آنچه در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد

10:22 - 27 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۵۵۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آنچه در اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد
بررسی کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان از امروز در صحن مجلس شورای اسلامی آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان -  پس از معرفی اعضای کابینه توسط مسعود پزشکیان وزرای پیشنهادی دولت با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تشریح برنامه‌های خود و پاسخ به سوالات نمایندگان ملت پرداختند و از صبح امروز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کار بررسی صلاحیت این افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

در ادامه آخرین اخبار از آنچه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی توسط موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی مطرح می‌شود را مرور خواهیم کرد.

بررسی صلاحیت‌ها در روز اول چگونه انجام می‌شود؟

محمدباقر قالیباف در ابتدای نشست علنی امروز در نطق پیش از دستور گفت: از امروز در صحن مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۲۰۴ بحث مربوط به بررسی کابینه در صحن مجلس شورای اسلامی شروع می‌شود که بر اساس زمانبندی که داریم تا روز چهارشنبه این بررسی ادامه خواهد داشت. بحث را با فرمایشات ریاست محترم جمهور آغاز می‌کنیم ایشان دو ساعت و نیم در دو نوبت فرصت دارند و بعد از آن هم ۱۰ نفر از نمایندگان، ۵ نفر موافق و ۵ نفر مخالف به قید قرعه که از صبح باز شده است و دوستان موافق و مخالف ثبت نام کرده اند قرعه کشی در حین صحبت ریاست محترم جمهور بین ثبت نام کنندگان انجام خواهد شد، هر نماینده به مدت ۱۵ دقیقه فرصت دارد یعنی در مجموع ۱۵۰ دقیقه هم نمایندگان محترم فرصت دارند.

پزشکیان: محور برنامه‌های من تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود/ در انتخاب وزرای پیشنهادی نگاه‌های سیاسی را کنار گذاشته‌ایم

پس از قالیباف رئیس جمهور در تشریح خط مشی کلی برنامه دولت چهاردهم گفت: دولتی که امروز به جامعه معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولت وفاق ملی خود را دولت ملت می‌داند، خود را موظف به تامین تمام حقوق شهروندی ملت و نیاز‌های آن‌ها می‌داند، خود را متلزم به اجرای قانون اساسی و اهداف سیاست‌های کلی نظام و همچنین تحقق برنامه هفتم توسعه می‌داند.

وی ادامه داد: دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان عرصه خدمت و سیاست گشوده است و می‌خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند. انتظار دارم مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد.

پزشکیان افزود: مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌های مختلف نیز نشان می‌دهد اولویت نخست اکثر مردم حل مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامه‌های من بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: با صراحت عرض می‌کنم که ریشه اصلی تداوم مشکلات اقتصادی نبود ساز و کار‌های لازم برای اجماع‌سازی روی سیاست‌ها است، هم در حوزه سیاست داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی، اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نمی‌تواند و نباید بدون اجماع‌سازی دست به عمل زد. با این همه اختلاف نظر سیاسی بین ما و گفتگو نکردن برای حل اختلافات اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است.

پزشکیان افزود: ما باید کاری کنیم که وحدت و انسجام در داخل کشور افزایش پیدا کند در غیر این صورت مشکلات ما بیشتر خواهد شد. به نظر بنده مهمترین مساله‌ای که ما داریم اختلافات و عدم هماهنگی‌های بین مسئولین است.

رئیس دولت چهاردهم با بیان اینکه در انتخاب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نگاه‌های سیاسی را کنار گذاشته ایم، یادآور شد: انتخاب وزرای پیشنهادی بر اساس وفاق و وحدت ملی بوده است نه اهداف و نگاه‌های سیاسی، تیمی که انتخاب کرده ایم نمونه‌ای از افرادی هستند که برای کشور اقدامات مثمرثمری داشته اند، همه مصمم به اجرای قانون بوده، امروز مجلس است که می‌تواند کمک کند تا بتوانیم این وفاق ملی را به نتیجه برسانیم. باید از داخل و خارج یک صدایی به گوش برسد.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: دولت راهکاری برای حل مشکلات ارائه نکرده است

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی، حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم خطاب به رئیس جمهور گفت: شما در خصوص مسئله جمعیت و زنان و خانواده مطالبی بیان داشتید اما نگفتید که سیاست‌ها شما در این خصوص چیست، همچنین درخصوص نرخ تورم که باید تک رقمی شود نیز اعلام نداشتید که چه اقداماتی انجام خواهید داد. همچنین درخصوص بحث مسکن نیز مشخص نکردید که چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد،  درخصوص بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی و نظام هماهنگ پرداخت چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد، در خصوص جوانان تحصیلکرده نیز چه اقداماتی را انجام خواهید داد تا جوانان کشور شغلی مناسب داشته باشند؟ در خصوص بهره‌وری نیز با توجه به اینکه نرخ بهره‌وری در کشور پایین است چرا راهکاری را ارائه نداده‌اید؟ در خصوص بحث اتباع چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ آنچه در سخنان شما مطرح شد بیانی از راهکارها نبود لذا درخواست داریم راهکاری جامع در خصوص مطالبی که بیان شد، ارائه دهید.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: موفقیت دولت موفقیت نظام است

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه این جلسه و در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: رئیس جمهور درخصوص برنامه‌ها و خط‌مشی‌هایشان نشان دادند که همگی به عقلانیت حکمرانی پایبند هستند جدا از سلایق سیاسی؛ موفقیت دولت، موفقیت نظام است در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود، پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفت، مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده، بی‌تردید پاسخی مثبت به این مسئله خواهد داد. متشرع ، پاکدستی، تخصص، وابسته نبودن به اصحاب سیاسی، امید به آینده، امین بودن، صادق بودن، از بن دندان پایبند به نظام بودن از ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در انتخاب وزرا به آن تأکید داشتند، در بررسی وزرا با دقت به مسائلی که رهبر انقلاب عنوان کردند تأکید ویژه‌ای شد. ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم بلکه رأی به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا را خواهیم داد.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: پزشکیان کابینه خود را بر اساس وفاق ملی انتخاب کرده است

محمدعلی فروردین در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت گفت: خوشبختم امروز از برنامه های رئیس جمهوری دفاع می کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند دارد. پزشکیان کابینه خود را بر اساس وفاق ملی انتخاب کرده است، وی با انتخاب نامزدهایی برآمده از گرایش های سیاسی مختلف به این توافق‌سازی عمل کرده است. حتی انبوه انتقادات را به جان خریده است و حال مجلس در موقعیتی قرار گرفته که در یک تعامل سازنده و چارچوب وظایف نظارتی خود به کابینه پیشنهادی رأی اعتماد دهد.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: ترکیب کابینه نشانه تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست 

محمدقسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مخالفت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم خطاب به رئیس جمهور گفت: ترکیب کابینه شما نشانه تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود، دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال دارد و باید مرتب گزینه ها را تغییر داد و این موضوع باعث تعطیلی و ایجاد مشکلات در امور کشور می‌شود. شما دنبال وفاق ملی بودید، اما با نادیده گرفتن جمعیت ۱۵ میلیونی اهل سنت و حذف آن‌ها از کابینه می‌توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید. شما ناچارید جراحی اقتصادی انجام دهید و به همکاری مردم نیازمندید اما باعث ناامیدی مردم شدید.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: تأکید بر رعایت قانون و برنامه هفتم توسعه از جمله مهمترین نقاط قوت برنامه رئیس جمهور است

در این جلسه رضا علیزاده نیز در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه گفت:  دلیل عمده موافقت بنده با برنامه‌های پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی است؛ اتفاقی که بعد از چند دهه در کشور رخ داده و باید ما قدردان این حرکت باشیم لذا چند دهه است که هیچ فردی نخواسته به سمت این قبیل اتفاقات حرکت کرده و هزینه آن را پرداخت کند اما پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی کابینه حاضر، هزینه سنگینی را پرداخت کرده است لذا اگر مجلس به دنبال وفاق ملی در کشور است، باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشد. تأکید بر رعایت قانون و برنامه هفتم توسعه از جمله مهمترین نقاط قوت برنامه رئیس جمهور است لذا پرداختن به این مسائل می‌تواند وضعیت کشور را ساماندهی کند چرا که با اقدامات سلیقه‌ای نمی‌توان کشور را اداره کرد.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: دولت وفاق ملی به دنبال اجرای برنامه هفتم است

در ادامه سیدجلیل میرمحمدی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان با اجرای برنامه هفتم رفع می‌شود و دولت وفاق ملی نیز به دنبال اجرای این برنامه است.  دو مطلب یعنی توجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه هفتم در مراسم تنفیذ و تحلیف و جلسات وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها همواره مطرح شده است که باید ما به جای تذکر از این رویکرد تشکر کنیم. چرا که قرار گرفتن برنامه به عنوان محور اصلی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: موضوع عدالت در برنامه‌های وزرای پیشنهادی کمرنگ بوده است 

در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روح‌الله ایزدخواه پس از نماینده‌های موافق و مخالف در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: اینجانب از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه ۸۰ بیانیه تقدیر از دکتر پزشکیان را به واسطه رویکرد ضد اشرافی‌گری و عدالت‌خواهانه امضا کردم، اما این موضوع در برنامه‌های وزرای پیشنهادی کمرنگ بوده است و جز دو تا سه وزیر از جمله وزرای ورزش، کار و جهاد کشاورزی که عدالت در برنامه‌های آن‌ها دیده شده در سایر وزرا این موضوع به درستی مدنظر قرار نگرفته است در حالی که علت اصلی نارضایتی مردم بی‌عدالتی، تبعیض و فقر است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: نقطه درخشانی کابینه معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است

در ادامه سارا فلاحی در موافقت با خط مشی کابینه پیشنهادی گفت: اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوت کابینه بر نقاط ضعف اش تسلط دارد. رئیس جمهور در تشکیل کابینه از نیروهای چپ و راست و میانه روها استفاده کرده است، رئیس جمهور اجازه نداده تا تندروهای طیف های سیاسی در قلب کابینه اش قرار گیرند، همچنین رئیس جمهور در تشکیل این کابینه از چهره های جدید استفاده و چرخش نخبگان را عملیاتی کرده است. رئیس جمهور مانند گذشتگان قدرت را در میان نخبگان سنتی چپ و راست تقسیم نکرده است.  باید تاکید کنم که نقطه درخشانی کابینه، معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است، فردی که برعکس مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته و وزارتخانه متبوعش را به درستی می شناسد.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور سهمی در کابینه ندارند

مسلم صالحی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه گفت: پیش از این شعار جوانگرایی مطرح می‌شد و قرار بود سن کابینه کاهش یابد، اما در حال حاضر میانگین سن کابینه به ۶۰ سال رسیده است،  در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد کشور سهمی در کابینه ندارند به طور مثال مناطق جنوبی و شرقی کشور سهمی در کابینه ندارند، وقتی صحبت از وفاق ملی می‌شود باید به تمام موضوعات از جمله پراکندگی جغرافیایی، جناح‌های سیاسی مختلف، اقشار مختلف مذهبی و جنسیت‌ها توجه شود، این در حالی است که استان فارس با جمعیت بسیار حتی یک سهم در کابینه نیز ندارد بنابراین انتظار داریم که در معاونت‌ها سهم استان فارس دیده شود.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: برای اجرای برنامه هفتم باید ریزبرنامه تعریف شود

در ادامه سید مرتضی محمودی به عنوان مخالف کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت گفت: اعتقاد رییس جمهور بر این است که برنامه ارائه شده به مجلس همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است. پس ما نمی‌توانیم مخالف برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور باشیم. در برنامه هفتم تکالیفی مشخص شده است که باید به سرانجام برسد. رشد ۸ درصدی اقتصاد نیازمند برنامه عملیاتی است. اگر اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای اقدامات شما است باید برنامه‌ریزی و ریزبرنامه برای روش‌های آن تعریف شود که این در کجای برنامه‌های شما قرار دارد؟

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: دولت و مجلس برای شکل‌گیری کابینه وفاق ملی تلاش می‌کنند

شاهرخ رامین در ادامه نشست علنی در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: پزشکیان از حداکثر توان خود بهره گرفت تا از گروه های سیاسی مختلف در ترکیب وزرا همه جانبه استفاده کند، دولت و مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی تلاش می کند تا کابینه ای اصلح را معرفی کند، که رئیس جمهور با معرفی آن به مجلس شورای اسلامی نشان داد که اهتمام جدی برای تحقق این استراتژی دارد. موفقیت پزشکیان و دولت او موفقیت همه ما است، با توجه به شرایط حساس منطقه ضرورت دارد دولتی یکپارچه روی کار بیاید.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: دولت و مجلس باید در مسیر برنامه هفتم گام بردارند

در ادامه علی بابایی کارنامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه گفت: در چندین سال گذشته متاسفانه شاهد افراطی‌گری‌های روسای جمهور در گزینش‌های همکارانشان بودیم حال که یک رییس جمهور به معنای واقعی با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرده چرا از آن حمایت نکنیم. درست نیست که بگوییم رییس جمهور برنامه ندارد، آیا برنامه هفتم برنامه نیست؟ مگر رهبر معظم انقلاب از ما گلایه نکردند که برنامه توسعه به درستی اجرا نشده است. مگر نه این است که دولت و مجلس باید در مسیر برنامه هفتم گام بردارند.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: رئیس جمهور به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است

علی نصیرپور نیز در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند. رئیس جمهور همچنین به اهل مذاهب دیگر قول دادند و ان‌شاءالله در فرصتی که وجود دارد از آنها در سایر مناصب استفاده کنید.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: در نظرات نمایندگان دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن این کابینه را رد کرد ندیدم

پس از وقفه‌ای کوتاه رحیم زارع در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط ‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: احتمالاً کابینه از جهات گوناگون نقاط مثبت و منفی دارد که از نظر من تراز هزینه – فایده این وزرا به سود فایده سنگینی می‌کند به همین دلیل بر خود فرض دانستم تا از مجموعه وزرا دفاع کنم. در هفته گذشته همکاران برنامه وزرای پیشنهادی را شنیدند و مطالعه کردند، دیدگاه‌های آنها را وقوف کامل داریم. در هیچ یک از نظرات ابراز شده دلیل متقنی که بتوان بر اساس آن این کابینه را رد کرد ندیدم.

مخالف کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: نمایندگان در رای و قضاوت نسبت به تک تک وزرای پیشنهادی صرفا با منطق کارشناسی صحبت کنند

در ادامه احمد فاطمی در مخالفت با کلیات کابینه دولت چهاردهم خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای پزشکیان تردید ندارم این سنگ بنا که بنیاد نهادید به سرانجامی نیکو ختم می‌شود و ایمان دارم، اما به شرط‌ها و شروط ها؛ ۵۰ درصد کابینه شما کسانی هستند که شما را نمایندگی نمی‌کنند، به شرط آن که جریان سیاسی مقابل شما و کسانی که در ستاد‌های رقیب کار می‌کردند این پیام شما را اشتباه برداشت نکنند و با همراهی همدلانه پاسخ مناسب و درخور دهند و به شرط اینکه نمایندگان در رای و قضاوت نسبت به تک تک وزرای پیشنهادی اغراض و جهت‌گیری‌های سیاسی را ملاک عمل قرار ندهند و در خصوص افراد معرفی شده صرفا با منطق کارشناسی و بر مبنای برنامه‌های ارائه شده و توانمندی افراد صحبت کنند.

رئیس جمهور: همیشه به بی‌عدالتی‌ها در هر حالتی حمله کرده‌ام

در جلسه بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور گفت: در دوره نمایندگی و دوران زندگی‌ام همیشه به بی‌عدالتی‌ها در هر حالتی حمله و از قومیت‌ها دفاع کرده‌ و از حق مذاهب و قومیت‌ها دفاع کرده‌ام، همیشه از کردستان، بلوچستان، خوزستان و همه نقاط محروم دیگر، دفاع کرده‌ام. از شما می‌خواهم به همه عزیزانی که انتخاب کردیم با قدرت رای بدهید و در مسیری که رهبری معظم مشخص کرده یک‌صدا در مقابل تهدیدات بایستیم. ما به بسیج واقعی نیاز داریم، باید دست به دست هم دهیم و این مسیری که مشخص است بر اساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع و جناح خود نگردیم، به دنبال حق و عدالت باشیم، این مجلس است که باید این را روشن کند و مسیر راه را ریل‌گذاری کند.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: عده‌ای از گزینه‌های دوم و سوم برای رای نیاوردن وزیرهای پیشنهادی با نمایندگان تماس گرفتند 

پس از رئیس جمهور حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی به عنوان موافق با کلیات کابینه پیشنهادی پزشکیان گفت: اینکه رئیس جمهور تحت فشار و سهم خواهی ها در انتخاب کابینه قرار نگرفت امری مورد ستایش است. اینکه رئیس جمهور زیر بار زورگویی ها نرفت و تحت تاثیر کسانی که به دنبال خالص سازی هستند نرفت قابل دفاع است. برخی افرادی که در رده دوم و سوم مطرح بودند با برخی نمایندگان تماس گرفتند که به فلان وزیر پیشنهادی رأی ندهید و من گزینه بعدی هستم

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: ما به دنبال وحدت ملی هستیم

در ادامه مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با کلیات برنامه و خط ‌مشی کابینه گفت: رئیس جمهور ثابت کرد با انتخاب کابینه فراجناحی عملا دنبال پیاده‌سازی گفتمان انتخاباتی است و از این که  دو نفر از نمایندگان مجلس را به عنوان وزرای کشاورزی و ورزش معرفی کردید تشکر می‌کنیم. همینطور لازم می‌دانم انتخاب وزیر توانمند برای وزارت کشور جهت ایجاد انضباط سازمانی به دور از هیاهوهای سیاسی تشکر و سپاسگذاری کنیم. همینطور یقین داریم آقای مومنی معماری جدید در وزارت کشور ایجاد خواهند کرد. ضمن آن که انتخاب وزیر مجاهد و کاردان اطلاعات موجب تقویت بنیان‌های امنیتی و اطلاعات کشور و حفظ و دلگرمی سرمایه‌های کمیاب نظام امنیتی کشور خواهد شد و ارتقای اقتصاد و فرهنگ نیز مبنای وفاق ملی است و ما به دنبال یک وحدت ملی هستیم و یک انتخاب از شایستگان در منظر عمومی ملت لذا انتظار داریم برنامه‌های شما ذیل برنامه هفتم و ذیل برنامه‌های مقام معظم رهبری باشد.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: وزرای پیشنهادی برنامه‌های خود را بر مبنای برنامه هفتم توسعه تنظیم کرده‌اند

سید شمس‌الدین حسینی درادامه نشست علنی نوبت عصر امروز در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی گفت: همان طور که پزشکیان بر روی برنامه هفتم توسعه تأکید کردند وزرای پیشنهادی هم بر مبنای برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را تنظیم کردند، پس اگر بگوییم برنامه ندارد محل تردید است. مشکلات اقتصادی ما با تکنیک و تاکتیک و سیاست قابل حل نبوده و نیاز داریم دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم و این اصلاحات نیازمند پذیرش اجتماعی بوده و لازمه آن هم وفاق ملی است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: برنامه پزشکیان برنامه هفتم پیشرفت است

غلامرضا تاجگردون در ادامه و در موافقت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه گفت: امروز نقطه قوت پزشکیان را نقطه ضعف او می‌گویند، پزشکیان می‌گوید برنامه ندارد، این را به فال نیک بگیریم، زیرا یک نفر به یک باره نیامده است و اعلام کند ۲ هزار صفحه برنامه دارد. برنامه پزشکیان برنامه هفتم پیشرفت است، مجلس چنین برنامه‌ای را تصویب کرده است، اگر پزشکیان اعلام می‌کرد که برنامه دارد باید شک می‌کردیم نه اینکه بگوید این برنامه من است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: کاهش تصدی‌گری دولت مورد تاکید رئیس جمهور است

هادی قوامی نیز در موافقت با کابینه دولت چهاردهم گفت: در برنامه‌های اعلامی رئیس جمهور به کاهش تصدی‌گری دولت اشاره شده و تأکید شده است که دولت نباید تصدی‌گری کرده و باید کارگردان باشد و بازیگران اصلی مردم باشند و اگر بخواهیم در صنعت، معدن، گردشگری، تجارت، اقتصاد، موفق عمل کنیم باید نقش مردم را در این عرصه ببینیم و اگر اینگونه شد، شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: رئیس جمهور خود را مکلف به رفع تورم در قالب برنامه هفتم توسعه می‌داند

در ادامه مهرداد لاهوتی به عنوان موافق کلیات برنامه و خط مشی کابینه گفت: رئیس جمهور خود را مکلف به رفع تورم در قالب برنامه هفتم توسعه دانسته است، در حال حاضر میانگین نرخ تورم ۴۰ درصد است و دولت تاکید داشته که سعی دارد این تورم را به یک تورم یک رقمی برساند.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: تعیین یک وزیر زن برای وزارت مهم راه و شهرسازی مرزهای جنسیتی را فرسنگ‌ها جابه‌جا کرده است

 سید کریمی معصومی خسروآبادی نیز در موافقت با کابینه پزشکیان گفت: تعیین یک وزیر زن و فرزند شهید آن هم برای وزارت مهم راه و شهرسازی مرزهای جنسیتی را فرسنگ‌ها جابه‌جا نموده و بانوان را به مشارکت سیاسی امیدوار نموده است. با بررسی سوابق اجرایی و کارنامه علمی وزرای پیشنهادی مشخص می‌شود در یک فضای صمیمی و تخصصی مورد آمایش قرار گرفته و توانمندی هر کدام در حیطه وظایف وزارتی متناسب‌سازی شده است و یک تیم توانمند و کارآمد در تعامل با ارکان حاکمیت برای حل مشکلات مردم تعیین شده است. این همان چیزی بوده که مورد مطالبه ملت بزرگ ایران است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: رئیس جمهور از همه نخبگان و سلایق چپ و راست استفاده کرده است

اکبر رنجبرزاده در ادامه نشست بعدازظهر مجلس در موافقت با کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: نگاه ویژه برای تشکیل دولت وفاق ملی نقطه قوت دولت دکتر پزشکیان است و اگر امروز بنده را اینجا می‌بینید که از برنامه برادر عزیزم دفاع کنم به این دلیل است اساس حرکت درست و برای نجات کشور راهی است که انتخاب کرده و از همه نخبگان و سلایق چپ و راست و سیاسیون مختلف که توانمند و شایسته هستند استفاده کرده است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: افراد معرفی شده می‌توانند مسائل کشور را حل کنند

هادی هاشمی‌نیا نیز در موافقت با کابینه پزشکیان گفت: در کابینه معرفی شده از همه سلایق استفاده شده است یعنی نگاه وسیع لذا باید از پیش داوری پرهیز کنیم و مگر رهبری نفرمودند که باید دولت را در پیشبرد اهداف همراهی کنیم و قطعاً افرادی که معرفی شده‌اند می‌توانند مسائل کشور را حل نمایند.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: تمامی وزرا برنامه‌های عملیاتی دارند.

در ادامه نیز جهانبخش قلاوند در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: خورده گرفتن به وزرای پیشنهادی بر اساس نقطه ضعف‌های گذشته آنها جالب نیست، نیاز است برنامه وزرا و دولت را با هم ببینیم. آقای پزشکیان برنامه دارد، تعجب می‌کنم دوستان اعلام کردند کدام برنامه، رویکردها، راهبردها و اندیشه‌های مقام معظم رهبری در راس برنامه چشم‌انداز بیست ساله به عنوان برنامه بلند مدت برنامه هفتم توسعه به عنوان برنامه میان مدت و بودجه سنواتی همگی برنامه دولت هستند. ضمن اینکه تمامی وزرا برنامه‌های عملیاتی دارند.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: اعضای کابینه با جهت‌گیری سیاسی معرفی نشده‌اند

روح الله عباس پور نیز در نشست علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات کابینه گفت:  بعد از گذشت بیش از سی سال از جنگ تحمیلی دولت پزشکیان اولین دولتی است که جریانی و با جهت‌گیری سیاسی اعضای کابینه را معرفی نکرد و به عنوان وفاق ملی از همه جریان‌های فکری استفاده کرده است. متاسفانه همه از پنجره اقتصادی برنامه دولت را دیده‌اند، اگرچه مسئله اقتصادی و معیشت از نظر ولی امر مسلمین اولویت است اما مسائل فرهنگی هم مسئله مهم کشور است، همچنین امروز مسئله بهداشت و درمان به یک مسئله امنیتی تبدیل شده است و باید بدانیم مسئله دفاع هم جزو مسائل اولیه کشور است و با این محدودیت های بین المللی نظامی و تروریستی که برای کشور ایجاد کردند باید به همه این موارد توجه کنیم.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: دکترین پزشکیان وفاق ملی است

مصطفی پوردهقان در موافقت با کابینه دولت گفت: دکترین پزشکیان وفاق ملی است، شاید در ایام انتخابات بحث ها بر سر این بود که این امر یک حرف کلیشه ای همانند همه دولت ها است در حالی که آقای پزشکیان به این حرف و شعار لباس عمل پوشاند.ان شاءالله با همدلی و همراهی دولت و مجلس کابینه‌ای تشکیل شود بعد از ۴ دهه مطابق با فرمایشات رهبری به سمت ایجاد یکدلی و همراهی حرکت کنند.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: رئیس جمهور ذوب در ولایت و رهبری است

در ادامه عالیه زمانی نیز در موافقت با کلیات برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: بعد از سال‌ها از دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری شاهد یک کابینه وفاق ملی هستیم و حضور جناح‌های مختلف سیاسی معتقد به ولایت و انقلاب در کابینه پزشکیان همان عملیاتی شدن شعار وفاق ملی است. از سال ۶۷ که به عنوان دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز شاگردی دکتر پزشکیان را افتخار داشتم تاکنون تدین، انقلابی‌گری، ولایتمداری و اقتدار جزء لاینفک شخصیت متواضع و علمی آقای دکتر پزشکیان است بنابراین به انتخاب و اعتماد رئیس جمهور انقلابی و ولایی اعتماد کنیم چرا که رئیس جمهور ذوب در ولایت و رهبری است و قائل به برنامه ۵ ساله هفتم.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: این دولت بر مبنای دولت وفاق ملی شکل گرفته است

رحم دل بامری نیز در موافقت با کلیات کابینه دولت گفت: از پزشکیان تشکر می‌کنیم که در مسیر ولایت با شعار عدالت دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کردند. حتما وزرای که آقای پزشکیان به مجلس معرفی کردند بدون ایراد نخواهند بود اما باید دانست این دولت بر مبنای دولت وفاق ملی شکل گرفته است.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: رئیس جمهور تحت تاثیر جریان زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود

فرشاد ابراهیم‌پور نیز به عنوان موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه پیشنهادی پزشکیان گفت: انتخاب افراد مجرب، متخصص و غیرسیاسی محور انتخاب وزرای پیشنهادی دولت بوده است و رئیس جمهور تحت تاثیر جریان سهم خواه و زنبیل به دست نبوده و نخواهد بود. کابینه معرفی شده یک کابینه فراجناحی بوده و از همه طیف‌ها و گروه‌های سیاسی تلاش شده است تا در کابینه حضور داشته باشند. شاید تنها نبود برادران و خواهران اهل سنت در کابینه از جمله ابهام برانگیز آن باشد که طبق وعده رییس جمهور مقرر است در سایر مناسب از آنها استفاده شود.

موافق کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه: قصد رئیس جمهور برای اجرای برنامه هفتم شاه‌بیت سخنانش بود

علیرضا منادی سفیدان در موافقت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: شاه بیت سخنان دکتر پزشکیان این بوده که قصد دارد برنامه هفتم توسعه را اجرایی کند از این رو باید متوجه باشیم که برنامه هفتم توسعه به اصطلاح دست پخت نمایندگان است. به واقع این موضوعی که رئیس جمهور امروز مورد تأکید قرار داده است از جمله عقلانیت وی است. در حال حاضر رئیس جمهور متر و معیاری را برای ما تعیین کرده که ما بعد از چهار سال بدانیم این موضوع محقق شده یا خیر بنابراین بهتر از این متر و معیاری وجود ندارد چرا که خود مجلس این برنامه را نهایی ساخته است.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گزارشی اعلام کرد که با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی در ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای حل این مشکلات و ایجاد تحول، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی علیرضا کاظمی برای پست وزارت آموزش و پرورش، با اکثریت آراء موافقت کرده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: معلم‌ها شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب‌تری هستند

علیرضا کاظمی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تشریح برنامه‌ها و سوابق خود گفت: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه از شما تقاضا می‌کنم برای یک بار هم که شده است این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را بر صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. باور مشترک من و شما بزرگواران این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقاء کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد، معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را می‌نهد شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است. به عنوان یک معلم مشکلات معیشتی و چالش‌های زندگی روزمره معلمان نجیب و بازنشسته را درک می‌کنم. شعار بنده برای ایران، برای مدرسه است.

گزارش کمیسیون صنایع درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گزارشی اعلام کرد که با سوابق عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات ستار هاشمی درباره صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای‌گیری به عمل آمد و صلاحیت وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه با اکثریت آرا به تایید نمایندگان رسید.

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گزارشی اعلام کرد که با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات سید ستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید نگردید.

مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات: باید مشخص شود وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش فیلترشکن دارد

مسلم صالحی در مخالفت با برنامه و سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید مشخص شود وزیر پیشنهادی ارتباطات چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش فیلترشکن دارد. چرا که این افراد در این شرایط سخت دست در جیب مردم کرده‌اند. جناب آقای هاشمی در حال حاضر شما جوان‌ترین عضو کابینه هستید، لذا با این وجود باید بفرمایید آیا تجربه، توان و اشراف کافی بر این وزارتخانه کلیدی را دارید؟ امیدوارم در پاسخ‌هایتان بتوانید ما نمایندگان را قانع کنید.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات: هاشمی بر هوش مصنوعی مسلط است

احمد فاطمی در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما وزیری می‌خواهیم که برای فرداها آماده باشد، وزیری که احاطه کامل بر مباحث فنی و علمی این حوزه داشته باشد، مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتواند تیمی از برترین نخبگان علمی و فنی را گرد هم جمع کرده و برای نبرد در این میدان سخت، هدایت کند. او کسی نیست جز سید ستار هاشمی. من با وی به عنوان گزینه مناسب برای این وزارتخانه موافقم و از فردی سخن می‌گویم که مرد زمانه خود است، بر هوش مصنوعی مسلط است و حتی بیش از آن در سطح بین‌المللی به عنوان فردی صاحب نظر و صاحب اندیشه شناخته شده است، مدیری که در پست‌های قبلی خود چه در قوه مجریه و چه در قوه قضاییه، چه در بخش خصوصی و چه در مراکز دانشگاهی با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفتیم دست و پنجه نرم کرده است و ایده‌های درخشان در این حوزه دارد.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات: هاشمی جزو ۲ درصد نخبگان دنیا در این عرصه است

حجت السلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ممکن است گزینه‌های متعددی تصدی این وزارتخانه وجود داشته باشد، پزشکیان یک نخبه جوان را سکاندار کشتی ترقی و تعالی قرار داده است. هاشمی جزو ۲ درصد نخبگان دنیا در این عرصه است. شما نمی‌توانید در کشور نقطه‌ای در زمینه ای‌تی پیدا کنید که جای پای تاثیرگذار ستار هاشمی در آن دیده نشده باشد. مخالفان وی نکته جانداری نگفتند، نمی‌توان در مدت یک هفته توقع ارایه یک برنامه منسجم و کاربردی وجود داشته باشد.

مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات: برنامه اعلامی هاشمی برای سکوهای خارجی تنها دارای عبارت‌های زیبا بود

حجت الاسلام و المسلمین حمید رسایی در مخالفت با برنامه‌های ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ارتباطات خطاب به هاشمی اظهار کرد: یکی از کمیسیون‌های تخصصی که شما تشریف آوردید کمیسیون فرهنگی بود که دو جلسه در خدمت شما بودیم اما متاسفانه نتوانستید به دلیل ابهامات موجود در برنامه موافقت اعضای کمیسیون را به دست بیارید. شما هیچ راهکاری برای عملیاتی کردن تکالیف قانونی خود ارائه ندادید و برخلاف دولت‌های گذشته در دولت شهید رئیسی شبکه ملی اطلاعات تکمیل و توسعه خوبی پیدا کرد و ظرف ۳ سال از کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت به بیش از ۶۰ درصد پیشرفت رسید اما شما هیچ برنامه عملیاتی برای ادامه دادن این مسیر و یا بازگشت به قبل نداشتید. فضای حاکم بر سکوهای خارجی محل تاخت و تاز در عرصه شناختی کشور و تخریب ذهن جوانان و همچنین حذف و سانسور محتواهای دینی و متناسب با ارزش‌های دینی و انسانی شده است. برای این موارد برنامه اعلامی شما تنها دارای عبارت‌های زیبا بوده و نشان دهنده رویکرد شما نبود.

مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات: وزارت ارتباطات باید بگوید چه برنامه‌ای برای حل مشکل اینترنت روستاها دارد

ولی داداشی در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:  مناطق صعب‌العبور ما با مشکل آنتن‌دهی مواجه‌اند و در مواقعی که حوادثی برای فردی رخ می‌دهد امکان ارتباط با نیروهای امدادی وجود ندارد. بر اساس سیاست های کلی نظام و بر اساس برنامه باید دسترسی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات و فیبرنوری تکمیل شود و وزارت ارتباطات به عنوان یک وزارتخانه پشتیبان در همه حوزه‌ها مسئول حل این مسئله است اما متأسفانه شاهد آن هستیم که تمام امکانات در تهران متمرکز شده است و چه کسی پاسخگو است. روستاها با مشکل اینترنت مواجه‌اند و مراکز استان‌ها تنها دسترسی مطلوب به امکانات و زیرساخت‌ها دارند و این بی‌عدالتی مردم را آزار می‌دهد و وزارت ارتباطات باید بگوید چه برنامه‌ای برای حل این موضوع دارد.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات: هاشمی استادتمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه است

کمال حسین‌پور در موافقت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هاشمی فردی متعهد حرفه ای و شناخته شده در عرصه فناوری نوآوری کشور است. وی استادتمام هوش مصنوعی و یکی از پژوهشگران برتر این حوزه قلمداد می‌شود. توسعه سامانه‌های مختلف کشور از جمله سامانه صدور و مدیریت اسناد، سامانه سهام و... از مهمترین تجارب پژوهشی وی بوده است که نشان از توانمندی ارتباط علم و مهارت‌ها با نیازها کشور است.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات: حمایت از هاشمی حمایت از نخبگان و جوانان است

در ادامه جلسه محمدرضا رضایی کوچی در موافقت با برنامه‌های ستار هاشمی گفت: خبرهایی که از تشکل‌ها و جوانان دانشگاهی به گوش ما می‌رسد و در فضای مجازی و در دنیای واقعی نشان می‌دهد که باید از هاشمی به عنوان حمایت از نخبگان و جوانان استفاده کنیم. سن وی موجب شده میانگین سن کابینه کاهش پیدا کند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات: عموم ملت باید به صورت عادلانه به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند

سیدستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در بخش پایانی جلسه بعداز ظهر امروز مجلس شورای اسلامی و در تشریح برنامه‌ها و سوابق خود گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها را به صورت ویژه دنبال خواهم کرد، تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدها و مراجعات غیرضرور را از زندگی مردم کنار بگذاریم. عموم ملت باید به صورت عادلانه به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. برخورد ما با هوش مصنوعی در صنایع برخورد فعال خواهد بود و نگاه موثر و جدی به آن خواهیم داشت. استفاده از فیلترشکن‌ها هزینه‌های زیادی به سبد خانوار اضافه کرده است. برای بزرگ‌تر کردن کیک اقتصاد دیجیتال در کشور و کاهش مهاجرت نخبگان، باید تأمین سرمایه، ورود به بورس و ایجاد زیرساخت بورس‌های تخصصی را در اولویت قرار دهیم. دانایی مقدمه توانایی و قدرت است، علم و قدرت در همسایگی یکدیگر قرار دارند و بنابراین، قصد دارم از اندیشه‌های صاحبان علم در کشور بهره‌برداری کنم.

پایان نوبت دوم جلسه علنی ۲۷ مرداد ماه

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۹ به صدا درآورد و گفت: جلسه بعدی فردا یکشنبه ۲۸ مرداد ماه رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *