آنچه در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد/ موافقت کمیسیون بهداشت با برنامه‌های ظفرقندی

9:43 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۷۴۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آنچه در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد/ موافقت کمیسیون بهداشت با برنامه‌های ظفرقندی
بررسی کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان از روز گذشته در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - پس از معرفی اعضای کابینه توسط مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان ملت پرداختند و از صبح روز گذشته شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کار بررسی صلاحیت این افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

در ادامه آخرین اخبار از آنچه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توسط موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی مطرح می‌شود را مرور خواهیم کرد.

موافقت اعضای کمیسیون امنیت ملی با صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با استماع و ارزیابی مجموعه برنامه ها و سیاست ها و بررسی سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، با اکثریت آرا، حجت الاسلام و المسلمین خطیب را واجد شرایط تصدی وزارت اطلاعات دانسته و از نمایندگان تقاضای رأی اعتماد به وی را دارند.

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور  در گزارشی اعلام کرد که وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت چهاردهم از نظر این کمیسیون فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت اطلاعات تشخیص داده شده است.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات: حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل خطیب به هیچ حزب گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد

احمد جباری در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیل خطیب از برجسته‌ترین  و پرتجربه‌ترین چهره‌ها و شخصیتی است که کار خود را از کف سیستم اطلاعاتی شروع و در سطح ملی هم دارای مسئولیت بوده است. جناب آقای خطیب مسئولیت خطیر و کلیدی سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را هم برعهده داشته است، یعنی همه فعالیت و عملکرد وی بر ساختار اطلاعاتی کشور بوده است. همچنین جناب آقای خطیب شخصیتی فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد و دیدگاه‌ها و عملکردش موید این موضوع است کما اینکه برای ثبت‌نام نمایندگان موافق در مجلس به منظور دفاع از وی قریب ۱۵۰ نماینده از اقوام و مذاهب مختلف اعم از کرد، بلوچ، ترکمن و ترک و شیعه و سنی و اقلیت ها‌ی دینی از اصولگرایان و اصلاح طلبان، مستقلین و پایداری‌ها برای دفاع از برنامه‌هایش ورود پیدا کردند.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات: بر اساس آئین نامه داخلی مجلس به وزیر پیشنهادی رأی منفی می‌دهم

مجتبی زارعی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: جای شکر دارد که رهبر حکیم انقلاب می خواهد وزیر اطلاعات و دستگاه های اطلاعاتی در نظارت شما نمایندگان باشد البته من بر اساس آئین نامه داخلی مجلس به وزیر پیشنهادی رأی منفی خواهم داد اما در این خصوص به دنبال جهاد تبیین هستم البته شما نمایندگان را به دادن رأی منفی دعوت نمی کنم.

موافق برنامه‌های حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب: وزارت اطلاعات در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن موفق عمل کرده است

علاء الدین بروجردی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب هم در دولت شهید رئیسی حضور داشتند و الان هم به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده‌اند که از همین جا باید از رئیس جمهور به دلیل محقق کردن وعده‌ انتخاباتی خود تشکر و قدردانی کرد زیرا ایشان در طول دوران تبلیغات می‌گفتند که کابینه‌اش، کابینه وفاق ملی خواهد بود و ما امروز مصادیق آن را شاهد هستیم. در این مدت وزارت اطلاعات با قدرت عمل کرده و در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن موفق عمل کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین خطیب: تقویت امنیت سایبری یکی از تکالیف قانون برنامه هفتم برای وزارت اطلاعات است

حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود گفت: در قانون برنامه هفتم تکالیفی مانند مشارکت در تقویت امنیت مرزی، تقویت امنیت سایبری، تقویت اشراف اطلاعاتی، همکاری در تهیه سند راهبردی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تخمین نیازمندی های اطلاعاتی نهادهای اطلاعاتی، کمک به هوشمندسازی دولت الکترونیک و توسعه پدافند غیرعامل و ارتقای ضریب امنیت پایدار برعهده وزارت اطلاعات گذاشته شده است.

اکنون محیط امنیت ملی دستخوش تغییرات شگرفی شده است، که مواجهه با آن مستلزم اتخاذ رویکردی تحولی عالمانه و تخصصی است، تصریح کرد که وزارت اطلاعات عملا این بازخوانی را پیشه و رهیافت های جدیدی را اجرا کرده است. اولویت اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه به جای اقدامات تدافعی و پسینی، تثبیت و تقویت موازین دینی، قانونی و اخلاقی در تعیین صلاحیت ها و همه فعالیت های اطلاعاتی، تقدم رویکرد صیانتی نسبت به همه آحاد جامعه و رویکرد برخوردهای امنیتی، توسعه اطلاعات مردمی و مردم پایه کردن اطلاعات، بهره‌برداری حداکثری از فناوری های نوین، تمرکز ویژه بر جنگ شناختی و نبرد روایت ها، مبارزه توام با کنشگران و کنش های ضد امنیتی و زمینه های وقوع ناامنی، تقویت جریان مقاومت و سرویس های اطلاعاتی همسو از جمله این رهیافت ها بشمار می‌رود.

در دوره اخیر تعامل و تبادل اطلاعات با سرویس های اطلاعاتی و حمایت از دیپلماسی کشور با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پنهان و امنیتی تقویت شده و نقش آفرینی مؤثرتری در آن داشته که دوره جدید نیز با جدیت بر پویایی آن خواهیم افزود.

در صورت استمرار توفیق خدمت در پیشگاه خداوند متعال، مقام معظم رهبری و مردم سرافراز ایران همه توان خود را برای ارتقا و تعالی وزارت و امنیت کشور به کار خواهم بست تا پیشران مؤثری در اعتلای آرمان های جبهه انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان، ایران باشم.

گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که این کمیسیون با توجه به برنامه های ارایه شده مکتوب‌، سوابق علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی و استماع توضیحات و پاسخ های ایشان به سؤالات نمایندگان، عبدالناصر همتی را با اکثریت آراء، حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی دانست.

مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد: مدیریت همتی در بانک مرکزی نمره قبول نمی‌گیرد

حسین صمصامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: بررسی عالمانه و دقیق عملکرد همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی در مقطع زمانی مرداد ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد نه تنها نمره قابل قبولی نمی‌گیرد بلکه مدیریت ناکارآمد وی زمینه‌ساز بروز بحران متعدد و جدی در جامعه شد. چنانچه در انتخاب فرد اصلح کوتاهی کنیم در ایجاد نابسامانی در آینده اقتصاد کشور باید پاسخگو باشیم.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد: مدیریت همتی در بانک مرکزی بسیار محکم و استوار بود/ وزارت اقتصاد نیازمند یک مدیر با تجربه است

در ادامه سیدشمس الدین حسینی در موافقت با برنامه‌های عبدالناصر همتی گفت: وزارتخانه جای آزمایش و خطا نیست و ما نمی‌توانیم افراد بی تجربه را در وزارتخانه‌های حساس بگماریم و حتما باید از تجربه درس بگیریم و حتما باید در بسیاری از موارد آزموده را نیازماییم. از سال ۷۶ تا سال ۹۹ کل رشد اقتصادی ما ۲.۷ درصد بوده است و رشد نقدینگی ما به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده است. خروج از برجام ربطی به رئیس بانک مرکزی نداشته است. من دفاع از برجام نمی‌کنم، اما برجام ربطی به رئیس کل بانک مرکزی نداشته است.

همتی زمانی که رئیس بانک مرکزی بود به گفته برخی از دوستان مدیریت شان در رأس این بانک بسیار محکم و استوار بود. نمی‌شود واقعیت ها را کنار گذاشت من نمی خواهم بگویم آقای همتی اشتباه نداشته است اما نمی شود با تحلیل های گوناگون عملکرد ایشان را زیر سوال برد. این وزارتخانه نیازمند یک مدیر با تجربه است. مدیری که آزمایش شده باشد.

مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد: همتی اهتمام خاصی برای فسادستیزی ندارد

فاطمه محمدبیگی نیز در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارائی گفت: همتی اهتمام خاصی برای فسادستیزی ندارد که خود خطری برای وزارت اقتصاد است. همتی در مصاحبه‌ای با سایت بانک مرکزی در سال ۹۹، عدم واردات واکسن کرونا را متأثر از FATF دانست. آیا برخورد‌های سیاسی در دورانی که روزانه حدود ۶۰۰ تن از هموطنان خود را از دست می‌دادیم، درست است و آیا اجازه می‌دهید امروز با همچین فردی موافقت کنیم؟

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد: شیرازه نظام اقتصادی ما با تدابیر امثال همتی حفظ شد

در ادامه سیدفرید موسوی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی گفت: همتی با تلفیق دانش نظری و تجربه عملی، در هر مسئولیتی که عهده دار بود، منشأ خدمات بوده است. در دوران مدیریت همتی در بانک مرکزی قیمت نفت در پایین‌ترین حد خود قرار داشت و حتی به بشکه‌ای ۱۰ دلار رسیده بود، آن زمان رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود فروش نفت ما را به یک بشکه در روز برساند و تمام تلاش خود را کردند؛ در چنین شرایطی، شیرازه نظام اقتصادی ما با تدابیر امثال همتی حفظ شد. او با تشکیل کمیته نقدینگی با حضور اقتصاد دانان از همه جناح‌های سیاسی، بستر‌هایی را در نظام مدیریتی آغاز کرده که هنوز هم بر همان اساس در حال حرکت هستیم.

مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد: همتی تورم ۴۶.۵ درصدی را تحویل نفر بعدی داد

محسن زنگنه نیز در مخالفت با کلیات برنامه همتی گفت: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد؛ در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی اردیبهشت همان سال با ۴۶.۵ درصد تورم را تحویل نفر بعدی داد. در بند (پ) ماده ۱۱ قانون برنامه هفتم مسئولیت کنترل تورم بر عهده بانک مرکزی است. اکثر دلایل تورم در کشور ما سیاست‌های پولی است، پس رییس بانک مرکزی وقت نمی‌تواند از زیر این مسئولیت‌ها شانه خالی کند.

همتی: بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن ۵ سال گذشته باید اصلاح شود

پس از نمایندگان موافق و مخالف ، عبدالناصر همتی به تشریح برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت گفت: در دولت جدید رویکرد در عرصه اقتصادی کشور اصلاح رویه‌ها است که در کمیسیون‌های مجلس بر آن تأکید داشتم و امیدوارم دوران تحول جدیدی برای ایران زمین رقم بخورد. هدف برنامه‌های اینجانب کمک به اقتصاد کشور با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و در پایان رسیدن به ثبات اقتصادی، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و توزیع مناسب درآمدها در جهت کاهش فقر است. وزارت اقتصاد بنا دارد بر اساس مأموریت‌های محوله سیاست‌گذاری درستی را در جهت مدیریت اقتصاد کشور، همچنین فراهم‌سازی بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری خارجی صورت دهد.

رشد اقتصادی منابع محور و متکی بر صادرات نفت همچنین پرنوسان بودن رشد در ۱۰ سال گذشته، بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن در ۵ سال گذشته و قدرت خرید مردم که معیشت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است از جمله مشکلاتی است که باید در اقتصاد کشور اصلاح شود.

گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس  در گزارشی اعلام کرد که اعضای این کمیسیون با استماع مجموعه برنامه ها و سیاستها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، سیدعباس عراقچی را با اکثریت آرا واجد شرایط تصدی وزارت امور خارجه دانسته‌ است.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی دستاوردهای برجام را بیان کند

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به سیدعباس عراقچی گفت: حتی قرآن کریم برای بحث قراردادهای دو طرفه مطالب بسیار جامعی بیان کرده اند ولی چرا شما در عقد قرارداد برجام موارد را رعایت نکردید. البته باید کارشناسان در این خصوص نظر دهند اما آنچه مورد سوال است این است که دستاوردهای کشور با توجه به اینکه به تمام تعهدات خود عمل کرده‌ایم چه بوده است. هنگام دفاع از برنامه ها و عملکرد خود به بیان دستاوردهای برجام بپردازید، اینکه ترامپ از برجام خارج شده است بهانه درستی نیست در حالی که ما به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده ایم. چرا قراردادی تنظیم شده که این مشکلات را برای کشور ما ایجاد کرده است. 

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی ادامه دهنده مسیر دیگران نیست

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادی‌خواه در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: عباس عراقچی، عباس عراقچی است و ادامه دهنده مسیر دیگری نیست و مستقل از هر جریانی است و قول داد راهکارها و سیاست‌های کلی نظام و قوانین مجلس را اجرا کرده و مطیع رهبر معظم انقلاب باشد. عراقچی در جلسات تأکید کرد که حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی، تأمین منافع ملی، افزایش ثروت ملی، تأمین امنیت ملی، ارتقاء قدرت و حفظ عزت ملی برای ما مهم است.

مقابله جدی با سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی، استفاده منطقی از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و رویکرد مبتنی بر منویات رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی که بر اساس آنها سیاست گذاری کند و کار را به جریان بیندازد از دیگر مواردی بود در برنامه‌هایش عراقچی قرار داشت.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: به ادامه روند دیپلماسی لبخند و التماس رأی نمی دهیم

در ادامه محمدرضا احمدی در مخالفت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی خطاب به وی گفت: کارنامه شما در زمان مذاکره مثبت ارزیابی نمی‌شود و مشکلات داخلی را به خارج از کشور گره زدید. ما تصور می کنیم شما سیاست های گذشته را ادامه دهید لذا هیچگاه به ادامه روند دیپلماسی لبخند و التماس رأی نمی دهیم.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی نوع نگاهش به میدان و دیپلماسی را روشن کند

میثم ظهوریان نیز در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در رابطه با قانون اقدام راهبردی از عراقچی پرسیدم که ایشان اعلام کردند قانون است و باید اجرایی شود اما من گفتم این حداقل است و ما می خواهیم نگاه شما را بدانیم. آیا این قانون را ظرفیتی برای سیاست خارجی کشور می دانید. آیا اگر در مجلس بودید به این قانون رأی می دادید؟ نگاه شخصی شما خیلی مهم تر از اجبار قانون است که الان به وجود آمده است. نگاه شما به دیپلماسی و میدان چیست؟ آیا از ظرفیت های میدان برای دیپلماسی استفاده می کنید یا می خواهید مثل گذشته میدان را ایجاد کننده هزینه برای دیپلماسی بدانید. سال آینده انتهای مکانیسم ماشه است که باید موضع خود را در ارتباط با این موضوع شفاف اعلام کنید.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست

امیرحسین ثابتی منفرد به عنوان مخالف کلیات برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: هر کدام از شما که وقت گذاشته باشید و متن توافق پرضرر برجام را خوانده باشید، امکان ندارد با ان موافقت کنید و به عوامل آن دوباره رای اعتماد دهید. امروز عده‌ای شاید به دلیل آینده‌نگری‌های شخصی که دارند ممکن است از وزیر پیشنهادی امور خارجه دفاع کنند، اما صادق باشید و بگویید کجای متن برجام قابل دفاع است؟ بند ۳۷ و مکانیزم ماشه آن؟ اینکه درصورت نقض عهد طرف مقابل، تحریم‌ها علیه ما برگردد؟ آیا این رای دادن دارد؟

معتقدم عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست. چه کسی گفت «امضای کری تضمین است»؟ اینکه «ترامپ نمی‌تواند از توافق خارج شود، چون ما طوری توافق کردیم که طرف مقابل نتواند از توافق خارج شود» جمله چه کسی بود؟ همین کسی که امروز در مجلس می‌خواهد از ما رای اعتماد بگیرد.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم می‌کند

هادی قوامی در نوبت عصر امروز (یکشنبه، ۲۸ مرداد ماه)، به عنوان موافق برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: ما در برنامه هفتم که رئیس‌جمهور و دولت محترم اتکا به برنامه پیشرفت است رشد ۸ درصد را گذاشتیم؛ حداقل سالی ۲۰۰ میلیارد دلار را سرمایه‌گذاری می‌خواهد که بخشی از آن از سرمایه‌گذاری خارجی باید انجام شود که در برنامه عراقچی به آن تاکید شده است.

اولویت‌بخشی به دیپلماسی درون‌زا و برون‌گرا متکی بر دانش و فناوری است و در برنامه عراقچی به درستی جانمایی شده است؛ رای بالا به عراقچی این پیام به دنیا می‌دهد که حتما مجلس کمک حال دولت خواهد بود و زمینه‌های لازم برای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی امورخارجه: عراقچی کاملا واقف به تکالیف برنامه هفتم در سیاست خارجی است

منوچهر متکی به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: عراقچی نه تنها در حوزه بین‌الملل بلکه به علت ماموریت‌های خارج از کشور مسائل ایرانیان و مسائل کنسولی ایرانیان در خارج از کشور را کاملا شناخت دارد.

امروز به عنوان کسی که سی و اندی سال با وزارت خارجه آشنایی دارد می‌گویم در بین مجموعه ظرفیت‌های خوبی که در وزارت امور خارجه داریم جامع‌تر، باشناخت‌تر، مطلع‌تر و به روزتر از عراقچی در وزارت خارجه نمی‌شناسم و او حتما انتخاب خوبی است. عراقچی کاملا واقف به تکالیف برنامه هفتم در سیاست خارجی است. مطمئن هستم که یاری صدیق برای پزشکیان در هیئت دولت و متعهدی چون سرباز در خدمت ولایت و ولی امر مسلمین خواهد بود. او نص ولایت را به اجتهاد کسی تغییر نمی‌دهد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه: من فرزند آب و خاک ایران مهد دلیران و فرزند انقلاب هستم

عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: شهید امیرعبداللهیان به تعبیر رهبر انقلاب وزیری پرکار، با ابتکار و مذاکره‌کننده قوی و باهوش و پایبند به مبانی و اصول بود و این معیارها سرلوحه هر روز کاری من نیز خواهد بود.

من از روز اول که وارد وزارت امور خارجه شدم این دستگاه را سنگر جدیدی دیدم که باید از منافع ملی دفاع کنم و در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان بایستم و با خود و خدای خود عهد بستم که وارد هیچ دسته و جناحی نشوم و تنها منافع ملی کشورم را در نظر گرفته باشم و تا به امروز به عهد خود پایدار ماندم و به لطف خدا بر این عهد باقی خواهم ماند.

عراقچی: سیاست خارجی دولت چهاردهم سیاستی فراگیر، فعال و اثرگذار خواهد بود

به برکت مولفه‌های قدرت در عرصه‌های مختلف،‌ اکنون «تراز راهبردی ایران» در منطقه و فرامنطقه ارتقا فوق‌العاده‌ای یافته است. دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد، بر آن بیفزاید و فرصت‌های حاصل از آن را در جهت تامین منافع، امنیت ملی و پیشرفت اقتصادی، کشف و به ثروت ملی تبدیل کند.

برای تولید ثروت، سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار گیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند. بدین منظور، تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی برای کسب سهم شایسته از بازارهای جهانی، گشایش مسیرهای جدید، مانع‌زدایی، تسهیل‌گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی به کار گرفته خواهند شد. 

 مرزهای ما ضامن امنیت و آرامش ما هستند. در امتداد سیاست همسایگی بلاواسطه و تلاش برای به حداقل رساندن اختلافات و پیونددهی زیرساختی با همسایگان در حوزه‌های مختلف، «دیپلماسی مناطق مرزی» را به عنوان ابتکاری جدید با بهره‌گیری از ظرفیت شهرها و استان های مرزی، پیش خواهیم برد.

دولت چهاردهم، تمامی ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به افکار عمومی جهانی، جلب حمایت کشورهای منطقه، و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی به عنوان جنبش‌های مردمی و آزادی‌بخش، به‌ کار خواهد گرفت.

گزارش کمیسیون بهداشت پیرامون برنامه‌های وزیر بهداشت

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با استماع مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، همچنین برنامه‌ریزی مؤثر در امر بهداشت و درمان کشور، محمدرضا ظفرقندی را واجد شرایط تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان پرداخت.

بررسی برنامه‌های پیشنهادی جناب ظفرقندی نشان می‌دهد که وی از تسلط خوبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می‌باشند. وی پیشینه مناسبی از جمله مدیریت بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور دارا می‌باشند. در نهایت باتوجه به تعهد ایشان جهت ارتقا آموزش پزشکی کشور، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آرا موافقت نمود.

نماینده مخالف: با مرور گذشته ظفرقندی آیا امکان دارد امروز این جایگاه عظیم حکمرانی را به وی واگذار کنیم

روح‌الله عباس‌پور در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: وقتی گذشته سیاسی ظفرقندی را بررسی می‌کنیم بیشتر از اینکه از ابزار جراحی برای درمان مردم استفاده کند، قلم به دست بیانیه‌هایی که در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات و جریان‌هایی که ساخته و پرداخته بیرون مرز است و در جهت تجزیه کشور و براندازی نظام بوده را صادر کرده است.

جناب ظفرقندی شما در حالی که رئیس سازمان نظام پزشکی بودید افزایش تعرفه‌های درمان در بخش خصوصی را مصوب کردید و همین مسئله در مخالفت با محرومیت‌زدایی است، زیرا وقتی تعرفه‌های درمانی افزایش می‌یابد محرومان جامعه به خوبی نمی‌توانند نسبت به سلامت و درمان خود بیندیشند و اقدام کنند. همین افزایش تعرفه باعث می‌شود پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی هجرت کنند و بیمارستان‌های دولتی دچار چالش اساسی می‌شوند، آیا این مسئله با جهت‌گیری‌های دولت پزشکیان همخوانی دارد.

با تصدی ظفرقندی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مخالفم. باید گذشته را مرور کنیم و ببینیم آیا امکان دارد امروز این جایگاه عظیم حکمرانی را به وی واگذار کنیم.

نماینده موافق: ظفرقندی از طلایه‌داران جنگ و جبهه است

رمضانعلی سنگدوینی در موافقت با برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: ظفرقندی را شخصی معرفی کرده است که خودش وزیر بهداشت، چند دوره نماینده مجلس، نایب رئیس مجلس و رئیس بیمارستان و در حال حاضر رئیس جمهور است، پس می‌داند که باید چه کسی را برای چنین وزارتخانه‌ای معرفی کند.

متاسفانه نارضایتی در بین جامعه و جامعه پزشکی وجود دارد و باید اصلاح شود و ظفرقندی اعلام کرد که اصلاحات لازم را در حوزه بهداشت و درمان انجام خواهد داد بنابراین اگر از ایشان جامعه پزشکی حمایت کرده است باید آن را سرمایه دانست.

وی از طلایه‌داران جبهه و جنگ است، جانباز شیمیایی بوده بنابراین مگر می‌شود این شخص مخالف نظام و رهبری باشد. ایشان را شخصیتی پاک دست دانسته و زمانی که در دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت داشت از سلایق مختلف استفاده کرده است.

نماینده موافق: ظفرقندی درد و رنج کادر بهداشت و درمان را می‌داند

احمد بیگدلی در موافقت با برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: آقای ظفرقندی پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تخصص از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد، رئیس سازمان نظام پزشکی بوده است و ریاست بهترین دانشگاه را برعهده داشته است و می‌داند چگونه دانشجو تربیت کند کما اینکه بیش از ۴۰۰ دانشجوی متخصص تروما برای ما تربیت کرده است یعنی اجازه نداده است ارز از کشور خارج شود و این در حالی است که هم اکنون تنها در استانبول ۲۵ هزار دانشجوی ایرانی داریم که هر کدام بیش از دو میلیارد هزینه دارد.

آقای ظفرقندی تمام مشکلات، مسائل و درد و رنج‌های کادر بهداشت و درمان را می‌داند، چه کسی گفته است که تعرفه را سازمان نظام پزشکی تعیین می‌کند، من پزشک هستم و عضو هیأت مدیره بیمارستان‌های مختلف بوده‌ام بنابراین می‌دانم که شورای عالی بیمه تعرفه را مشخص می‌کند و فقط یک سال استثنائاً سازمان نظام پزشکی تعرفه‌ها را تعیین کرد که آقای ظفرقندی در آن زمان در این سازمان مسئولیتی نداشت.

آقای ظفرقندی با هماهنگی مقامات ارشد نظام و استعلام از دستگاه‌های امنیتی معرفی شدند کمااینکه وزیر محترم اطلاعات در کمیسیون اجتماعی اذعان کرد که همه وزرای پیشنهادی استعلام شدند و مورد تأیید دستگاه‌های امنیتی هستند بنابراین من شهادت می‌دهم آقای ظفرقندی از بن دندان به نظام اعتقاد دارد و در اول انقلاب نیز تیم‌های اضطراری و داوطلبی و بسیج و جامعه پزشکی را ایجاد کرد و خود و آقای پزشکیان نیز در آن تیم حضور داشتند.

نماینده مخالف: ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد و بر رویکرد‌های قبلی خود مصر است

مالک شریعتی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: تخصص و توانمندی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است، اما این یک شرط لازم بوده و کافی نیست، اگرچه برخی کارشناسان معتقد هستند که وزارت بهداشت لزوما توسط پزشکان به خوبی اداره نمی‌شود و این یک امر کاملا مدیریتی است. باتوجه به روشن بودن سوابق جبهه و جهاد ظفرقندی، با این حال ملاک حال فعلی افراد است، شاخص‌های دوازده گانه‌ای که مقام معظم رهبری برای ما تعیین کردند، به عنوان میثاق بین دولت و مجلس بوده و پیش چشم ماست.

ما در بررسی برنامه ظفرقندی رویکرد سیاسی نداریم، رهبری تاکید داشتند در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با همدیگر است، اما در برخی موارد و مسائل رویکرد‌ها متفاوت است و باید حتما خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شود. مساله فتنه و فتنه‌گران از مسائل مهم خطوط قرمز است. ایشان فرمودند: فتنه نابخشودنی است.

آماده‌ایم مواضع اصلاحی آقای ظفرقندی را بشنویم، سابقه آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی است. همچنین وی مطالبی را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که در حال حاضر موجود است. وی در ماجرای اغتشاشات تویبتی را منتشر کرده و گفتند که آمبولانس‌ها را پر از نیروی انتظامی کردند. آیا این خدمت به نظام پزشکی کشور است؛ به دلیل چنین اظهاراتی چند ده میلیارد به آمبولانس‌های کشور خسارت وارد شد.

نماینده موافق: برنامه‌های ظفرقندی همسو و منطبق با اسناد بالادستی کشور است

منصور علیمردانی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: برنامه‌های آقای ظفرقندی کاملاً همسو و منطبق با اسناد بالادستی کشور است، وی از طب ایرانی، جوانی جمعیت و ارتقا بیمارستان‌های دولتی حمایت کرده است؛ ظفرقندی از جایگاه مسئول نظام سلامت باید پیگیر امور سلامت مردم باشد که بوده است. همچنین او باید مشاور امین در امور مربوط به سلامت باشد که این طور بوده است.

اگر وی برای وزارت بهداشت و درمان انتخاب شود از همه توان تخصصی خود در این حوزه استفاده خواهد کرد بنابراین نباید بگذاریم تا وزارت بهداشت و درمان توسط سرپرست اداره شود.

نماینده مخالف: وزارت بهداشت نباید به فرد سیاسی سپرده شود

محمد پاک مهر در مخالفت با برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: شما می‌دانید گله مندی در حوزه سلامت در حوزه‌های انتخابیه بسیار زیاد است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود پزشک، پیراپزشک، آمبولانس، تجهیزات پزشکی و ... اشاره کرد و همه این‌ها موجبات گله مندی مردم را فراهم کرده است. شما می‌دانید وزارت بهداشت با جان مردم سر و کار دارد و همه خدمات آن اورژانسی است بنابراین سکان هدایت را باید شخصی غیرسیاسی عهده دار شود، وزارت بهداشت را نباید به افراد سیاسی سپرد. حوزه بهداشت و درمان را نمی‌توان با سیاسی کاری مدیریت کرد.

آقای پزشکیان همکارمان در کمیسیون بهداشت که خود نیز پزشک متخصص هستند و وزیر بهداشت هم بودند چه شده است که سیاسی‌ترین فرد را برای غیر سیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده است. قطعا آقای ظفرقندی سوابق و عملکرد فراوانی دارد، اما هرجا مسئولیتی برعهده داشته اند وزن عملکرد سیاسی وی از وزن سلامت وی بیشتر بوده است. وی سازمان نظام پزشکی را در مقطعی انگار به سازمان مخالفان نظام تبدیل کرده بود.

آقای ظفرقندی برنامه شما برای ترویج سیاست فرزندآوری، ارز ترجیحی و اینگونه مسائل و همچنین گردشگری سلامت چه بوده است؟ برنامه شما برای درآمد ۶ میلیارد یورویی از فروش واکسن و تجهیزات پزشکی چه بوده است؟ آقای ظفرقندی شما در بیمارستان سینا که دولتی بوده است و همچنین در بیمارستان لاله که خصوصی بوده و در مطب شخصی فعالیت دارید، اما رئیس جمهور که خود پزشک است در بیمارستان‌های دولتی فعالیت دارد.

نماینده موافق: حمایت هفت وزیر پیشین بهداشت از ظفرقندی اساس علمی و مدیریتی دارد

بابک رضا زاده در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این ایام که کشور در تنگنا‌های مالی ناشی از تحریم روبه رو است توجه ظفرقندی به مدیریت منابع کشور و مصارف نظام سلامت بسیار مهم و قابل تحسین است. توجه به سطح بندی خدمات در برنامه وی این اطمینان خاطر را ایجاد می‌کند که خدمت رسانی در حوزه بهداشت و درمان با توزیع عادلانه، مدبرانه و بر مبنی اولویت‌ها با مشکل روبه‌رو نشود.

ظفرقندی از رزمندگان و جانبازان درد آشنا است؛ وی در تجربه مدیریت خود در نظام سلامت و در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یک دانشگاه مادر به گونه‌ای عمل کرد که پس از سال‌ها همچنان مورد تقدیر و تحسین اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارکنان است. همچنین هفت وزیر قبلی بهداشت از وی حمایت کردند که یک اساس علمی و مدیریتی دارد.

در کنار قابلیت‌های فردی ظفرقندی برنامه ارائه شده وی به مجلس شورای اسلامی نیز حاوی نکات ارزشمندی است که هم بدیع، هم واقع‌بینانه، هم جامع و هم در مسیر اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز، برنامه هفتم توسعه و ابلاغیه‌های مهم مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلی بهداشت و گام دوم انقلاب است. این چنین برنامه‌ای اگر اجرا شود می‌تواند نجات دهنده نظام سلامت کشور باشد.

 وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: وزیر بهداشت خدمتگزار ایرانیان دریافت‌کننده خدمات سلامت در همه نقاط کشور است

ظفرقندی گفت: وزیر بهداشت از یک طرف نماینده ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۵۰ هزار نفر دانش آموخته گروه پزشکی، ۲۳۰ هزار نفر گروه پرستاری، بیش از ۲۲ هزار نفر هیات علمی، ۲۵۰ هزار نفر دانشجوی علوم پزشکی، بیش از ۲۵۰ هزار سایر کارکنان حوزه سلامت در ۱۰۵۰ بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و شبکه گسترده بهداشت کشور هستم و از طرف دیگر خدمتگزار ۸۷ میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت در تمام نقاط کشور هستم.

حوزه سلامت در ۴ دهه گذشته از افتخارات کشور به شمار می‌رود و باعث شده است در منطقه سرآمد باشد و از کشور‌های دیگر برای درمان به کشورمان سفر می‌کنند که این باعث افتخار است. باید گفته شود که بخش پیوند کبد در بیمارستان شیراز رتبه نخست در جهان را دارد. همچنین در تهران نیز ۱۸۰۰ پیوند کبد انجام گرفته است که همه این‌ها با تلاش همکاران عزیزمان صورت پذیرفته است.

 

ظفرقندی: امروز آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند

من امروز آماده ام که با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری، رنج دیگری را تحمل نکنند، این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت است و محصول نهایی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه است.

در کنار چالش‌ها و تهدید‌های پیش رو، فرصت‌های مهمی وجود دارد همچون حمایت رهبری نظام از دانش و علم و توجه ایشان به دانشگاه است و البته شخص رئیس جمهور نیز که خود پزشک و شعارشان حل مشکلات این حوزه بوده است. دولت وفاق ملی به معنای خدمت به مردم بدون نگاه به سلیقه‌های مختلف سیاسی است، همچنین امکان تعامل مثبت و فعال با نمایندگان به ویژه کمیسیون‌های تخصصی است.

گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت. 

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با استماع مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، همچنین برنامه‌ریزی مؤثر در موضوع تعاون و رفاه اجتماعی کشور، احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

گزارش کمیسیون آموزش درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

حسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت.

باتوجه به سوابق اجرایی و علمی میدری و تعهد ایشان مبنی بر اجرای کامل قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ولی داداشی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به قرائت متن گزارش این کمیسیون و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت.

با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات احمد میدری اعضای کمیسیون اجتماعی با رای اکثریت صلاحیت وی را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کردند.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *