آنچه در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد/ ۶ گزینه وزارت از سوابق و برنامه‌های خود دفاع کردند

9:58 - 30 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۱۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آنچه در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد/ ۶ گزینه وزارت از سوابق و برنامه‌های خود دفاع کردند
چهارمین روز بررسی کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - پس از معرفی اعضای کابینه توسط مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان ملت پرداختند و از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کار بررسی صلاحیت این افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

در روزهای گذشته صلاحیت وزرای پیشنهادی ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امورخارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صمت توسط نماشندگان مجلس بررسی شده است.

در ادامه بخشی از آنچه در روز چهارم بررسی صلاحیت‌ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توسط موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی مطرح شده است را مرور خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی صمت: خودرو باید به سمت خصوصی‌سازی برود/ باید مشکلات ناشی از سیاست‌های پولی و بانکی مرتفع شود

محمد اتابک در ابتدای نشست علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه، ۳۰ مرداد مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت و گفت: برنامه هفتم پیشرفت در بخش صنعت، معدن و تجارت در مسیر اشتغال پایدار و بهبود معیشت مردم گامی موثر است و هدف‌گذاری ما برای این وزارتخانه، تحقق اسناد و چشم‌انداز پیش رو است ضمن اینکه کسب جایگاه اول صنعتی به راحتی قابل دسترسی نیست و در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری می‌خواهد.

هم اکنون چالش‌های عمده و کلان در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت اعم از پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تأمین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور وجود دارد. سیاست‌های پولی و بانکی در مسیر توسعه مشکلاتی ایجاد کرده که باید این مشکلات مرتفع شود. رقابت پذیری کم صنعت و واحدهای غیراقتصادی کوچک نیز از مشکلات دیگر عرصه صنعت، معدن و تجارت است.

بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و سهم اقتصاد غیررسمی و قاچاق باعث مشکلات فراوانی شده و ارتقا بخش صنعت از بخش صادرات با توسعه بخش پیشران و حرکت از پمپ فروشی به سمت محصولات خام محور و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و افزایش خوداکتفایی و همینطور تقویت نشان‌های داخلی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای می‌تواند کشور را به سمت رشد پیش‌بینی شده و رونق صنعتی سوق دهد.

 درخصوص واردات خودرو قانون ابلاغ شده است اما اعتقاد بنده بر این است که خودرو سازی باید به دنبال ارتقا کیفیت و بهتر شدن وضعیت ایمنی، همچنین بهبود وضعیت مصرف سوخت باشد تا بتواند رقابت کند. ضمن اینکه خودرو باید به سمت خصوصی سازی برود.

ما در بخش معدن با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که لازم است این مشکلات شناسایی شود و برنامه‌های مدونی برای حل مشکلات داریم. البته امیدوارم برگرداندن اعتبار و ارتقای شخصیت به معدن و معدن‌داری از اکتشاف و استخراج و فرآوری مواد خام برای کشور را بتوانیم انجام دهیم که تمام تلاش خود را در این زمینه با هماهنگی نمایندگان محترم انجام خواهیم داد.

موافقت کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با گزینه پیشنهادی وزارت علوم

سخنگوی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که پس از بررسی برنامه‌های کتبی و شفاهی پیشنهادی «سیمایی صراف» و با توجه به اینکه وی متعهد به دستیابی به اهداف کمی و سنجه‌های عملکردی مصرح در قانون برنامه هفتم پیشرفت شد، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی این گزینه پیشنهادی برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اکثریت آراء موافقت کرده است.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی صراف تجربه موفقی به عنوان رئیس دانشگاه، دانشکده یا حتی گروه هم ندارد

در ادامه علیرضا عباسی به عنوان مخالف کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به سیمایی صراف گفت: شما در برنامه‌های خود به طور مفصل به اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه اشاره کردید اما تعداد آنها زیاد بود و فاقد اولویت بندی است که نشان می‌دهد هیچ اولویتی ندارید. در مورد سوابق مدیریتی و علمی شما سلسله مراتب علمی در مجموعه آموزش عالی طی نشده است و تجربه موفقی به عنوان رییس دانشگاه، دانشکده یا حتی گروه هم ندارید، اما می‌خواهید مدیریت مجموعه‌ای را بگیرید که یک میلیون ۲۰۰ هزار دانشجو، ۵۰ هزار عضو هیات علمی، ۸۲ هزار کارمند و بیش از ۴۰۰ دانشگاه زیرمجموعه دارد و این در حالی است که وزیر علوم باید حداقل در مجامع معتبر ملی فردی شناخته شده باشد. من در این زمینه تحقیق کردم شما در ۲۰ سال سابقه کار تنها یک رزومه علمی در دانشگاه شهید بهشتی داشتید و ۲۷ مقاله داخلی و انگشت شمار مقاله خارجی و چند کتاب و در سامانه علم سنجی شهید بهشتی نیز سطح علمی شما یک شناخته شده است.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی صراف می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات وزارت علوم باشد

مسعود خاتمی اما در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌های خود را با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزش عالی ترسیم کرده است و عمده نگاه ایشان فرآیند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه وجود دارد. سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایسته‌ای است که به مسائل حقوقی در این حوزه اشراف کامل دارد و با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اشراف حاصل از تعاملات با مجموعه ستاد وزارت علوم و زیر نظام آن خبرگی مناسبی برای حل مشکلات این مجموعه دارد. سیمایی صراف با اشراف بر مسائل حقوقی و حضور در حوزه تعلیم می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات وزارت علوم باشد.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی صراف تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی و پژوهشی متناسبی دارد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موحد در موافقت با برنامه‌های حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزارت علوم یکی از ارکان اساسی حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش بنیان را برعهده دارد. به همین منظور فردی باید مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گیرد که بتواند در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان قدم بردارد تا بتواند از اقتصاد نفت محور خلاصی پیدا کند. در این شرایط حساس جامعه جوان و دانشجو نیازمند فردی است که بتواند این وزارتخانه را به نحو مطلوب اداره کند بنابراین انتخاب وزیر بسیار پر اهمیت و حساس است. امروز رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرد که ویژگی های منحصر به فردی از جمله تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی و پژوهشی متناسبی دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم: برنامه وزیر پیشنهادی برای ارتقای علمی و فناوری در جهان و ایجاد دیپلماسی علمی چیست؟

در ادامه محمد سراج در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به سیمایی صراف گفت: در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ شده در سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری به جهاد مستمر علمی تاکید شده لذا باید از شما بپرسم برنامه تان برای ارتقای علمی و فناوری در جهان و ایجاد دیپلماسی علمی چیست؟ همچنین برنامه شما برای اجرای سند آموزش عالی با تاکید بر تربیت دانشجویان نخبه، عالم، متخصص و متعهد برای صیانت از انقلاب اسلامی چیست؟ شما چه برنامه‌ای برای مهارت محور کردن آموزش دارید و چه برنامه اجرایی برای اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و کارآفرینی آموزش در دست دارید؟ راهکار شما برای تکمیل زنجیره های چرخه علم و ثروت چیست؟، برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش چیست؟ و برای استقلال مالی دانشگاه ها و درآمدزایی آن ها چه رویکردی در پیش گرفته اید؟ همچنین برنامه شما برای ترویج فرهنگ ازدواج دانشجویی و توسعه سرپناه مرتبط زوج‌های دانشجو چگونه برنامه‌ای است؟

مخالف وزیر پیشنهادی علوم: برنامه‌های سیمایی صراف تنها ۱۵ صفحه بود/ عموم برنامه‌ها کلی و غیرقابل سنجش است

عبدالحسین همتی سراپرده نیز در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزیر پیشنهادی شخصیتی محترم، متعهد، کارآمد، انقلابی و ارزشی است و سوابق علمی خوبی در کارنامه دارد و امیدوارم با حضور ایشان اتفاقات خوبی رخ دهد، اما نگرانی ما از برنامه‌های وی بوده چرا که آقای سیمایی فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی هستند و این وزارتخانه با تصدی وی برای رشته علوم مفید خواهد بود، اما برای رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه برنامه‌ای نکرده‌اند. برنامه‌های وزیر پیشنهادی تنها ۱۵ صفحه بود و در آن هیچ اشاره‌ای به وضع موجود نشده بود.

سیمایی صراف باید تصریح کنند که وضع موجود چگونه بوده و به چه سمتی حرکت خواهیم کرد. عموم برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی و غیرقابل سنجش است در حالی که باید بخشی از آن کمی باشد تا ما بتوانیم آن را نظارت و بررسی کنیم، همچنین لازم است در برنامه‌های خود زمانبندی نیز داشته باشند و به موارد مغفول مانده توجه کنند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: انتخاب سیمایی صراف نماد حکمرانی خوب است

در ادامه محمد بهرامی سیف آباد به عنوان موافق برنامه‌های حسین سیمایی صراف گفت: پزشکیان به دنبال حکمرانی خوب یعنی وفاق سیاسی است، نماد این حکمرانی خوب انتخاب سیمایی صراف است، وی با سابقه حضور در ۲ دولت با ۲ رئیس جمهور متفاوت با دو نگاه سیاسی و با سابقه علمی و حقوقی و از بدنه دانشگاه می‌توانند مسائل را به خوبی مرتفع کنند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم: سیمایی صراف برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم پیشرفت ارائه داده است

احمد مرادی نیز در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  دفاع من از سیمایی در راستای تعصبی است که نسبت به آموزش عالی دارم و جایگاه وزارت علوم در کشور بسیار بالا است بنابراین باید تلاش شود تا فاصله دانشگاه‌های کشور با بهترین دانشگاه‌های دنیا را کاهش دهیم و برای تحقق این انتظار وزارت علوم نیازمند برخورداری از شخصیت امین، دلسوز، با انگیزه و شجاع است.  در بررسی سوابق وزیر پیشنهادی این خصایص مشاهده می‌شود ضمن اینکه وی برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم پیشرفت در کمیسیون‌ها ارائه داده ضمن اینکه اشتیاق و حس مسئولیت بیشتر نمایندگان باعث شده به عنوان نماینده موافق با وی ثبت‌نام کنم.

سیمایی صراف: نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست/ یکی از راهکارهای جذب و نگهداشت نخبگان تسهیل فرآیند جذب آنها در دستگاه‌های علمی و اجرایی است

پس از مطرح شدن اظهارات موافقان و مخالفان حسین سیمایی صراف به تشریح برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت و گفت: در تمام کمیسیون‌های مجلس اعلام داشتم که گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است که در ۴ سال آینده پژوهشگاه ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز دانشگاهی بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را برعهده خواهند گرفت. دانشگاه‌ها معطوف به مسائل خواهد بود و نسبت به نیاز‌ها و مسائل حساس کشور توجه جدی صورت خواهد گرفت البته پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی دانش وران و دانشجویان را به رسمیت بشماریم.

 احترام به کسانی که در خدمت علم هستند باید صورت گیرد، نگرانی از معاش و معیشت با کرامت انسانی و کرامت دانشگاهیان سازگار نیست. وضعیت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استدلال، آزادی پرسش گری و پاسخگویی را به رسمیت بشناسیم. البته برخی از مشکلات که در کمیسیون های مجلس بیان شد را بی توجه نخواهیم بود اما لازم است که این چالش ها شناسایی و کارشناسی شود.

اقبال نسبت به علوم پایه و علوم انسانی با کاهش محسوسی مواجه است. در حوزه علوم تجربی ۶۵۰ هزار نفر تقریبا داوطلب داریم در حالی که حوزه علوم پایه و علوم انسانی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر داوطلب هستند و با توجه به اینکه حوزه علوم انسانی و علوم پایه زیربنای توسعه می‌باشند باید توجه جدی به این مسئله شود.

فهمیدن نسل Z مساله بسیار مهمی است و نباید واقعیت را انکار کرد، اگرچه مبتکر کرسی‌های آزاد اندیشی مقام معظم رهبری هستند اما سوال این است ما چقدر فضای آزاد اندیشی را ایجاد کرده ایم.

باید عوامل مهاجرت را مورد بررسی قرار دهیم که یکسری عوامل مادی و یکسری عوامل غیرمادی دارد، عوامل مادی مانند معاش و معیشت و شغل مناسب و عوامل غیرمادی ناامیدی از آینده، احساس تبعیض و نقض کرامت است و ما باید این سوء تفاهم را برطرف کنیم. یکی از راهکارهای جذب و نگهداشت نخبگان تسهیل فرآیند جذب آنها در دستگاه‌های علمی و اجرایی است.

بنده را هیچ یک جناح‌های سیاسی معرفی نکرده و آقای عارف به بنده تأکید کردند که وامدار هیچ کسی نیستم چرا که خودم بالا آمدم لذا ضمن احترام به همه گرایش‌های سیاسی، مشی بنده مطابق با سوابقم اعتدال بوده و افرادی که به کار گرفتم نیز از همه گرایش‌های سیاسی با صلاحیت‌های علمی، تخصصی و اعتدال‌گرایی بوده است.

تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط کمیسیون فرهنگی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات سید عباس صالحی شریعتی، اعضای کمیسیون با اکثریت آراء صلاحیت وی را برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کردند.

صالحی: فرهنگ و رسانه می‌تواند مفصل ارتباط میان دولت و ملت باشد/ مردم باید دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند

در ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سیدعباس صالحی شریعتی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود گفت:  مفصل ارتباط میان دولت و ملت می‌تواند فرهنگ و رسانه باشد و از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خودش را با ایده‌ها و راهکارهای تازه با ملت به سوی مقصدی مشترک برقرار کند. در این میان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌دار و عرصه‌دار این عرصه هستند و باید این اصحاب، منزلت، حقوق و نهادها و تشکل‌هایشان را مورد توجه قرار داد.

کار عمده دولت وفاق ملی در سطح دولت و ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکارانه پیدا کنند و همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب همه‌مان به خاطر داریم. هنگامی که گفته می‌شد کمبودی در جبهه‌ها وجود دارد مردم از زندگی خودشان می‌گذشتند، آن مرد روستایی و آن مردم محروم برای اینکه آن کمک را به جبهه‌ها انجام دهند چرا که دولت را از خود می‌دانستند و فاصله‌ای میان دولت و خودشان قائل نبودند و ما باید بازگشت مجدد به این میدان پیدا کرده و اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌داران این حوزه هستند.

ایرانیان نقطه اتصال فرهنگ و هنر و انتقال‌دهنده فرهنگ و دانش و داستان و شعر دیده و هستند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است، فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان، فیلسوفان، محققان و دبیران ایرانی گسترش یافت.

مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال شناخت و بهره‌مندی از فرهنگ و هنر ایران هستند. هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکاء با معارف فرهنگ اسلامی به آفرینش فرهنگی می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتماً باید بالندگی بیشتری پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بر پیشانی ملت ظرفیت‌های فراوانی دارد، موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام، مخاطبان زیادی را محصوب خود می‌کند، این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهند بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.

تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور توسط  کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در گزارشی اعلام کرد که این کمیسیون با جمع‌بندی صلاحیت و انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی کشور دولت چهاردهم را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد و بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، وی را با اکثریت قاطع آرا واجد شرایط تصدی وزارت کشور دانسته‌اند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مومنی را واجد شرایط تصدی وزارت کشور دانست

در ادامه نیز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با استماع مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، مومنی را با اکثریت قاطع آرا واجد شرایط تصدی وزارت کشور دانسته‌اند.

موافق وزیر پیشنهادی کشور: از هم‌اکنون به سردار مومنی تبریک می‌گویم

در جریان بررسی سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور، عباس صوفی در موافقت با برنامه‌های اسکندر مومنی گفت: با توجه به اینکه ۲۱۱ نفر برای موافقت با وزیر پیشنهادی ثبت نام کرده اند از هم اکنون به سردار مومنی تبریک عرض می‌کنم. هنگامی که در دهه ۸۰ سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم وی برنامه‌ای را اجرا کرد که تلفات به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد و این یعنی عملکرد موفق، کارنامه سردار مومنی دو نکته مهم دارد، ابتدا اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل بوده و در چنین شرایطی دلیل ندارد به دنبال افرادی باشیم که کارنامه درستی ندارند و نکته دوم اینکه وی فردی موفق بوده که در هر سمتی به خوبی عمل کرده است. رویکردهای سردار مومنی در حوزه اجتماعی از زمانی که راهور را تحویل گرفت و سپس با حکم رئیس جمهور وقت دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی اش غلبه کرده است.

موافق وزیر پیشنهادی کشور: مومنی کارآمد و معتقد به شایسته‌سالاری است

حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزایی نیز در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی کشور گفت: مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص، باتجربه، کارآمد و معتقد به شایسته‌سالاری است ضمن اینکه ابتدا عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با رئیس جمهور بیان کرده بود و صرفاً بر اساس تکلیف و به جهت کمک به مردم و دولت و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور وارد میدان خدمت شده است و این رویه در این دوره همانند غنیمت و گوهری گرانبها است.

آغاز نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشور: مومنی تجربه و علم لازم برای مدیریت وزارت کشور را ندارد

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقری بناب در نشست علنی نوبت عصر امروز سه‌شنبه، ۳۰ مرداد مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی کشور گفت: مومنی نه تجربه و نه علم لازم را برای مدیریت وزارت کشور ندارد، به واقع وزیر کشور باید تجربه و علم کافی را داشته باشد بنابراین فردی که نه علم و نه تجربه لازم را دارد نباید در وزارت کشور به کار گرفته شود. آیا نمی‌شد یکی از این استانداران و معاونین تصدی وزارت کشور را برعهده گیرد، چرا ما باید بعد از ۴۳ سال از عمر انقلاب نتوانیم یک وزیر کشور در کشور تربیت کنیم.

موافق وزیر کشور: رشته‌های تحصیلی مومنی مرتبط با وزارت کشور بوده است

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در موافقت با برنامه‌های اسکندر مومنی گفت: مومنی مدرک دکتری خود را از دانشگاه دفاع ملی اخذ کرده است و مدرک فوق لیسانس را در رشته علوم سیاسی بین الملل از دانشگاه تهران گرفته است بنابراین رشته هایی که در آن ها تحصیل کرده است با این وزارتخانه مرتبط است. وی در موقعیت های مختلف مسئولیت هایی داشتند و این نقطه قوت برای تصدی وزارت کشور است ضمن اینکه لازم است نگاهی به جامعیت برنامه وی داشته باشیم کما اینکه در تحلیل مرکز پژوهش های مجلس نیز برنامه وی جامع شناخته شده و در سرفصل های اقتصاد، معیشت، تقویت سرمایه اجتماعی، مشارکت سیاسی و اجتماعی، مدیریت بحران ها در حوادث غیرمترقبه، چالش های زیست محیطی شهری و روستایی، سوابق مرتبطی دارد. همچنین سعی کرده است در برنامه های خود نگاهی به اسناد بالادستی، برنامه هفتم، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم انقلاب داشته است.  

مخالف وزیر پیشنهادی کشور: مومنی دارای ویژگی‌های مورد تأکید رهبر انقلاب است

سید حسن هاشمی نیز در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در تیر ماه ۱۴۰۳ و در دیدار با نمایندگان ملاک‌های مهم در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را بیان کردند؛ ایشان درخصوص ویژگی‌ها و معیار‌های ضروری برای وزرا و مسئولین تأکید کردند کسی را باید میدان دار کرد که امین، صادق، متدین و از بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد و به واقع دکتر مومنی در تمامی این ویژگی‌ها که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند سرآمد است. نگاهی به سوابق ایشان بیانگر تدین و اعتقاد واقعی به نظام جمهوری اسلامی است.

مومنی: ساماندهی حضور اتباع خارجی در کشور و جلوگیری از ورود غیرقانونی آنها یکی از اولویت‌های من است

پس از شنیده شدن اظهارات نمایندگان موافق و مخالف اسکندر مومنی به تشریح برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت گفت:  ردم ولی نعمت صاحب منصبان و راهنما و ناظر بر عملکرد آنها هستند و با رعایت سازوکارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند بنابراین باید به متن جامعه باور داشت، با آنها گفت و گو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنها احترام گذاشت و کرامتی که خدا به همگان اهدا کرده پاس داشت تا شاهد معجزه خداوند باشیم.

یکی از اولویت‌های کاری بنده پیگیری ارتقاء امنیت مرزها و مدیریت و ساماندهی حضور اتباع خارجی در کشور و جلوگیری از ورود غیرقانونی آنها از طریق اجرای تکلیف قانونی برنامه هفتم مبتنی بر تشکیل سازمان ملی مهاجرت جهت سازماندهی و نظم‌دهی به این امر مهم و همچنین انسداد مرزها و همکاری‌های دو یا چند جانبه با کشورهای همسایه است.

استفاده از اهرم توافق‌های بین‌المللی و مسئول سازی نهادها و دیگر کشورهای مرتبط را هم در این خصوص باید جدی گرفت، همچنین تأکید بر این جمله را لازم می‌دانم که در اجرای همه برنامه‌ها رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت داشتن اقتصادی کشور، بهبود وضعیت معیشت و توجه ویژه به مرزنشینان و معیشت آنان جایگاه تعیین کننده دارد و به طور خاص استانداران و فرمانداران در این زمینه مسئولیت سنگینی برعهده خواهند داشت.

تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط کمیسیون صنایع و معادن

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که پس از  بررسی سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات سید رضا صالحی امیری، درخصوص صلاحیت وی برای تصدی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت این گزینه برای تصدی وزارتخانه مذکور، با اکثریت آرا به تأیید کمیسیون رسید.

صلاحیت صالحی امیری به تایید کمیسیون فرهنگی نرسید

سخنگوی کمیسیون فرهنگیمجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات سید رضا صالحی امیری، صلاحیت وی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اکثریت آرا اعضای کمیسیون فرهنگی مورد تایید قرار نگرفت.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: راهکار صالحی‌امیری برای عشایر کشور مشخص نشده است

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل سیاوشی در مخالفت با برنامه‌های سید رضا صالحی امیری گفت: وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه‌ای برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر کشور ندارد از سویی دیگر راهکاری برای رستوران‌های یخی و استفاده از مناطق سردسیر ارائه نکرده است، وزیر پیشنهادی برای اصفهان به عنوان پایتخت جهان اسلام که به دلیل خشک شدن زاینده رود به کارگاهی آلوده تبدیل شده چه راهکاری دارد.

موافق برنامه‌های صالحی‌امیری: وزیر پیشنهادی از حیث دانش، تجربه و علم در جایگاه رفیعی قرار دارد

در ادامه حمیدرضا کاظمی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی از حیث دانش، تجربه و علم در جایگاه رفیعی هستند. وی در مسیر انقلاب و ولایت بوده و خدمات زیادی را انجام داده‌ است. 

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: صالحی امیری حتی یک ساعت هم در وزارت میراث سابقه کار ندارد 

علی خضریان به عنوان مخالغ برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری گفت: وی به لحاظ تخصصی حتی یک ساعت هم در وزارت میراث سابقه کار ندارد و حتی در زمان حضور در کمیسیون ها پاسخ به سوالات نمایندگان را به معاونان و مشاوران فعلی خود ارجاع می داد. آیا در میان بدنه وزارت میراث و هم فکران دولت چهاردهم حتی یک نفر هم برای تصدی در این وزارتخانه وجود نداشت؟ بنابراین باید گفت علاوه بر تمامی این ایرادات برنامه تحولی نیز در کار نیست و این موضوع سبب خواهد شد بسیاری از مسائل مرتبط با این وزارتخانه دچار مشکل شود.

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: برنامه‌های ارایه شده صالحی امیری ناشی از عدم شناخت بر این حوزه است.

ابراهیم رضایی نیز در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:  صالحی امیری که حتی یک روز سابقه حضور در وزارت میراث فرهنگی ندارند شایسته این مسئولیت نیستند. ما نیازمند مدیریت تحولی در این بخش هستیم و نبود توان مدیریتی و عدم شناخت از ذینفعان حوزه گردشگری مشکل اصلی ایشان است. برنامه‌های ارایه شده از سوی صالحی امیری سراسر کلی گویی است و ناشی از عدم شناخت ایشان بر این حوزه است.

مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: چه شده که فردی با سابقه غیرمرتبط و بدون دقیقه‌ای سابقه برای این وزارتخانه مهم معرفی شده است؟

در ادامه روح الله نجابت به عنوان مخالف دیگر برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی گویی است. در برنامه هفتم توسعه رشد ۸ درصدی صنایع دستی آورده شده است، اما مشخص نیست چه اقداماتی قرار است در این حوزه صورت بگیرد. رئیس جمهور مدام تاکید بر استفاده از کارشناسان کرده چه شده است که فردی با سابقه غیرمرتبط و بدون دقیقه‌ای سابقه برای وزارتخانه‌ای به این مهمی معرفی می‌شود، مظلوم فعالین گردشگری و صنایع دستی که باید گرفتار مسئولین سیاست زده‌ای شوند.

موافق برنامه‌های صالحی‌امیری: فعالیت صالحی امیری رنگ و بوی سیاسی ندارد

در ادامه عبدالوحید فیاضی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:  فعالیت صالحی امیری رنگ و بوی سیاسی ندارد، وی یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است. همچنین سالیان سال است که در جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی می‌کند و باید دانست که وی تازه به میدان نیامده است. صالحی امیری از مذهبی‌ترین شهر مازندران به فعالیت برخواسته و رزمنده، انقلابی، متفکر، سیاستمدار و وزیر بوده است.

صالحی‌امیری: برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم/ توسعه گردشگری داخلی موجب مهاجرت معکوس خواهد شد

پس از مطرح شدن اظهارات موافقان موافق و مخالف سیدرضا صالحی امیری در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای تصدی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: با تعریف ۱۰ راهبرد برنامه‌های خود را تدوین و تقدیم نمایندگان کرده ام،   راهبرد اول ما راهبرد توسعه گردشگری است، توسعه گردشگری داخلی با توجه به ظرفیت‌های فراوان، اشتغال‌زایی کم هزینه و با تعریف سفر‌های ارزان موجب مهاجرت معکوس خواهد شد. توسعه گردشگری زیارت، نقطه کانونی این بخش است، ما می‌توانیم با ۸ هزار قطب فرهنگی و زیارتی از ظرفیت گردشگری زیارت و حضور مسلمانان و شیعیان کشور‌های منطقه و سراسر دنیای اسلام استفاده کنیم و گردشگرانی را به کشور بیاوریم.

در تهران به عنوان پایتخت تنها ۱۴۰ هتل و ۶ هتل ۵ ستاره داریم، در حالی که برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر هدف گذاری کرده ایم و برای مواجهه با این الگو و چشم انداز با چالش‌های زیادی روبرو هستیم.

گزارش کمیسیون انرژی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گزارشی اعلام کرد که این در مهلت قانونی رسیدگی ضمن برگزاری جلسه فوق‌العاده در غروب روز ‌شنبه و استماع برنامه جناب پاک‌نژاد، پس از بررسی‌های دقیق برنامه و پرسش و پاسخ نمایندگان عضو کمیسیون، برنامه وی  را دارای بهبود قابل توجه در انطباق با اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه تشخیص داد.

تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت توسط کمیسیون صنایع مجلس

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات پاک نژاد، درخصوص صلاحیت وی برای تصدی وزارت نفت، رای‌گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت این گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه مذکور، با اکثریت آراء به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: پاک‌نژاد می‌تواند قانون و اهداف و اسناد بالادستی را به خوبی اجرا کند

در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت غلامرضا توکل شوریجه در موافقت با کلیات برنامه وی گفت: وزیر پیشنهادی نفت مومن، مقید، متعهد و باسابقه ۲۷ سال فعالیت در عرصه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته انتخابی شایسته برای این مسئولیت است و باید توجه کنیم انقلابی که حاصل خون شهدا و ایثار جانبازان و ایثارگران است باید توسط افرادی توانمند، صیانت شود و ما همه مدیون شهدا هستیم و نباید به وزارت نفت نگاه سیاسی داشت. پاک‌نژاد ۲۷ سال در عرصه‌های مختلف شرکت پتروشیمی، گاز و زیرمجموعه‌های وزارت نفت به عنوان نیرویی متعهد و مومن شناخته شده است و قانون و اهداف و اسناد بالادستی را می‌تواند به خوبی به اجرا درآورد.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: پاک نژاد جزو بدنه متخصص وزارت نفت است

اسفندیار عبداللهی نیز در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد گفت: پاک نژاد متعلق به خانواده وزارت نفت است و از بدنه متخصص این وزارتخانه محسوب می‌شود و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی نموده است. پاک نژاد در سوابق ۲۷ ساله خود ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت داشته که ماموریت‌های گسترده‌ای بر عهده وی بوده است.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: سازوکار اجرایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه‌های پاک‌نژاد بیان نشده است

در ادامه اسماعیل حسینی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت گفت: ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است،  در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است. درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: پاک‌نژاد از دهه ۷۰ تاکنون به صورت شبانه روزی در تمام سطوح مدیریتی وزارت نفت فعالیت داشته است

عزت الله حبیب زاده اما به عنوان موافق برنامه‌های محسن پاک نژاد گفت: بنده با شناخت کامل از پاک نژاد در خصوص مدیریت این وزارتخانه و راهبرد‌ها نگران نخواهم بود چرا که وی از دهه ۷۰ تاکنون به صورت شبانه روزی در تمام سطوح مدیریتی وزارت نفت فعالیت داشته است کما اینکه در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و حدود ۲ ماه در کنار همکارانش ماند تا مانع از هدررفت سرمایه ملی شود.

مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: پاک‌نژاد برنامه کاری خود را برای سوخت زمستان ارائه دهد

هادی محمدپور در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت خطاب به پاک‌نژاد گفت: در برنامه پیشنهادی شما راهبردهای قابل توجهی در مسئله توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد و به گونه‌ای برنامه ارائه داده‌اید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوخت کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر موجب شده است امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو شود. هیچ سوی امیدی در این خصوص پیش پای کشور نگذاشته‌اید و برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.  لطفا برنامه کاری خود را برای سوخت زمستان ارائه دهید چرا که برق گاز صنایع در زمستان لطمه غیرقابل جبران به اقتصاد کشور و صنایع می‌زند. در برنامه شما هیچ اقدام و برنامه راهبردی برای استفاده از قانون اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف سوخت ندیده‌ام و برنامه عملیاتی صحنه آمال و آرزوها نیست به ویژه اکنون که دولت در دوره اقتصادی مهمی قرار دارد.

موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت: پاک نژاد می‌تواند ظرفیت تولید نفت را ارتقا دهد

در ادامه امید نصیبی به عنوان موافق کلیات برنامه وزیر پیشنهادی نفت گفت: پاک نژاد با تخصص و شناخت محیطی به خوبی می‌تواند ظرفیت تولید نفت را ارتقا دهد. وی با سوابق درخشان خود قطعا نیاز انرژی کشور را به نحوه مطلوب برنامه ریزی و تامین خواهد کرد. پاک نژاد فردی متعهد، متخصص در صنعت نفت است که به خوبی می‌تواند خسارات گذشته در این حوزه را جبران کرده و کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

پاک‌نژاد: تولید نفت را نسبت به امروز ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌دهم/ خود را ملزم تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی می‌دانم

پس از نمایندگان موافق و مخالف محسن پاک نژاد در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود، گفت:  من محسن پاک نژاد رهرو ولایت، فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت از برنامه‌ریزی تا تولید، تا نظارت و فروش، از سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کرده‌ام و بر پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم، هرچند دوستان بنده را به افراد مختلفی منتصب کرده‌اند اما باید قاطعانه با صداقت و صراحت عرض کنم مشی مدیریتی من مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود و بار دیگر از رئیس جمهور که بنده را لایق این مأموریت خطیر دانستند کمال تشکر دارم و در محضر ملت ایران و نمایندگان آنها قول می‌دهم در صورت کسب رأی اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنم و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشیم. اینجانب خود را ملزم به تبعیت از سیاست های مقام معظم رهبری از جمله مردمی کردن بنگاه‌ها، توجه به ساخت داخل، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توسعه حداکثری بالادستی، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی می‌دانم.

 من به صنعت نفت نگاهی ملی و تخصصی دارم، بنابراین متعهد می‌شوم فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان مجلس را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران بهره ببریم.

متعهد می‌شویم تولید نفت نسبت به امروز ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند. متعهد به افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم، زمانی که حرف از قله مصرف انرژی می‌شود زمانبندی است که بر اساس مطالعات انجام شده تدوین شده که تا حدود ۲۰ سال آینده فروش سوخت‌های فسیلی در جهان با محدودیت روبرو می‌شود بنابراین تاخیر در تولید نفت خام امری نابخشودنی است و باید تلاش کنیم ظرفیت تولید نفت خام را افزایش دهیم.

در پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌‌های انرژی، کشاورزی و عمران موافقت خود را با علی‌آبادی برای تصدی وزارت نیرو اعلام کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *