رئیس کل دادگستری لرستان: ارفاقات قانونی زمینه اصلاح مجرمان را فراهم می‌کند

10:45 - 31 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۹۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: ارفاقات قانونی زمینه اصلاح مجرمان را فراهم می‌کند
رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر استفاده قضات از مجازات‌های حبس، گفت: ارفاقات قانونی زمینه اصلاح مجرمان را فراهم می‌کند.

خبرگزاری میزان- رئیس کل و معاونین دادگستری استان لرستان از حوزه قضایی شهرستان الیگودرز بازدید و ضمن دیدار چهره به چهره با همکاران، با قضات دادگستری و دادسرای این شهرستان در جریان روند کار و مهمترین اقدامات دادگستری این شهرستان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های خالصانه و جهادی همکاران حوزه قضایی شهرستان الیگودرز که با وجود همه مشکلات و کاستی‌ها متحمل شدند، اظهار کرد: عید سعید قربان، عید بندگی را تبریک عرض کرده و با توجه به اینکه در آستانه هفته قوه قضاییه هستیم یاد و خاطره شهید آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب را گرامی داشته و این هفته را به همه کارکنان دستگاه قضا تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه این سفر به جهت حضور در میان همکاران و دیدار و قدردانی از آن‌ها انجام گرفته است، اظهار کرد: هدف دیگر سفر این است که سخنان و صحبت‌های همکاران را بشنویم و آنچه را که مقدور است حل کرده و همچنین سند تحول و برنامه عملیاتی را برای همکاران تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری بر تکریم ارباب رجوع و حسن برخورد با آنان تاکید کرد و افزود: مدیران قضایی و قضات باید مطالعه دقیق و اجرایی کردن سند تحول و برنامه عملیاتی قوه قضاییه را در دستور کار ویژه خود قرار دهند.

تاکید بر توجه قضات به اتقان آرا

وی ضمن تاکید بر کاهش پرونده‌های معوق و مسن و تعیین تکلیف هر چه سریعتر آن‌ها که منجر به کاهش اطاله دادرسی می‌شود، افزود: اتقان آرا یکی از برنامه‌های بسیار مهم قوه قضاییه است که قضات باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه مجازات‌های جایگزین حبس یکی از شاخص‌های ارزیابی است و در ارتقا جایگاه دادگستری تاثیر به سزایی دارد که باید مورد اهتمام قضات قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مجازات‌های جایگزین حبس در مواردی که مجرم شرایط آن را دارد از آسیب‌هایی که متوجه مجرم و خانواده او و نیز جامعه می‌شود جلوگیری کرده و سبب کاهش ورودی زندان و اصلاح مجرم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرقت و تیراندازی احساس امنیت در جامعه را از بین می‌برد، تاکید کرد: باید با سارقین و کسانی که تیراندازی می‌کنند سختگیرانه برخورد شده و با مجازات بازدارنده و تکمیلی نسبت به کنترل و کاهش جرایم مذکور اقدام کرد و چون عمده سرقت‌ها، سرقت‌های خرد است که توسط معتادین متجاهر انجام می‌شود لذا افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶ و جمع‌آوری معتادین متجاهر باید در دستور کار قرار گیرد.

ارفاقات قانونی زمینه اصلاح مجرمان را فراهم می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری گفت: ارفاقات مسئله‌ای است که اگر به وسیله آن زمینه اصلاح مجرم فراهم می‌شود و باید استفاده از آن در دستور کار قرار گرفته چرا از آسیب‌های که متوجه مجرم و خانواده او است جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی برنامه‌ریزی در جهت کاهش ورودی پرونده به دادگستری را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: ارفاقات قانونی در راستای اصلاح مجرم وضع شده‌اند و استفاده از آن‌ها بسیار موثر بوده که باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان عنوان کرد: تمام اقدامات و برنامه‌های تدوین شده باید به رضایتمندی ارباب رجوع ختم شود و باید با نهایت صبر و آرامش با آن‌ها برخورد کرده و آن‌ها را در رابطه با مسائل و مشکلاتشان اقناع کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: اخبار قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *