کاهش هزینه برق با صرفه‌جویی در «ساعت‌های اوج مصرف» / در ساعات ۱۳ تا ۱۸ چگونه برق مصرف کنیم؟

11:27 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۱۰۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
کاهش هزینه برق با صرفه‌جویی در «ساعت‌های اوج مصرف» / در ساعات ۱۳ تا ۱۸ چگونه برق مصرف کنیم؟
این روز‌ها پویش «با انرژی» و مشارکت مردمی برای بهینه‌سازی مصرف برق راه‌اندازی شده و یکی از اقدامات مهم در این راستا عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت اوج مصرف است؛ ساعت‌هایی که می‌توان آن را مدت دریافت حداکثر میزان انرژی الکتریکی از نیروگاه‌ها تعریف کرد.

خبرگزاری میزان - معمولا میزان مصرف مشترکان برق در تمام ساعات شبانه‌روز یکنواخت بوده و در بعضی ساعات بیشتر و در ساعات دیگر کمتر است. اغلب بیشترین مصرف در ساعات اولیه شب به خصوص در فصل تابستان اتفاق می‌افتد که اصطلاحا ساعت‌های اوج بار نامیده می‌شود و دلیل این افزایش مصرف وارد مدار شدن وسایل روشنایی و سایر وسایل برقی خانگی است.

در اوقات دیگر مانند نیمه‌شب به دلیل خاموش شدن بسیاری از وسایل برقی مصرف به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد از دیگر ویژگی‌های برق این است که در هر لحظه باید تولید آن با مقدار تقاضا متناسب باشد، بنابراین برنامه‌ریزی‌های تامین برق باید به گونه‌ای صورت گیرد که پاسخگوی بیشترین نیاز مصرفی باشد تا اختلالی در تامین برق مطمئن برای مشترکان ایجاد نشود.

اما با توجه به عدم یکنواختی مصرف برق در ساعات مختلف شبانه‌روز، بخشی از ظرفیت تجهیزات نصب شده در ساعات کم بار شبکه بی‌استفاده می‌ماند که خود باعث ضرر و زیان برای سرمایه‌های ملی کشور است، بنابراین رعایت صرفه جویی در مصرف برق در ساعات اوج مصرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنا بر گزارش وزارت نیرو، ساعت اوج مصرف را می‌توان ساعاتی از شبانه‌روز که مصرف انرژی الکتریکی به اوج خود می‌رسد دانست. در این ساعات، حداکثر مصرف انرژی الکتریکی از نیروگاه‌ها دریافت می‌شود. نیروگاهی که حداقل سه سال احداث آن به طول می‌انجامد و سرمایه‌گذاری اولیه برای احداث آن نیز بسیار سنگین خواهد بود. با این حال اگر هریک از مشترکان به نوبه خود فقط یک لامپ اضافی را خاموش کنند، ظرفیت بسیاری آزاد و هزینه سرمایه‌گذاری قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

این صرفه‌جویی منجر به ارتقای زیرساخت لازم برای افزایش سطح رفاه جامعه و پایداری تامین برق در کشور خواهد شد. برای این کار مشترکان باید به ساعت اوج مصرف توجه کنند و در این ساعات از وسایل برقی پر مصرف استفاده نکنند. ساعت اوج مصرف در این روز‌ها مطابق اعلام توانیر ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ تعیین شده است. در این راستا توصیه می‌شود که مصرف تا حد ممکن از ساعات پربار شبکه به ساعات کم بار شبکه منتقل و به مسئله افزایش بازده مصرف برق نیز توجه شود.

همچنین دیگر راه کاری که کارشناسان برای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار پیشنهاد می‌دهند، استفاده از روشنایی طبیعی در روز است. در همین زمینه کارشناسان اذعان دارند که لامپ‌های LED نیز مصرف پایین و عمر بسیار طولانی دارند. به عبارتی استفاده از این لامپ‌ها بازدهی بیشتر و هزینه برق مصرفی کمتر را به دنبال دارد. از طرفی پاک کردن گرد و غبار از روی لامپ‌ها و حباب‌ها، بر نوردهی آن‌ها می‌افزاید. چرا که یک لایه گرد و غبار می‌تواند ۵۰ درصد کارایی لامپ را کاهش دهد.

در نتیجه مشترکان اگر در ساعت ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ (ساعات اوج مصرف) مصرف بهینه داشته باشند، مثلا از دور کند کولر آبی و دمای آسایش در کولر گازی که ۲۴ درجه است، اسفاده کنند، استفاده از لوازمی مانند جارو برقی، اتو و ماشین لباسشویی و ظرفشویی و حتی شارژ موبایل را به ساعات غیر اوج بار مصرف موکول کنند، علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق و نفع همگانی از این مزیت، می‌توانند هزینه آن را کاهش دهند که این موضوع در هزینه خانوار هم تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

برای تحقق این مهم زمان مناسب جهت استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، ماشین لباس شویی و ظرفشویی و ... ساعات ابتدایی روز است تا همزمان با اوج مصرف برق نباشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: مدیریت مصرف برق

محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
0
مثل زمان هاي قديم تمام دستگاه هاي خنك كننده خاموش واز هواي آزاد در گرما و شرجي تا ساعت 18 تحمل مي كنيم به همين راحتي
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *