استفاده رژیم صهیونیستی از قحطی به‌عنوان سلاح جنگی

9:56 - 19 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۳۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده رژیم صهیونیستی از قحطی به‌عنوان سلاح جنگی
رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه ورود هرگونه کمک بشردوستانه به این باریکه را محدود کرده و این موضوع به وخامت وضعیت غذایی منجر شده است.

خبرگزاری میزان - تازه‌ترین گزارش سازمان ملل سطح قحطی در نوار غزه را وضعیتی فاجعه‌بار توصیف کرده و هشدار داده است که نزدیک به نیم میلیون نفر در این منطقه محصور از ناامنی شدید غذایی رنج می‌برند و تمام خانواده‌ها روز‌ها را بدون چیزی برای خوردن می‌گذرانند.

۲۰ آژانس و سازمان بشردوستانه سازمان ملل در تهیه این گزارش شرکت داشتند. اظهارات کمیسر کل آنروا همچنین نشانه روشنی از آینده تیره‌ای بوده که در انتظار فلسطینی‌هاست؛ او گفت که این آژانس با بحران شدید بودجه مواجه بوده و آنچه در اختیار دارد در پایان ماه آگوست (اواسط شهریور) به پایان می‌رسد. 

همچنین حماس گفته که نوار غزه ۵۰ روز است شاهد ورود هیچ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه نبوده است.

گزارش‌ها همچنان شرایط سخت زندگی را به دلیل حمله‌های مداوم و فزاینده صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) نشان می‌دهد.

گفته‌های دبیرکل سازمان ملل 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید که جنگ غزه با جنگ‌های دیگر متفاوت است، زیرا معمولا یک نیرو وجود دارد که به قلمرو طرف مقابل حمله و آن را اشغال می‌کند و سپس اقدام‌هایی را برای تضمین امنیت و مدیریت مناطق اشغالی انجام می‌دهد؛ در حالی که در غزه حمله‌ها و بمباران انجام می‌شود و سپس نیرو‌های اشغالگر به جا‌های دیگر حرکت می‌کنند و مناطقی را که پشت سر گذاشتند را در هرج‌ومرج رها می‌کنند.

گوترش تاکید کرد: غیرنظامیان بهای این هرج‌ومرج را می‌پردازند. 

آژانس‌های بشردوستانه از موانع و محدودیت‌ها، دسترسی ضعیف به اینترنت، وضعیت بد جاده‌ها و کمبود شدید سوخت برای حمل‌ونقل کمک‌ها رنج می‌برند. 

براساس طبقه‌بندی‌های سازمان ملل، امنیت غذایی مراحلی دارد و مرحله ماقبل آخر قبل از اعلام قحطی به‌عنوان ناامنی حاد غذایی اضطراری شناخته می‌شود. سازمان ملل می‌گوید که ۹۶ درصد جمعیت غزه در واقع به وضعیت ناامنی غذایی حاد رسیده‌اند.

بنابراین، مردم غزه با وضعیتی مواجه هستند که توصیف آن دشوار است و این وضعیت به‌طور ویژه پیامد‌هایی را برای کودکان، زنان و سالمندان دارد.

قصد عمدی رژیم صهیونیستی برای استفاده از قحطی

اگر عوامل دیگری را که گزارش سازمان ملل به آن‌ها اشاره می‌کند در نظر بگیریم، مشخص می‌شود که قصد عمدی از سوی رژیم صهیونیستی برای استفاده از قحطی به‌عنوان سلاح جنگی علیه فلسطینیان در غزه وجود دارد. عوامل اشاره شده در گزارش سازمان ملل عبارتند از کمبود نیروی انسانی، حمله به کارکنان توزیع‌کننده کمک‌های بشردوستانه، شرایط عمومی آشفته، و فقدان هماهنگی و ساختار دریافت کامیون‌های کمک‌رسانی پس از تخریب دفتر‌های سازمان‌های بشردوستانه از سوی نظامیان صهیونیست.

دلایل در هم تنیده شده‌اند و بزرگ‌ترین مشکل دیگر صرفا ورود کمک‌های اندک یا مشکل در توزیع آنچه وارد مناطق آسیب‌دیده در پرتو درگیری‌های شدید می‌شود، نیست. 

مسئولیت تامین مواد اولیه ضروری برعهده اشغالگران است

بر‌اساس قوانین بین‌المللی، رژیم صهیونیستی بدون تردید طرف اشغالگر نوار غزه است و به همین دلیل مسئولیت تامین مواد اولیه ضروری مانند غذا، آب، سوخت و دارو برای مردم تحت اشغال را دارد. 

با این حال، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مدعی شد که کمک به غزه به معنای تغذیه مقاومت است و او این اجازه را نخواهد داد. به همین ترتیب، وزیر جنگ این رژیم هم در اوایل حمله جنگ غزه گفته بود که هیچ‌گونه غذا، نوشیدنی، برق یا سوخت اجازه ورود به غزه را نخواهد داشت. 

همچنین واضح است که رژیم اشغالگر از ورود کمک‌ها به غزه جلوگیری می‌کند. آنچه در مقابل چشمان جهانیان می‌گذرد تاییدی بر استراتژی رژیم صهیونیستی برای از بین بردن مردم فلسطین است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *