پزشکیان به تهران بازگشت

22:26 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۳۶۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
پزشکیان به تهران بازگشت
رئیس جمهور پس از سفری سه روزه به روسیه وارد تهران شد.

خبرگزاری میزان - رئیس جمهور پس از شرکت و سخنرانی در اجلاس سران گروه بریکس، بریکس با ترکیب گسترده و بریکس پلاس در کازان روسیه و دیدار و گفتگو با ۱۰ تن از سران کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست‌ها، دقایقی پیش وارد تهران شد.

براین اساس پزشکیان پس از انجام سفری سه روزه به روسیه با استقبال معاون اول رئیس جمهور، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و حمایت از اعضای دولت وارد تهران شد.

رئیس جمهور در سفر به روسیه علاوه بر شرکت در سه نشست سران بریکس، با روسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا و بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست وزیران هند و اتیوپی نیز دیدار و گفتگو کرد.

مسعود پزشکیان شامگاه پنجشنبه پس از بازگشت از سفر روسیه در تشریح نتایج و دستاورد‌های این سفر ضمن ابراز رضایت از ماحصل دیدار‌ها و گفتگو‌های انجام شده با سران کشور‌های عضو بریکس گفت: این اولین دوره از اجلاس گروه بریکس بود که ما به عنوان عضو اصلی در آن حضور داشتیم و آنچه در این سفر و در جریان شرکت در این اجلاس اتفاق افتاد دستاورد خوبی بود.

رئیس جمهور در ادامه پرداختن به مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را سه رسالت و پایه اصلی برگزاری اجلاس بریکس در روسیه برشمرد و افزود: در حوزه اقتصادی تلاش بریکس بر این است که با یکجانبه‌گرایی آمریکا، سلطه دلار بر اقتصاد جهان و تحریم‌های ظالمانه و ناپسند علیه کشور‌های مختلف مقابله کند.

 پزشکیان با بیان اینکه سازمان بریکس در بدو تأسیس تنها ۵ عضو داشت، اما امروز علاوه بر تعداد بالای کشور‌های عضو بیش از ۳۰ کشور داوطلب عضویت در آن هستند و روسای ۶ سازمان بین‌المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل هم در آن حضور دارند، تصریح کرد: یکی از بحث‌های مهم در این اجلاس این بود که با توجه به سلطه سیاست‌های آمریکا بر صندوق بین‌المللی پول، یک صندوق جداگانه ایجاد شود تا از طریق آن کشور‌ها بتوانند به یکدیگر کمک کنند و تحریم‌های آمریکا را خنثی کنند.

 پزشکیان همچنین دیدار و گفتگو با رؤسای جمهور کشور‌های عضو از جمله چین، روسیه، آفریقای جنوبی و نخست‌وزیر هند در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: بیانیه پایانی اجلاس بریکس نیز به ویژه در تقبیح و محکوم کردن جنایت‌گری اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین تاکید بر توسعه ارتباطات پولی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، کارشناسی و امنیتی کشور‌های عضو، مهم و قابل توجه بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجلاس بریکس با سطح بسیار بالای خود به دنبال تثبیت جایگاه و موقعیت جهانی خود در مقابله با یکجانبه‌گرایی با توسعه ارتباطات میان کشور‌های عضو است، تصریح کرد: این اجلاس همچنین فرصت بسیار خوبی برای ما ایجاد کرد تا بتوانیم با رؤسای جمهور کشور‌های مختلف دیدار و گفتگوی دوجانبه و سازنده داشته باشیم، در واقع حضور ما در این اجلاس و دیدار با سران ۱۰ کشور جهان معادل ۱۰ سفر خارجی بود.

 پزشکیان در ادامه با اشاره به استقبال سران کشور‌های عضو بریکس از مواضع جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: برخی از سران کشور‌های این سازمان از جمله مصر می‌گفتند سفرای کشور‌های اروپایی وقتی پیش ما می‌آیند تصویری از شما ارائه می‌دهند که با آنچه که ما می‌بینیم بسیار تفاوت دارد، شما باید ارتباطات‌تان با کشور‌های منطقه را بیشتر کنید، از طرفی امیر امارات نیز به شدت از سفر به ایران استقبال می‌کرد و معتقد بود که ما باید خودمان مشکلات‌مان را حل کنیم و اجازه ندهیم دیگران در مسائل ما دخالت کنند.

رئیس جمهور همچنین به علاقمندی سران کشور‌های بریکس برای توسعه ارتباطات و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این سفر حقیقتاً فرصتی طلایی برای ما بود تا بتوانیم هم‌گرایی خود با کشور‌های عضو این سازمان را بیشتر کنیم، همچنین مقرر شد توافقاتی که با برخی از این کشور‌ها منعقد شده به سرعت اجرایی و عملیاتی شود.

 پزشکیان در پایان تاکید کرد: تصور می‌کنم اگر اهداف این سازمان و گفتگو‌ها و توافقاتی که در این اجلاس صورت گرفته را بتوانیم عملیاتی کنیم توطئه‌ای که آمریکا و همپیمانانش انجام می‌دهند به مرور خنثی خواهد شد.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *