ماموریت عراقچی در باغ ملی؛ برنامه‌های وزیر امور خارجه جدید برای دستگاه دیپلماسی چیست؟

8:45 - 01 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۰۴۵
ماموریت عراقچی در باغ ملی؛ برنامه‌های وزیر امور خارجه جدید برای دستگاه دیپلماسی چیست؟
عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت امور خارجه روز چهارشنبه پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی سکان دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم را در دست گرفت تا برنامه‌های ارائه‌شده خود را اجرا کند.

خبرگزاری میزان – فهرست وزیران پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ در این فهرست نام سیدعباس عراقچی به‌عنوان نامزد پیشنهادی وزارت امور خارجه اعلام شد.

جلسه‌های علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید از روز شنبه، ۲۷ مرداد آغاز شد و تا روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد ادامه یافت؛ در دومین روز از مجموعه جلسه‌های بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی پزشکیان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت سیدعباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه پرداختند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون صلاحیت سیدعباس عراقچی را برای تصدی وزارت خارجه را تایید کرده است؛ در نهایت، عراقچی روز چهارشنبه پس از کسب آرای لازم به‌عنوان وزیر امور خارجه وارد کابینه پزشکیان شد.

در زیر به روند یادشده و برنامه‌های وزیر امور خارجه جدید پرداخته شده است تا براساس بررسی سابقه وزیر امور خارجه جدید و برنامه‌های ارائه شده از سوی وی در جلسه رسیدگی به صلاحیت، چشم‌اندازی از روند فعالیت دستگاه دیپلماسی در دولت چهاردهم ارائه شود.

موافقان و مخالفان عراقچی در جلسه بررسی صلاحیت چه گفتند؟

جلسه بررسی صلاحیت عراقچی صبح روز یکشنبه، ۲۸ مرداد با سخنرانی موافقان و مخالفان حضور وی در راس دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم آغاز شد.

عمده انتقاد‌ها و مخالفت‌ها با عراقچی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حول محور برجام و عملکرد شخص وزیر پیشنهادی امور خارجه پزشکیان در مذاکرات برجامی می‌چرخید.

نمایندگان موافق تصدی عراقچی بر پست وزیر امور خارجه نیز ضمن اشاره به تلاش‌های وی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، حمایت وی از قانون اقدام راهبردی، تقویت تعامل با چین و روسیه و همکاری با ۱۵ کشور همسایه را از بخش‌های قابل توجه برنامه ارائه شده عراقچی خواندند.

 

برنامه عراقچی در جلسه رسیدگی به صلاحیت؛ از مدیریت تخاصم با آمریکا تا پرهیز از افتادن در دام مذاکرات فرسایشی

توصیف عراقچی از سیاست خارجی دولت چهاردهم در جلسه رسیدگی به صلاحیت

عراقچی پس از شنیدن سخنان نمایندگان موافق و مخالف حضور خود در راس دستگاه دیپلماسی کشور، در صحن مجلس ضمن دفاع از خود، برنامه‌هایش را برای دوران سکانداری وزارت امور خارجه تشریح کرد؛ برنامه‌هایی که انتظار می‌رود، در دوران حضور وی در راس دستگاه سیاست خارجی کشور در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شوند.

عراقچی در ابتدای سخنان خود، تصریح کرد: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت‌های سلطه‌گر، یاری مظلومان، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، حسن همجواری با همسایگان و حمایت همه‌جانبه از محور مقاومت و به‌ویژه ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین، اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از ابتدای انقلاب تا کنون شکل داده و رمز اقتدار و منزلت کشور ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست قدرت معنایی را به ادبیات نظام بین‌الملل وارد کند، گفت: امروز که ۴۶ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، به پشتوانه این مکتب فکری و با تکیه بر حمایت‌ها و فداکاری‌های ملت عزیز و هدایت‌های داهیانه رهبر فرزانه انقلاب، ایران مقتدرتر از گذشته بر بام قدرت در منطقه ایستاده است، گفتمان مستقل دارد و مهم‌ترین متغیر تعیین‌کننده در معادلات و تحولات منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وزیر پیشنهادی پزشکیان برای سمت وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت چهاردهم سیاستی فراگیر، فعال و اثرگذار خواهد بود، یادآوری کرد: اصول بنیادین این سیاست، چنانچه در جلسه‌های کمیسیون‌ها ارائه شد، عبارتند از: قانون اساسی، سیاست کلان نظام در حوزه روابط خارجی، سند چشم‌انداز، برنامه هفتم پیشرفت، تدابیر و ارشادهای مقام معظم رهبری، به‌ویژه سه اصل راهبردی عزت، حکمت و مصلحت و البته تمامی قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی در حوزه روابط خارجی.

ماموریت‌های اصلی دستگاه دیپلماسی در دولت چهاردهم

ماموریت‌های اصلی دستگاه دیپلماسی در دولت چهاردهم براساس برنامه ارائه شده از سوی عراقچی که اکنون وزیر امور خارجه دولت چهاردهم است، عبارتند از:

-تامین منافع ملی و حفظ و افزایش ثروت ملی

-تحکیم امنیت ملی و ارتقا قدرت

-حفظ و تقویت عزت و منزلت

 

برنامه عراقچی در جلسه رسیدگی به صلاحیت؛ از مدیریت تخاصم با آمریکا تا پرهیز از افتادن در دام مذاکرات فرسایشی

مهم‌ترین محورهای برنامه‌ عراقچی برای دستگاه دیپلماسی در دولت چهاردهم

وزیر امور خارجه جدید روز چهارشنبه ماموریت خود را در دولت چهاردهم آغاز کرد؛ این ماموریت براساس برنامه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی دارای محورهای مختلفی است؛ این محورها عبارتند از:

خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع مذاکرات؛ تلاش برای نیفتادن در دام مذاکرات فرسایشی

عراقچی درباره موضع و رویکرد خود در قبال تحریم‌های اعمال شده بر ایران تصریح کرد که مذاکره برای رفع تحریم‌ها در هر شکل و قالب سیاست جمهوری اسلامی ایران است و در دولت شهید رئیسی نیز ادامه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به بهترین توافق تلاش می‌کند، گفت که برنامه‌اش متوجه خنثی‌سازی تحریم‌ها و همزمان تلاش برای رفع آن‌ها است؛ به گفته عراقچی، سیاست خارجی در زمینه خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها در خدمت دولت خواهد بود؛ در عین حال وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم‌ها نیز غفلت نخواهد کرد.

عراقچی تاکید کرد: با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد.

درباره آمریکا؛ مدیریت تخاصم، نه رفع تخاصم

عراقچی اعلام کرد که سیاستش در قبال آمریکا، مدیریت تخاصم با این کشور است و رفع تخاصم با آمریکا در برنامه‌هایش جایی ندارد.

چین و روسیه؛ در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم

عراقچی در روز رسیدگی به صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چین، روسیه و دیگر کشور‌هایی که در زمان سختی و تحریم همراه ما بوده‌اند و کشور‌های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند.

 

برنامه عراقچی در جلسه رسیدگی به صلاحیت؛ از مدیریت تخاصم با آمریکا تا پرهیز از افتادن در دام مذاکرات فرسایشی

لزوم تغییر رفتار از سوی اروپا

عراقچی درباره برنامه خود در مورد روابط خارجی با اروپا در دولت چهاردهم، اظهار کرد: اگر کشور‌های اروپایی رفتار‌های نادرست و خصمانه خود در قبال جمهوری اسلامی را تغییر دهند، در فهرست اولویت‌ها قرار می‌گیرند.

حفظ تراز راهبردی ایران در منطقه و فراتر از منطقه

عراقچی با اشاره به اینکه اکنون تراز راهبردی ایران در منطقه و فراتر از منطقه ارتقا فوق‌العاده‌ای یافته است، گفت: دستگاه دیپلماسی باید این دستاورد را پاس بدارد و بر آن بیفزاید و فرصت‌های حاصل از آن را در جهت تامین منافع، امنیت ملی و پیشرفت اقتصادی، کشف و به ثروت ملی تبدیل کند.

حرکت همسوی دستگاه دیپلماسی با اهداف برنامه هفتم

عراقچی با بیان اینکه برای تولید ثروت، سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار گیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند، گفت: تمامی ظرفیت‌های دیپلماسی برای کسب سهم شایسته از بازار‌های جهانی، گشایش مسیر‌های جدید، مانع‌زدایی، تسهیل‌گری و امیدبخشی به فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی به‌کار گرفته خواهند شد.

سیاست همسایگی و به حداقل رساندن اختلاف‌های مرزی

عراقچی اعلام کرد: سیاست حسن همسایگی ایران با قوت به پیش خواهد رفت و تلاش می‌شود فرصت‌های عظیم سیاسی و اقتصادی در حوزه همسایگان به ثمربخشی منجر شوند.

وی پس از ارائه توضیح درباره لزوم و ضرورت برقراری امنیت در مرزها، گفت: در امتداد سیاست همسایگی بلاواسطه و تلاش برای به حداقل رساندن اختلافات و پیونددهی زیرساختی با همسایگان در حوزه‌های مختلف، دیپلماسی مناطق مرزی را به‌عنوان ابتکاری جدید با بهره‌گیری از ظرفیت شهر‌ها و استان‌های مرزی، پیش خواهیم برد؛ نقش و مشارکت مقام‌های محلی و نمایندگان استان‌های مرزی در این مسیر برجسته خواهد بود.

عراقچی، اظهار کرد: سیاست خارجی ما باید حضور فعال و اثرگذار در برابر امواج و حوادث منطقه‌ای و جهانی داشته باشد؛ وزارت امور خارجه دولت چهاردهم کنش‌گرانه، فعالانه و اثرگذار به ایفای نقش در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی خواهد پرداخت و هرگز منفعل نخواهد بود.

دیپلماسی پارلمانی؛ در دستور کار

دیپلماسی پارلمانی بخشی دیگر از برنامه ارائه شده عراقچی در مجلس شورای اسلامی بود؛ وی تصریح کرد: دولت چهاردهم پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و بهره‌گیری اثرگذار از ظرفیت کنش‌گری نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در جهت کسب و تثبیت منافع، قدرت و عزت ملی در عرصه‌ روابط خارجی پیگیری می‌کند.

ایرانیان خارج از کشور تحت حمایت کامل دولت چهاردهم

عراقچی تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور مورد حمایت کامل دولت چهاردهم خواهند بود.

وی با اشاره به لزوم رفع نگرانی‌ها و مشکلات ایرانیان خارج از کشور، تسهیل استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌های اقتصادی و علمی را مورد تاکید قرار داد.

مقاومت در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم

عراقچی، تاکید کرد که دیپلماسی مقاومت در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم قرار خواهد اشت، زیرا دیپلماسی مقاومت برگرفته از مکتب مقاومت و محصول رشادت‌های شهید سلیمانی در طراحی محور مقاومت است.

وی گفت: حمایت بی‌دریغ، پیوسته و همه‌جانبه از آرمان فلسطین و مقاومت لبنان و دیگر جنبش‌های مقاومت در راس برنامه‌های ما قرار خواهد داشت؛ دولت چهاردهم، تمامی ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به افکار عمومی جهانی، جلب حمایت کشور‌های منطقه و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی به‌عنوان جنبش‌های مردمی و آزادی‌بخش، به‌کار خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی؛ دشمنی قسم‌خورده

عراقچی در جلسه رسیدگی به صلاحیت خود در مجلس شورای اسلامی با توصیف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌عنوان شمر زمانه و قصاب غزه به حمایت‌های تمام عیار آمریکا از جنایت‌های این رژیم اشاره کرد و گفت: نبرد ما با نظام سلطه نبردی دائمی است و ذره‌ای نمی‌توان به غیر از خود متکی و یا حتی امیدوار بود؛ باید باور داشت که با دشمنان قسم‌خورده‌ای سر و کار داریم که نه تنها کودکان و زنان و مردان بی‌گناه را قتل‌عام می‌کنند، بلکه انسانیت و شرافت را هم به مسلخ می‌برند و ابایی ندارند که در برابر دادگاه تاریخ و قضاوت جهانی بایستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *