گزارش|

مشاوران املاک غیرمجاز نقره‌داغ می‌شوند؟

8:05 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۲۸۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مشاوران املاک غیرمجاز نقره‌داغ می‌شوند؟
شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز و تعیین مهلت ۲ هفته‌ای برای کسب مجوز در راستای ساماندهی بازار مسکن آغاز شده است؛ درحال حاضر۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که باید برای دریافت مجوز اقدام کنند.

خبرگزاری میزان - رشد بی‌ضابطه مشاوران املاک در کشور در سال‌های اخیر یکی از عوامل دامن‌زدن به آشفته‌بازار مسکن بوده است.

ساماندهی مشاوران املاک و نظارت بر عملکرد بنگاه‌های املاک، از جمله اقدامات تأثیر‌گذار در بازار مسکن به‌شمار می‌رود که با تصویب «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»، با شدت بیشتری دنبال می‌شود.

براساس مصوبه جلسه ۸۸ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، کارگروه ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته تشکیل شد و در اردیبهشت ۱۴۰۲ با شروع فصل اجاره‌بها، گشت‌های نظارت بر عملکرد بنگاه‌های مشاور املاک آغاز شد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، کل بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور حدود ۱۸۵ هزار واحد است که حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز در این میان وجود دارد. 

استان‌هایی که هم اکنون بیشترین تعداد بنگاه‌های غیرمجاز را دارند شامل استان تهران با حدود ۸ هزار بنگاه معاملات املاک غیرمجاز، خراسان رضوی با ۲ هزار بنگاه غیرمجاز، مازندران و خوزستان هرکدام با داشتن یک هزار بنگاه غیرمجاز و قم دارای ۸۰۰ بنگاه غیرمجاز است.

در همین رابطه یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات از مهلت ۲ هفته‌ای برای کسب مجوز مشاوران املاک غیرمجاز خبر داد و گفت که بنگاه‌های معاملات املاک می‌توانند با داشتن پروانه تخصصی، مدرک تحصیلی دیپلم و گواهی عدم سوء پیشینه، با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوز‌ها مجوز کسب خود را دریافت کنند. 

در همین زمینه داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند در حوزه املاک به عنوان مشاور فعالیت کنند، باید چارچوب قانونی آن را رعایت کنند تا در صورت تخلف بتوان آن‌ها را شناسایی کرد.

وی بیان کرد: بستر امنی برای فعالیت بنگاه‌های املاک غیرمجاز فراهم شده است و عده‌ای این بستر امن را برای فعالیت غیرمجاز‌ها فراهم می‌کنند که باید شناسایی شوند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بیشترین تخلفات در حوزه مسکن در بنگاه‌های املاک غیرمجاز صورت می‌گیرد، گفت: این بنگاه‌ها با بازارسازی باعث ایجاد مشکل و آزار و اذیت برای مردم می‌شوند و نظم عمومی جامعه در حوزه مسکن را از بین برده‌اند.

بیگی‌نژاد ادامه داد: باید با کسانی که باعث سرپا ماندن و بقای بنگاه‌های املاک غیرمجاز می‌شوند برخورد شود، چطور می‌شود دفتر املاکی چند ۱۰ سال بدون مجوز فعالیت کند؟ قطعا این دفاتر غیرمجاز از سوی عده‌ای حمایت می‌شوند که توانسته‌اند چندین سال بدون مجوز به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه بنگاه‌های املاک غیرمجاز برای بقای فعالیت خود پول آلوده به جامعه تزریق می‌کنند، اظهار کرد: هزینه مالیات این افراد از جیب همکارانی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند پرداخت می‌شود و با نپرداختن مالیات، حق و حقوق دولت را ضایع می‌کنند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اگر تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در عدد ۱۰ ضرب شود رقم قابل توجهی است که نشان می‌دهد ۱۶۵ هزار نفر بدون قاعده و قانون در بین مردم کار ملکی انجام می‌دهند که هم برای وزارت راه و شهرسازی، هم اتحادیه املاک و هم قوه قضاییه ایجاد هزینه می‌کنند.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: تعداد مجوز‌های شناسایی شده در سطح کشور که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است رقم کمی نیست، ولی تعداد بنگاه‌های املاک غیرمجاز موجود در کشور بیش از این عدد است.

وی با بیان اینکه تمام ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز موجود در کشور ملزم به دریافت مجوز هستند، گفت: از آغاز مهلت ۲ هفته‌ای برای مشاوران املاک غیرمجاز، عده کمی برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *