بررسی پرونده حقوق بشری آلمان؛ افزایش تبعیض و سرکوب آزادی بیان

15:56 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۱۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی پرونده حقوق بشری آلمان؛ افزایش تبعیض و سرکوب آزادی بیان
آلمان طی سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف همواره مرتکب نقض حقوق بشر شده است و این روند همچنین ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - آلمان یکی از کشور‌های غربی است که در دهه‌های گذشته همواره خود را به‌عنوان مدعی حقوق بشر معرفی کرده است.

اما گزارش‌های متعدد منتشر شده نشان می‌دهد که موارد گسترده‌ای از نقض حقوق بشر در این کشور ثبت شده است.

تبعیض 

وزارت کشور فدرال آلمان به‌تازگی گزارش داد که جرایم ناشی از نفرت در سال گذشته به بالاترین میزان ثبت شده رسیده است.

براساس آمارها، هر روز حدود ۷ جرم ناشی از نفرت در این کشور ثبت می‌شود. 

براساس گزارش گروهی از کارشناسان مستقل در مورد احساس‌های اسلام‌ستیزانه، نژادپرستی ضد مسلمانان در سراسر جامعه آلمان گسترده بوده است.

سازمان‌های جامعه مدنی از افزایش حمله‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان پس از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) خبر می‌دهند.

یک مطالعه انجام شده از سوی آژانس حقوق اساسی نشان داد که آلمان یکی از ۲ کشور اصلی اتحادیه اروپا بود که در آن افراد آفریقایی‌تبار تبعیض نژادی را تجربه می‌کنند. یک پروژه تحقیقاتی که از سوی بنیاد تحقیقات آلمان تامین مالی شد، نشان داد که ۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند در طول تعامل با پلیس مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. گروه‌های به حاشیه رانده شده مانند افراد اقلیت قومی و نژادی و افراد بی‌خانمان در معرض خطر ویژه تبعیض قرار داشتند.

در آلمان نزدیک به دو سوم (۶۴ درصد) از سیاه‌پوستان گزارش کردند که تبعیض نژادی را دراین کشور تجربه کرده‌اند. این در حالی است که این نرخ در سال قبل ۳۳ درصد بود. 

براساس نتایج یک نظرسنجی از سیاه‌پوستان در آلمان، ۷۶ درصد گفتند که در ۵ سال گذشته دست‌کم یک بار تبعیض را تجربه کرده‌اند. 

خشونت خانگی

دویچه‌وله، می‎گوید که پلیس آلمان در سال گذشته (۲۰۲۳) بیش از ۲۵۶ هزار مورد خشونت خانگی را ثبت کرد که در آن عاملان مظنون اعضای خانواده، شریک زندگی یا شریک قبلی زندگی بودند. این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد افزایش یافته است.

براساس آمار ارائه شده از سوی اداره پلیس جنایی فدرال آلمان، تعداد موارد خشونت مبتنی بر جنسیت در سال ۲۰۲۲ بیشتر از ۵ سال گذشته ثبت شده بود. براساس این آمار، هر ساعت بیش از ۱۴ زن قربانی خشونت شریک زندگی خود می‌شدند. تقریبا هر روز یک شریک زندگی یا شریک قبلی قصد کشتن یک زن را داشته است. 

آزادی بیان

آلمان پس از ۷ اکتبر تعدادی محدودیت‌های مختلف را بر آزادی بیان اعمال کرد. این محدودیت‌ها به‌ویژه علیه کسانی که با فلسطینی‌ها اعلام همبستگی می‌کردند، اعمال شد.

وزارت کشور فدرال آلمان در ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۲) شعار «از رودخانه تا دریا» را ممنوع کرد.

حقوق پناهندگان و مهاجران

براساس گزارش‌ها، حمله‌های با انگیزه سیاسی، خرابکاری و حمله‌های فیزیکی به مراکز پذیرش پناهندگان در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. گفته می‌شود که بیشتر حمله‌ها از سوی مظنونان راست افراطی انجام شده است.

روند الحاق خانواده برای پناهندگان در آلمان به کندی ادامه یافته و بسیاری از خانواده‌ها همچنان پس از سال‌ها از یکدیگر جدا هستند.

دولت آلمان همچنین به تازگی قانون جدیدی را برای تسهیل اخراج مهاجران تصویب کرده است. براساس این قانون، یک اظهار نظر مغایر با سیاست‌های آلمان در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه اخراج این افراد را فراهم کند.

صادرات غیرمسئولانه تسلیحات

دولت آلمان مجوز‌های عمومی را برای صادرات برخی تجهیزات نظامی و کالا‌های با کاربرد دوگانه معرفی کرد. این مجوز‌ها جایگزین تصمیم‌گیری مورد به مورد شد و شفافیت را بیشتر کاهش داد و صادرات غیرمسئولانه را تسهیل کرد.

با وجود شواهد فزاینده از جنایت‌های جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه، آلمان همچنان به اعطای مجوز برای صادرات تجهیزات نظامی به اراضی اشغالی ادامه داده است.

برلین همچنین با وجود تهدید‌های حقوق بشری، مجوز‌های صادرات سلاح به برخی کشور‌های دیگر را صادر کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *