هفتادونهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل؛ نهادی ناکام در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

11:34 - 07 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۱۰۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هفتادونهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل؛ نهادی ناکام در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی
سازمان ملل که در ظاهر وظیفه ارتقای صلح، امنیت و جلوگیری از جنایت‌ها علیه بشریت را برعهده دارد، در رسیدگی مناسب به موضوع جنگ غزه ناکام بوده است.

خبرگزاری میزان - روز سازمان ملل هر سال در ۲۴ اکتبر (که امسال با ۳ آبان مصادف بود) به‌مناسبت سالگرد لازم‌الاجرا شدن منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵ برگزار شد. سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم به‌منظور ارتقای صلح، امنیت و همکاری بین کشور‌ها تاسیس شد. 

در ۲۵ آوریل ۱۹۴۵ (۵ اردیبهشت ۱۳۲۴ شمسی)، ۵۰ نماینده دولت‌های جهانی در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند تا منشور سازمان ملل را پیش‌نویس کنند. این پیش‌نویس در ۲۵ ژوئن (۴ تیر ۱۳۲۴ شمسی) به تصویب رسید و در ۲۴ اکتبر (۲ آبان ۱۳۲۴ شمسی) به‌عنوان جشن تولد سازمان ملل به‌طور رسمی اجرا شد.

هفتادونهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل؛ نهادی ناکام در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

اما سازمان ملل از آن زمان نیز با انتقاد‌ها روبرو شده است. برای مثال، این سازمان در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲/۱۳۷۳ شمسی) نتوانست جلوی نسل‌کشی را در رواندا بگیرد. 

سازمان ملل و ناکارآمدی در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

امروزه، درگیری‌های جاری در غزه بیش از یک سال پس از آغاز آن همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ چشم‌اندازی باری پایان جنایت‌های رژیم صهیونیستی وجود ندارد. محکومیت‌ها و قطعنامه‌های متعددی تاکنون صادر شده، اما در این میان ناتوانی سازمان ملل در برقراری صلح در غزه مورد انتقاد قرار گرفته است. 

سازمان ملل درحالی اقدامی موثر برای پایان جنگ غزه نکرده، که حقوق بین‌الملل درمورد مسئله اشغالگری کاملا روشن است؛ این یک عمل مجرمانه است. اجماع بین کارشناسان حقوق بین‌الملل تاکید می‌کند که یک اشغالگر نمی‌تواند به حق دفاع از خود در برابر مردمی که اشغال کرده است استناد کند؛ این استدلالی است که رژیم صهیونیستی برای توجیه اقدام‌های نسل‌کشی پلید خود به‌کار گرفته است.

هفتادونهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل؛ نهادی ناکام در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

جنگ غزه را می‌توان از نظر تعداد قطعنامه‌ها، احکام و دستور‌های فوری اجرا نشده، مسدودشده و به تعویق افتاده نیز جنگی کم‌سابقه دانست؛ قطعنامه‌ها و احکامی که از سوی بالاترین و مهم‌ترین نهاد‌های بین‌المللی و مسئول در زمینه برقراری صلح، ثبات و امنیت در سطح جهان صادر شدند. 

یکی از بخش‌های ناکارآمد سازمان ملل، شورای امنیت این سازمان است. 

شورای امنیت سازمان ملل طی یک سال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، حدود ۴۰ جلسه رسمی علنی برگزار کرده است؛ بیشتر این جلسه‌ها به استثنای یک جلسه که برای بحث و رای‌گیری درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل بوده، فقط بر موضوع فلسطین و غزه تمرکز داشته است؛ ۱۰ نشست منظم هر ماه یک‌بار در مورد وضعیت غزه در بررسی مواردی مانند فعالیت‌های بشردوستانه و میدانی بوده است. 

آمریکا در یک سال گذشته به سدی بزرگ در برابر قطعنامه‌های شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه و عامل انحراف آن‌ها از هدف تعیین شده تبدیل شد.

هفتادونهمین سالگرد تاسیس سازمان ملل؛ نهادی ناکام در جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

در این مدت آمریکا ۵ بار از حق وتو برای محافظت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد؛ ۳ بار در برابر پیش‌نویس قطعنامه‌های خواستار آتش‌بس در غزه، یک بار علیه اصلاحیه شفاهی روسیه در یکی از قطعنامه‌ها پیش از تصویب آن و پنجمین‌بار علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل.

کارشناسان عنوان می‌کنند که سازوکارهای سازمان ملل و شورای امنیت آن به کشورهایی خاص این قدرت را داده تا در هر زمان از حق وتو در جهت منافع خود یا متحدانشان استفاده کنند. در موضوع جنگ غزه، به‌وضوح دیده شد که آمریکا از حق وتو برای حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *