خشونت خانگی در اروپا؛ واقعیتی که هر روز پررنگ‌تر می‌شود

12:33 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۹۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت خانگی در اروپا؛ واقعیتی که هر روز پررنگ‌تر می‌شود
آمار‌های جدید نشان می‌دهد که بحران خشونت خانگی در کشور‌های اروپایی بر مدار افزایشی قرار گرفته است و به‌عنوان نمونه، هر روز ۷۰۰ نفر در آلمان خشونت را از سوی شریک زندگی یا اعضای خانواده خود تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان - بیشتر مردم خانه خود را مکانی امن می‌دانند؛ اما در کشور‌های غربی بنابر گزارش‎ها خانه به یکی از محل‌های وقوع خشونت خانگی تبدیل شده است.

گزارش‎ها نشان می‎دهد که آلمان به‌عنوان یک کشور اروپایی که همواره خود را مدافع حقوق زنان معرفی می‌کند، در سال گذشته دوباره شاهد افزایش موارد خشونت خانگی به‌ویژه علیه زنان بوده است.

آلمان یکی از کشور‌های غربی با بیشترین میزان خشونت خانگی بوده و گزارش‌ها حاکی از افزایش این نوع خشونت در این کشور طی سال‌های گذشته است.

دویچه‌وله، می‎گوید که پلیس آلمان در سال گذشته بیش از ۲۵۶ هزار مورد خشونت خانگی را ثبت کرد که در آن عاملان مظنون اعضای خانواده، شریک زندگی یا شریک قبلی زندگی بودند. این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ۷ درصد افزایش یافته است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، گفت: قربانیان عمدتا زن بوده و در ۳ مورد از ۴ مورد، مظنونان مرد هستند.

براساس آمارها، بیش از ۳۴ درصد از قربانیان خشونت خانگی تحت تاثیر خشونت درون خانواده‌ای قرار داشته‌اند. همچنین ۷۸ هزار و ۳۴۱ مورد از این دست در سال ۲۰۲۳ گزارش شده بود که در مقایسه با سال قبل ۶.۷ درصد بیشتر است.

بیشتر موارد شامل ضرب و جرح فیزیکی عمدی (۵۹.۱ درصد)، تهدید، تعقیب یا اجبار (۲۴.۶ درصد) و آسیب شدید بدنی (۱۱.۴ درصد) بود.

براساس گزارش‌ها، ۱۵۵ زن در آلمان از سوی شریک زندگی یا شریک قبلی زندگی خود در سال گذشته کشته شدند.

به‌گفته مارتینا لینک، معاون رئیس پلیس جنایی فدرال آلمان، افزایش تا حدی به قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و پیامد‌های آن مرتبط است.

لیزا پاوس، وزیر امور خانواده آلمان از افزایش خشونت خانگی ابراز شگفتی کرده و می‎گوید: افزایش قابل توجه بیشتر در ارقام خشونت خانگی میزان تکان‌دهنده یک واقعیت غم‌انگیز را نشان می‌دهد؛ خشونت یک پدیده روزمره بوده و غیرقابل قبول است.

استفانی کناب، فعال ۳۳ ساله که خود نیز ۴ سال خشونت خانگی را تجربه کرده بود، گفت: انتظار این افزایش موارد خشونت خانگی را داشتم. 

به گفته وی، سال‌هاست که اعداد در حال افزایش است؛ و هر سال ما دوباره شوکه می‌شویم، اما هنوز هیچ چیز واقعا تغییر نمی‌کند. 

آلمان در حمایت از قربانیانی که به‌دنبال حمایت هستند، به‌طور مناسب عمل نکرده است. در حال حاضر، حدود ۷ هزار زن و کودک در پناهگاه‌های زنان زندگی می‌کنند؛ اما تخمین زده می‌شود که مراکز اسکان اضافی برای ۱۴ هزار نفر نیازمند محافظت، مورد نیاز است.

کناب، معتقد است این تکان‌دهنده و غم‌انگیز است؛ با توجه به افزایش تعداد، ما به ظرفیت‌های بیشتری در پناهگاه‌های زنان و حفاظت بیشتر نیاز داریم.

خشونت خانگی در فرانسه

براساس آخرین آمار منتشر شده در فرانسه (سال ۲۰۲۲)، بیش از ۲۴۴ هزار قربانی خشونت خانگی در سال ۲۰۲۲ ثبت شد.

فرانس ۲۴ می‌گوید، بیشتر قربانیان خشونت خانگی زن بودند که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سرویس آماری امنیت داخلی فرانسه (SSMSI) می‌گوید که این افزایش ۱۵ درصدی سالانه نزدیک به میانگین نرخ تغییر سالانه ثبت شده از سال ۲۰۱۹ است. 

این منبع گزارش می‌دهد که به‌طور کلی، ۸۶ درصد از قربانیان خشونت گزارش شده را زنان و ۸۷ درصد از مرتکبان را مردان تشکیل می‌دهند.

خشونت علیه زنان در انگلیس

پایگاه سازمان ملل نیز گزارش داد که براساس آمارها، هر ۳ روز یک زن در انگلیس از سوی یک مرد کشته می‌شود و از هر ۴ زن یک زن در طول زندگی خود نوعی خشونت خانگی را تجربه می‌کند.

خشونت علیه زنان در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا

همچنین براساس گزارش کمیسیون اروپا، از هر ۳ زن در سراسر اتحادیه اروپا و در سطح جهان، یک نفر دست‌کم یک‌بار در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است. 

زندگی زنان اروپایی اغلب در محل کار مختل می‌شود و ۳۲ درصد از حوادث آزار جنسی در اتحادیه اروپا در محل کار رخ می‌دهد؛ این موضوع بر اهمیت بازنگری در فرهنگ محیط کار در اروپا تاکید می‌کند. 

قتل زنان در اروپا سالانه به‌صورت مستقیم جان ۳ هزار زن و دختر را می‌گیرد؛ منتقدان تاکید دارند که خشونت علیه زنان و دختران باید به‌عنوان یک جنایت نفرت‌محور مورد بررسی قرار بگیرد.

این بحران، نتیجه تداوم چالش مرگ‌بار خشونت خانگی در اروپا است که زنان و دختران زیادی را قربانی می‌کند.

در همین حال، قربانیان جانبی و کودکان یتیم، از پیامد‌های بحران فزاینده قتل زنان در اروپا هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *