیم صهیونیستی خواست که به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و تلفات غیرنظامیان را در حمله‌ها به لبنان به حداقل برساند.

باربوک پس از ورود به بیروت، پایتخت لبنان، گفت که رژیم صهیونیستی باید به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و از غیرنظامیان محافظت کند.

وزیر خارجه آلمان اضافه کرد: سربازان یونیفل از حمایت کامل ما برخوردارند؛ آن‌ها برای یک راه حل سیاسی برای مناقشه مورد نیاز هستند؛ هرگونه حمله عمدی به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان؛ محکومیت‎ها و انتقادها

پارلمان اروپا هم با صدور بیانیه‌ای، گفت: نمایندگان پارلمان اروپا درپی چندین حمله اخیر، خواستار آتش‌بس فوری در لبنان و حفاظت از ماموریت سازمان ملل در این کشور شدند. 

در ادامه این بیانیه آمده: اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را درمورد حمله‌های اسرائیل علیه نیرو‌های موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) که به زخمی شدن چندین صلح‌بان منجر شد، ابراز کرده است.

پیش از این نیز بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی حمله‌های رژیم صهیونیستی را به یونیفل محکوم کرده بودند.

رژیم صهیونیستی ده‌ها حمله به نیروهای سازمان ملل در لبنان انجام داد

در همین حال، یک گزارش محرمانه که شامل ده‌ها مورد است که در آن ارتش رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان حمله کرده، منتشر شده است.

در این گزارش محرمانه آمده: ارتش اسرائیل به زور وارد یک پایگاه مشخص شده سازمان ملل شد و مظنون به استفاده از مواد شیمیایی آتش‌زا فسفر سفید برای مجروح کردن ۱۵ صلح‌بان است.

این گزارش ازسوی کشوری تهیه شده که از نیرو‌های یونیفل حمایت می‌کند؛ گزارش مذکور نشان می‌دهد که چگونه نظامیان صهیونیست، نیروی تحت فرمان سازمان ملل را در موارد متعدد هدف قرار داده‌اند. آن‌ها به چندین تاسیسات آسیب رسانده و به نیرو‌های مستقر در پست‌های مرزی در جنوب لبنان آسیب رسانده‌اند.

یونیفیل این حمله‌ها را نقض فاحش قوانین بین‌المللی توصیف کرده است.

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان؛ محکومیت‎ها و انتقادها

درحالی که حوادث در چند روز نخست عمدتا در نزدیکی مواضع سازمان ملل بود، گزارش می‌گوید که اشغالگران پس از ۸ اکتبر (۱۷ مهر) شروع به شلیک مستقیم به پایگاه‌های یونیفیل کردند.

در یک حادثه در ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر)، ۲ نفر از نیرو‌های حافظ صلح براثر شلیک یک تانک مرکاوا به یک برج دیده‌بانی در مقر نیرو‌های بین‌المللی در ناقوره مجروح شدند.

تصویری در این گزارش حفره بزرگی را در برج نشان می‌دهد که ریچارد ویر، محقق ارشد درگیری و تسلیحات در دیده‌بان حقوق بشر، گفت که با شلیک مستقیم تانک همخوانی دارد.

حمله رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان؛ محکومیت‎ها و انتقادها

در حادثه‌ای دیگر در ۱۰ اکتبر، ارتش رژیم صهیونیستی به یک پناهگاه سازمان ملل که صلح‌بانان ایتالیایی در آن پناه گرفته بودند، شلیک کرد.

در این گزارش آمده است که بمباران ورودی سنگر پس از آن اتفاق افتاد که ارتش اشغالگر یک روز قبل عملیات نظارتی با هواپیما‌های بدون سرنشین انجام داد و دوربین‌های این موقعیت را منهدم کرد.

به‌گفته یونیفل، ۲ تانک مرکاوا ارتش رژیم صهیونیستی در ساعت‌های اولیه ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) از دروازه اصلی یک پایگاه سازمان ملل عبور کردند.

درپی اعتراض یونیفیل، تانک‌ها پس از ۴۵ دقیقه این پایگاه را ترک کردند. اما پس از یک ساعت، چندین گلوله در حدود ۱۰۰ متری شمال پایگاه شلیک شد؛ درپی این حمله دود مشکوک فسفر سفید منتشر و در داخل پایگاه پخش شد؛ در این حادثه ۱۵ نیروی حافظ صلح مجروح شدند.

همچنین تصاویر موجود در این گزارش نشان می‌دهد که تانک‌ها از روی دروازه‌ها عبور و وارد پایگاه یونیفل شدند؛ در این حمله دیوار‌های محیطی پایگاه آسیب‌دیده و دود سفید در سراسر آن باقی مانده است.

گروه‌های حقوق بشر استفاده رژیم صهیونیستی را از فسفر سفید در لبنان در طول سال گذشته مستند کرده‌اند.

ریچارد ویر، محقق ارشد درگیری و تسلیحات در دیده‌بان حقوق بشر، گفت که استفاده از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *