سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش: کمبود معلم در مهرماه نخواهیم داشت/ جمعیت دانش‌آموزی از سال ۱۴۰۸ نزولی می‌شود

23:43 - 23 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۸۸۳
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش: کمبود معلم در مهرماه نخواهیم داشت/ جمعیت دانش‌آموزی از سال ۱۴۰۸ نزولی می‌شود
سخنگوی وزارت آموزش‌و‌پرورش جمعیت دانش‌آموزی کشور را حدود ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان تا سال ۱۴۰۸ تغییر چندانی نخواهد داشت، اما پس از آن و تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری میزان - علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول که به موضوع برنامه‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید اختصاص داشت درباره روش‌های تامین معلم، گفت: نیاز واقعی ما بیش از میزانی است که در حال حاضر جذب کرده‌ایم لذا ما از روش‌هایی از جمله اضافه تدریس شاغلین و بازنشستگان استفاده می‌کنیم. 

وی اظهار کرد: در قانون، یک مصوبه‌ای داشتیم که معلمان بازنشسته بیشتر از ۸ ساعت در هفته نمی‌توانند تدریس کنند که سال گذشته با مصوبه سران قوا، هشت ساعت تدریس بازنشسته‌ها به ۲۴ ساعت در هفته افزایش یافت که به این ترتیب حدود ۳۴ هزار معلم بازنشسته به کار گرفته می‌شوند.

فرهادی، بیان کرد: از طرف دیگر معلمان شاغل هم بیش‌تر از موظفی خود که ما به آن ضریب اشتغال مثبت می‌گوییم، تدریس را در شرایطی که آموزش و پرورش مشکل دارد، می‌پذیرند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، افزود: اگر همه این روش‌ها را با هم درنظر بگیریم، ما امسال با جذبی که با کمک سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم به فضل الهی برای اول مهر مشکلی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که امسال، چه تعداد معلم از طریق آزمون جذب شده است، گفت: ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری ما ۲۸ هزار نفر بود که تا این لحظه جذب ۲۱ هزار نفر قطعی شده است. آزمون استخدامی دبیری ۲۴ هزار نفر بود که تا الان جذب ۱۷ هزار نفر قطعی شده است و ۱۸ هزار نفر هم از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل خواهند شد و پیش‌بینی ما این است که ۱۱ هزار نفر نیز از طریق آزمون استخدام مربیان پرورشی، مشاوره و تربیت بدنی به این جمعیت افزوده می‌شود. با این اعلام نتایج به اضافه اینکه نیرو‌های خرید خدمات که ما ملزم بودیم که امسال دیگر از آن‌ها استفاده نکنیم هم مجوز اخذ کردیم که امسال هم از وجود این معلمان استفاده کنیم و سرجمع نسبت به مهر سال گذشته توانستیم بیش از ۹۰ هزار نفر نیرو جذب کنیم.

فرهادی درباره چرایی افزایش شمار بازنشستگان طی یکی دو سال گذشته نیز افزود: این موضوع به عدم توازن جذب در فاصله سال ۹۲ تا ۹۶ برمی گردد. ما معتقد هستیم راه درست ورود به آموزش و پرورش که بازنشستگی و ورود متناسب را تضمین می‌کند تا هیچ وقت دچار قله و پیک نشود، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.

وی ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه ما در دهه ۶۰ تا ۷۰ بیشترین میزان جذب معلم را بر اساس شرایط جمعیتی آن زمان، داشتیم و الان هم به قله میزان این بازنشستگان رسیدیم. هم زمان قله‌ دیگری ایجاد شده و آن قله جمعیت دانش‌آموزی است؛ در سال ۹۲ جمعیت دانش آموزی ما ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود با همین تعداد معلمی که الان داریم در حالی که اکنون تعداد دانش آموزان قریب به ۱۷ میلیون نفر رسیده است. قله افزایش جمعیت دانش آموز و قله افزایش جمعیت بازنشستگان جمع شده و یک حالت بحران نیروی انسانی ایجاد کرده که اوج این بحران در مهر ۱۴۰۲ بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: علت اینکه این عدم توازن ایجاد می‌شود، جذب معلم با جمعیت زیاد در یک بازه زمانی محدود و همان میزان هم بالطبع در سی سال بعد به صورت بحران بازنشستگی خود را نشان می‌دهد.

به‌کارگیری ۹۰ هزار معلم جدید

وی گفت: برای امسال ما بیش از ۹۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته، جمعیت مثبت معلمان عزیز را داریم که سی سال بعد در بحث بازنشستگی دوباره به صورت یک پیک خود را نشان خواهد داد لذا ما باید توازن را در ورودی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در همه دولت‌ها رعایت کنیم.

فرهادی، افزود: متاسفانه ما در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ هم این مسئله را دانشگاه فرهنگیان داشتیم که جمعیت دانشجویی و دانشجو معلمان از بیش از ۲۵ هزار نفر تا نزدیک به ۳ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

در استان تهران تنش تراکم جمعیت دانش آموزی داریم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تراکم جمعیت دانش‌آموزی، گفت: به عنوان مثال هم‌اکنون تراکم جمعیت دانش آموزی در جایی مانند استان ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان که ما احساس می‌کنیم استان‌های محرمی هستند بسیار بهتر از استان تهران است. در شهر تهران تنش تراکم جمعیت دانش‌آموزی را داریم که این تنش هم ناشی از مهاجرت‌ها و هم ناشی از عدم رعایت اصول نظام شهرسازی است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون در نظام شهرسازی، انبوه‌سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه پیش‌بینی کنند که این اصل طی سالیان گذشته رعایت نشده است. این تنش‌ها هم از جنس فضای آموزشی و هم از جنس کمبود معلم است.

فرهادی درباره فعالیت خیرین مدرسه ساز نیز بیان کرد: خیرین عزیز در جایی می‌توانند مدرسه‌سازی کنند که زمین فراهم باشد؛ عموما فعالیت خیرین محترم ناظر به تخریب و بازسازی مدارس موجود و یا در جایی است که ما زمین در اختیار آن‌ها قرار داده ایم. ما در کلان شهر‌ها حتما باید نگاهمان را به شهرسازی تغییر دهیم. اگر به جوانی جمعیت فکر می‌کنیم، جوانی جمعیت بدون مدرسه معنا پیدا نمی‌کند. ما محله‌هایی در تهران داریم که جا برای پارک نیست چه برسد به اینکه برای فضای آموزشی آن فکری شده باشد لذا باید در بحث اصول شهرسازی و قوانین مهاجرتی خود تغییر ایجاد کنیم. در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که جابجایی‌ها خیلی راحت و بدون هماهنگی صورت گیرد، قطعا جابجایی باید با هماهنگی فرمانداری‌ها و ناظر به نیاز، فضای آموزشی، مسائل بهداشتی، حمل و نقل و... صورت گیرد، ولی چون متاسفانه آموزش و پرورش نقطه انتهایی این فرآیند است، عموما این بحران‌ها خود را در اینجا نشان می‌دهد.

جمعیت دانش‌آموزی از سال ۱۴۰۸ نزولی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، گفت: جمعیت دانش‌آموزی ما تا سال ۱۴۰۸ تقریبا ثابت خواهد ماند و تغییر چندانی نخواهد کرد، اما از سال ۱۴۰۸ به بعد جمعیت دانش‌آموزی کاهش پیدا می‌کند و از سال ۱۴۱۲ شیب این کاهش خیلی بیشتر خواهد شد و دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز خواهیم رسید که این نگران‌کننده است و باید در بحث قوانین جوانی جمعیت و کمک به آموزش و پرورش برای تامین فضای آموزشی حتما یک طرح نو اندیشیده شود تا دچار مشکل نشویم.

فرهادی، گفت: اگر از هم‌اکنون حواسمان به بحث جذب نیرو نباشد ممکن است در سال ۱۴۱۲ به بعد در آموزش و پرورش دچار پدیده معلم مازاد شویم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت دانش آموزان اتباع نیز اظهار کرد: درباره دانش آموزان اتباع همکاری خوبی میان ما، وزارت کشور و وزارت خارجه وجود دارد. در همه دنیا دانش آموزان اتباع را در مدارس میان شهروندان توزیع می‌کنند و ما هم بر همین اساس ثبت نام را انجام می‌دهیم.

مدارس دولتی نباید شهریه‌ای دریافت کنند

وی درباره دریافت شهریه در مدارس دولتی گفت: به‌جز برخی مدارس مانند مدارس تیزهوشان، مدارس هیئت امنایی و مدارس شاهد که باید به‌صورت قانونی شهریه دریافت کنند بقیه مدارس عادی دولتی ما نباید هیچ وجهی دریافت کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *