گزارش|

کولیوند: مشکل اصلی داروخانه‌های هلال احمر منابع مالی است

8:00 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۵۰
کولیوند: مشکل اصلی داروخانه‌های هلال احمر منابع مالی است
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه مشکل اصلی داروخانه‌های هلال احمر منابع مالی است، گفت: هیچ بودجه اختصاصی برای تامین دارو در داروخانه نداریم.

خبرگزاری میزان - طرح ملی «دارویار» در تیرماه سال ۱۴۰۱ در حوزه دارو اجرا شد که براساس آن دارو‌های تولید داخل و وارداتی مشمول اصلاح یارانه ارزی شدند تا یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به بیماران برسد؛ در واقع در قالب اجرای این طرح ما به تفاوت یارانه دارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود تا میزان پرداختی از جیب بیمار نسبت به قبل از اجرای طرح هیچ تغییری نکند.  

پیش از این طرح قیمت دارو به گونه‌ای بود که هم قاچاق معکوس صورت می‌گرفت و هم اینکه برای تولیدکنندگان صرف نداشت اما عدم اجرای درست این طرح بدون تامین منابع مالی پایدار چرخه داروسازی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

چندی پیش بهمن صبور، داروساز، نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران و عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت‎‌وگو با میزان ضمن گلایه از این موضوع که در حوزه پرداخت‌ها بی نظمی بسیاری وجود دارد، گفته بود: هنگامی که پول به داروخانه‌ها پرداخت نشود داروخانه‌ها به تامین کننده‌ها پول پرداخت نمی‌کنند و تامین کننده‌ها به تولیدکنندگان و عملا صنعت دارو در کشور به زمین می‌خورد.

همچنین حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌‎وگو با میزان با بیان اینکه هدف «دارویار» پرداخت ارز به اقلام دارویی و مواد اولیه در انتهای زنحیره به جای ابتدای زنجیره تولید و تامین دارو بود تا از ایجاد فساد ناشی از توزیع ارز جلوگیری کند، گفته بود: متاسفانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان پاشنه آشیل این طرح به علت تاخیر در پرداخت و حتی عدم پرداخت باعث بروز اختلال در سیستم شد. ما به دنبال این هستیم تا با کمک شخص رئیس جمهور مشکلات مرتفع و طرح دارویار به درستی اجرا شود.

 مشکل اصلی داروخانه‌های هلال احمر منابع مالی است 

در همین رابطه پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با میزان درباره وضعیت داروخانه‌های جمعیت هلال احمر از نظر تامین منابع مالی توضیح داد: ما نیز در زمینه تامین دارو و تامین منابع مالی با مشکلاتی رو به رو هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه مشکل اصلی داروخانه‌های هلال احمر منابع مالی است، ادامه داد: ما بودجه جدایی برای داروخانه‌ها نداریم و مراکز ما نیز باید دارو تهیه کنند و در اختیار مردم قرار دهند، شرکت‌های بیمه‌گر باید منابع مالی خرید دارو را تامین و طلب داروخانه‌ها را به موقع پرداخت کنند.

هیچ بودجه اختصاصی برای داروخانه‌ها نداریم

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه مشکل داروخانه‌های ما در زمینه تامین منابع مالی هم به عدم پرداخت به موقع حق بیمه و هم به عدم پرداخت به موقع حق دارویار مربوط می‌شود، بیان کرد: ما هیچ بودجه اختصاصی برای تامین دارو در داروخانه نداریم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *