افزایش شیوع تب دنگی در جهان

13:36 - 23 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۳۰۴۰
افزایش شیوع تب دنگی در جهان
شمار مبتلایان به بیماری تب دنگی در جهان طی سال جاری میلادی به حدود ۱۰ میلیون نفر رسیده که از رقم ۶.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ بسیار بیشتر است.

خبرگزاری میزان - تب دنگی، یک بیماری عفونی که به وسیله پشه‌ها منتقل می‌شود، به‌طور گسترده در سراسر جهان گسترش یافته و تعداد موارد ابتلا به بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال جاری میلادی، به رکورد بالایی رسیده است.

آمار سال ۲۰۲۴ که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر نهاد‌ها محاسبه شده است، در حال حاضر از حدود ۶.۳ میلیون بیمار در سال ۲۰۲۳ -که پیش از این بدترین سال ثبت شده بود- فراتر رفته و نگرانی‌هایی وجود دارد که شیوع این بیماری در فصل تابستان گسترش یابد.

این بیماری به وسیله ویروس دنگی ایجاد می‌شود و در هنگام بروز علائمی مانند تب بالای نزدیک به ۴۰ درجه سانتیگراد، سردرد شدید و درد عضلانی بروز می‌کند.

 گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد موارد بدون علامت هستند، اما در موارد نادر، تب خونریزی‌دهنده دنگی ممکن است ایجاد و منجر به مرگ شود.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت و دفتر منطقه‌ای آن در قاره آمریکا، تا ۵ جولای (۱۵ تیر) حدود ۱۰.۴۴ میلیون مورد از دستکم ۸۰ کشور گزارش شده است که بیش از ۶ هزار مورد مرگ و میر داشته است.

گزارش‌ها از قاره آمریکا به‌ویژه به شدت افزایش یافته و ۹۷ درصد موارد ثبت‌شده تب دنگی را شامل می‌شود.

افزایش موارد ابتلا به تب دنگی در آمریکا

براساس داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، در سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۲۰۰ نفر در ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی به دنگی مبتلا شده‌اند؛ نیویورک ۱۴۳ مورد و نیوجرسی ۴۱ مورد را گزارش کرده است.

انتقال دنگی به‌طور معمول در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان رایج است.

در سال جاری تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در آمریکا به این بیماری آلوده شده‎اند که حدود ۵ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته است؛ پورتوریکو در حال حاضر بخش عمده‌ای از این موارد را با هزار و ۷۰۰ مورد تشکیل می‌دهد.

قلمرو آمریکا در ماه مارس گذشته (فروردین ماه) یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نیز ماه گذشته یک هشدار بهداشتی صادر کرد و به ارائه‎دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مورد افزایش خطر ابتلا به ویروس دنگی در سال جاری هشدار داد.

کارشناسان می‌گویند دنگی ناشی از ویروسی است که به وسیله نوعی پشه در هوای گرم منتشر می‌شود که به دلیل تغییرات آب و هوایی، دامنه جغرافیایی خود را گسترش می‌دهد.

شایع‌ترین علامت آن تب همراه با درد، حالت تهوع، استفراغ و بثورات پوستی است؛ علائم معمولا در عرض دو هفته پس از گزش به وسیله پشه آلوده شروع می‌شود و ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد، اکثر افراد پس از حدود یک هفته بهبود می‌یابند.

هیچ دارویی به‎طور گسترده برای درمان عفونت دنگی وجود ندارد و به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بهترین راه برای جلوگیری از دنگی، جلوگیری از نیش پشه آئدس است.

حدود ۴ میلیارد نفر - تقریبا نیمی از جمعیت جهان- در مناطقی زندگی می‌کنند که پشه‌های دنگی در آن‌ها دیده می‌شوند؛ برآورد می‌شود که سالانه ۴۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیشتر آن‌ها هیچ علامتی ندارند و این امر شمارش دقیق موارد را دشوار می‌کند؛ حدود ۱۰۰ میلیون نفر از مبتلایان بیمار می‌شوند و سالانه حدود ۴۰ هزار نفر از دنگی شدید جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: تب دنگی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *