کمک به آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان لرستان/ ۱۸۴ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک نیکوکاران هستند

9:52 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۱۷۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
کمک به آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان لرستان/ ۱۸۴ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک نیکوکاران هستند
رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان لرستان از آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد استان در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۱۱ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند.

خبرگزاری میزان- شاید تصور کنید که زندان فقط جای انسان‌های خطرناک و مجرم است. این باور در ذهن بسیاری از مردم جامعه جای دارد و همه زندانیان را خطرناک و شرور می‌دانند. اما واقعیت این است که همیشه اینگونه است.

گاهی افردای که در زندان به سر می‌برند بر اثر یک حادثه یا اتفاق ناگهانی و حتی یک سهل‌انگاری روانه زندان می‌شوند. با وجود اینکه بسیاری از زندانیان جرایم خطرناک و به اصطلاح مجرمان حرفه‌ای نیز در زندان به سر می‌برند هم‌نشینی این دو گروه از زندانیان می‌تواند موجب شکل‌گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در بین مجرمان غیرحرفه‌ای و جرایم غیرعمد شود.

صرف نظر از صدمات و ضربات روحی و روانی فراوانی که به فرد زندانی وارد می‌شود این اتفاق ناخواسته باعث می‌شود سایر اعضای خانواده نیز گرفتار مشکلات و حتی آسیب‌های اجتماعی فراوان شوند.

سرپرست یک خانواده به دلیل مشکلات مالی روانه زندان می‌شود و مادر خانواده که تاب و توان مقابله با مشکلات زندگی را ندارد به جبر روزگار مجبور به طلاق می‌شود و فرزندان این خانواده‌ها در این طلاطم در معرض انواع آسیب‌های روحی و اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد، فساد اخلاقی و ترک تحصیل می‌شوند و باعث خدشه‌دار شدن هویت جوان ونوجوان در زمان شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آنان می‌شود.

حضور زندانیان مالی و جرایم غیرعمددر زندان‌ها می‌تواند باعث همه این مشکلات ریز و درشت و حتی بسیاری مشکلات دیگر شود که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

ستاد دیه در چه سالی و با چه هدفی تشکیل شد؟

به منظور حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد و جلوگیری از ورود و ماندگار شدن این افراد در زندان‌ها ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در سال ۱۳۶۹ به همت شهید والامقام اسدالله لاجوردی تشکیل شد. این ستاد از زمان تاسیس تاکنون توانسته است با بهره‌گیری از کمک خیران و نیکوکاران زمینه آزادی بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کند.

به موجب اساسنامه ستاد دیه، فعالیت این ستاد صرفا از محل کمک‌های مردمی بوده و متکی به کمک نهاد‌های دولتی نیست. این ستاد در تمامی ایام سال از طریق برگزاری پویش‌های متعدد و یا دعوت از خیران و نیکوکاران در برنامه‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کند.

هدف این ستاد آزادسازی زندانیانی است که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین در جرایم غیرعمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و نیز محکومیت‌های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه و چک‌های بلامحل غیر از کلاهبرداری در زندان به سر می‌برند.

رئیس عدلیه: نقش خیران در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بسیار برجسته و اثرگذار است

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه شهریور ماه سال جاری در سفر به استان بوشهر و در آیین آزادی ۷۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد این استان، با اشاره به اهمیت نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، گفت: نقش خیّرین در آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و رهایی از قصاص محکومین با جلب رضایت اولیای دم، بسیار نقش برجسته و اثرگذاری است؛ البته حتما لازم نیست که خیّرین با پول و مال خود سبب آزادی و رهایی یک زندانی و محکوم شوند؛ گاهی برخی با نفوذ کلام و اعتبار اجتماعی و محلی و خانوادگی خود می‌توانند رضایت یک محکوم به قصاص یا زندانی را از اولیای‌دم و شکات آن‌ها بگیرند.

کمک به آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان لرستان/ ۱۸۴ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک نیکوکاران هستند

خیرینی که به آزادی زندانیان کمک می‌کنند نزد خداوند مأجور هستند

وی تصریح کرد: خیّرین کشور ما که در کار آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و رهایی محکومین به قصاص هستند، قطعا اجر خود را از خداوند می‌گیرند و نزد پروردگار مأجور هستند.

بر پایه این گزارش؛ نمایندگی ستاد دیه استان لرستان نیز همپا با سایر نمایندگی‌ها در سراسر کشور در ۶ ماهه نخست سال جاری اقدامات ارزشمندی در جهت رهایی زندانیان جرایم غیرعمد از زندان انجام داده است که در این گزارش می‌خوانید.

آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد استان لرستان با کمک ستاد دیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری و رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان لرستان در این رابطه و در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با همت و تلاش کارکنان و اعضای ستاد دیه استان و با یاری خیران و نیکوکاران گرامی، ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد استان از زندان آزاد شدند که از این تعداد ۲۱۱ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند.

وی افزود: از مجموع مددجویان آزاد شده، ۴ نفر زندانی بدهکار دیه حوادث و سوانح کارگاهی، ۹۲ نفر محکوم مالی در جرایم غیرعمد، ۱۱۰ نفر مهریه و ۱۴ نفر بدهکار نفقه بودند که خوشبختانه و با همت نیکوکاران خیراندیش و نوع‌دوست و با تلاش‌های ستاد دیه استان از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده خود بازگشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری تاکید کرد: مجموع بدهی این مددجویان ۳۷۱ میلیارد تومان بود.

کمک به آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان لرستان/ ۱۸۴ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک نیکوکاران هستند

وی یادآور شد: از مجموع این مبلغ ۱۳ میلیارد تومان از محل کمک‌های خیرین هم استانی، ۲۹۵ میلیارد تومان از طریق اعطای اعسار، ۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۳۹ میلیارد تومان نیز از محل سایر منابع، چون آورده خانواده مددجو، کمک‌های نهاد‌های حمایتی و ... تامین و به حساب خزانه دادگستری واریز و موجبات آزادی این زندانیان فراهم شد.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه استان لرستان با تقدیر از حمایت و کمک شکات در گذشت از بخشی از بدهی خود، گفت: در فرآیند آزادی زندانیان جرایم غیرعمد شکات به مانند خیران عمل کرده و همواره از بخشی از بدهی خود گذشت می‌کنند که در این فرصت از این اقدام خدا پسندانه آنان تقدیر و تشکر می‌کنم.

گذشت ۲۱ میلیارد تومانی شکات لرستانی از طلب خود

وی اضافه کرد: در همین راستا در ۶ ماهه ابتدای سال جاری شکات محترم ۲۱ میلیارد تومان از طلب خود گذشت کردند که رقم بالایی بوده و سهم بسیار مهمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان داشته است.

رشد ۵۵ درصدی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد لرستان

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری در مقایسه با آمار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان در مدت مشابه سال قبل نیز، گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته در مجموع ۱۴۳ زندانی جرایم غیرعمد استان شامل ۱۴۰ مرد و ۳ زن از زندان آزاد شدند که این آمار در مقایسه با آمار ۶ ماهه امسال رشد ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین مبلغ بدهی زندانیان آزاد شده در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۲۹۲ میلیارد تومان بود.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات خیران و نیکوکاران هم‌استانی در کمک به امر خداپسندانه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد، گفت: این اقدام به نوعی معامله با خداست و خیران بزرگوار با خدای خود معامله می‌کنند و قطعا معامله با خداوند همواره منشا خیر و برکت خواهد بود، اما ما هم به سهم خود از این خیران عزیز تقدیر و تشکر می‌کنیم.

بر پایه این گزارش، زندانیان بسیار زیادی همچنان به دلیل محکومیت‌های مالی و جرایم ناخواسته غیرعمد در زندان هستند که همچنان امیدوارند بتوانند با کمک و حمایت ستاد دیه از زندان آزاد شوند.

کمک به آزادی ۲۲۰ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان لرستان/ ۱۸۴ مددجو همچنان چشم‌انتظار کمک نیکوکاران هستند

۱۸۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های سراسر استان در حال تحمل حبس هستند 

توکل شاکرمی مدیر نمایندگی ستاد دیه لرستان در این رابطه و در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه ۱۸۴ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های سراسر استان در حال تحمل حبس هستند که بایاری خیرین، نیکوکاران و ستاددیه می‌توانند به کانون خانواده و اجتماع بازگردند.

وی افزود: مبلغ بدهی این مددجویان در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

شاکرمی با دعوت از مردم نوع‌دوست استان لرستان به مشارکت در آزادی زندانیان مالی و جرایم غیرعمد، تصریح کرد: نیکوکاران محترم می‌توانند از طریق شماره حساب ۰۲۰۱۱۰۸۵۸۴۰۰۶، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۱۱۲۸۷ و یا شماره شبا IR۷۵۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۲۰۱۱۰۸۵۸۴۰۰۶  نزد بانک ملی ایران در این امر خیر سهیم باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *