رئیس کل دادگستری استان لرستان از زندان مرکزی خرم‌آباد بازدید کرد/ آزادی ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد و اعطای ۱۰ روز مرخصی به مددجویان

9:52 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۵۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان از زندان مرکزی خرم‌آباد بازدید کرد/ آزادی ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد و اعطای ۱۰ روز مرخصی به مددجویان
رئیس کل به همراه جمعی از قضات دادگستری استان لرستان از زندان مرکزی خرم‌آباد بازدید و به مناسبت هفته قوه قضاییه و عید غدیر با اعطای مرخصی ۱۰ روزه به زندانیان واجد شرایط موافقت کرد. همچنین ۱۴ زندانی جرایم غیرعمد با تلاش ستاد دیه استان از زندان آزاد شدند.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری به همراه معاونین و جمعی از قضات حوزه‌های قضایی استان از زندان مرکزی شهرستان خرم‌آباد بازدید کرد.

در این بازدید که قریب به ۴ ساعت به طول انجامید رئیس کل دادگستری استان از بند‌های مختلف زندان مرکزی خرم‌آباد بازدید و ضمن دیدار چهره به چهره با زندانیان پای صحبت‌های آنان نشست و در راستای رفع مشکلات حقوقی آنان دستورات قانونی لازم را صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با حضور در جمع کارکنان زندان و قضات دادگستری استان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، اظهار کرد : هفته قوه قضاییه متعلق به همه خانواده قوه قضاییه از دادگستری تا سازمان‌های تابعه است که این هفته را به همه همکاران تبریک عرض کرده و یاد و خاطره معمار گرانقدر دستگاه قضا و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب به ویژه ۲ تن از شهیدان لرستانی این حادثه غمبار حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمی و صادقی را گرامی می‌داریم.

وی در ادامه ضمن تبریک عید سعید غدیر به همه شیعیان و ارادتمندان امیرالمومنین علیه السلام، خاطرنشان کرد: نقش شهید بهشتی در کنار دیگر مجاهدان و امام راحل در شکل‌گیری نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی نقش پررنگی است.

فلسفه حضور مسئولان در زندان رسیدگی به مشکلات زندانیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه فلسفه حضور در زندان رسیدگی به مشکلات زندانیان است، تصریح کرد: بازدید از زندان یکی از برنامه‌های همیشگی قضات در طول سال است تا از نزدیک اوضاع و احوال زندانیان رصد شده و در صورت امکان مشکلات و موانعی حقوقی آنان برطرف شود.

وی ادامه داد: امروز تمام قضات استان در زندان‌های استان حضور یافته اند تا به مشکلات زندانیان رسیدگی کرده و در صورت امکان با استفاده از ارفاقات قانونی و سایر تاسیسات نوین حقوقی مشکلات آن‌ها را مرتفع کنند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه حضور در زندان از باب نگاهی است که باید به مسئله زندان به عنوان مجازات داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در سیاست کیفری یکی از مجازات‌هایی که در کنار دیگر مجازات‌ها استفاده می‌شود مسئله حبس است، شاید در گذشته تلقی این بود که حبس جنبه ارعاب و بازدارندگی دارد، اما در سیاست کیفری اسلام و در نظام کیفری ما یکی از اهداف مجازات‌ها اصلاح مجرم است و حبس به خاطر اصلاح مجرم شکل گرفته است اگرچه در کنار اصلاح، بازدارندگی و ارعاب نیز دارد.

وی افزود: باید حبس را به عنوان یکی از مجازات‌هایی که هدف آن اصلاح مجرم است در نظر گرفت و نتیجه آن است که در مواردی که اصلاح با اقدامات و تدابیر دیگر قابل تحقق است نباید مجازات حبس اعمال شود.

تاکید بر استفاده قضات از ارفاقات قانونی

نماینده عالی دستگاه قضا با تاکید بر اینکه هرجا به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از ارفاقات قانونی در کنار حبس می‌توانیم مجرم را اصلاح کنیم باید به این سمت برویم، بیان کرد: نهاد‌های ارفاقی مانند پابند الکترونیک، تعلیق اجرای مجازات و آزادی مشروط با نگاه اصلاح‌گرایانه وضع شده اند لذا باید در صورت احراز شرایط از این نهاد‌های ارفاقی برای اصلاح مجرمان استفاده کرد، در همین راستا برای پایش زندانیان یکی از برنامه‌های همیشگی قضات باید بازدید از زندان باشد.

رشد ۱۲ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در استان لرستان

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی مجازات‌های جایگزین حبس را داشتیم، تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد که نهاد‌های ارفاقی ظرفیت‌های بیشتری برای استفاده دارند که قضات باید به سمت استفاده از این ارفاقات رفته و آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با تاکید بر توجه ویژه به کاهش قرار‌های منتهی به بازداشت،عنوان کرد: فلسفه قرار بازداشت در دسترس بودن متهم است و در موارد غیر ضروری باید از بازداشت افراد جلوگیری کرد؛ البته در جرایم خشن و جرایمی که به آرامش جامعه خدشه وارد می‌کنند فرد باید در حبس باشد چرا که آسایش و امنیت مردم خط قرمز است و امنیت زیرساخت فعالیت‌های گوناگون در جامعه است و تلاش دستگاه قضا همواره بر این بوده که امنیت پایداری را در جامعه فراهم کند.

قرارهای منتهی به بازداشت در دادگستری لرستان ۲۴ درصد کاهش یافت

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه قرار‌های منتهی به بازداشت در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، ۲۴ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در مواردی که مجرم خطری برای جامعه ندارد حبس او آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت و ورودی زندان را افزایش خواهد داد و صرفاً افرادی باید به زندان بروند که وجود آن‌ها در جامعه برای مردم خطرناک است از این رو دادستان‌ها باید بر قرار‌های منتهی به بازداشت نظارت جدی داشته و در این راستا برای پذیرش وثیقه در خارج از وقت اداری هم باید کارشناس کشیک تعیین کرد و هم اداره ثبت اسناد و املاک باید کشیک داشته باشد.

وی اشتغال زندانیان را یکی از اتفاقات خوبی دانست که در زندان رخ می‌دهد و افزود: اشتغال یکی از وسایلی است که می‌تواند زندانی را کنترل کرده و نظم و امنیت را در زندان برقرار کند و بخشی از مشکلات و هزینه‌های خود زندانی را نیز تامین می‌کند.

آزادی ۴۰۶ زندانی جرایم غیرعمد لرستانی  

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تیر ۱۴۰۳ با تلاش ستاد دیه استان، تعداد ۴۰۶ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد از زندان آزاد شده‌اند، گفت: هم اکنون ۱۶۷ نفر زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های استان حضور دارند که باید از ظرفیت خیرین در راستای آزاد کردن آن‌ها استفاده کرد.

گفتنی است؛ به مناسب دهه ولایت و عید سعید غدیر و هفته قوه قضاییه زمینه آزادی ۴۰ نفر از جرایم غیرعمد فراهم شد که در پایان این مراسم با حضور رئیس کل دادگستری استان و اعضای شورای قضایی و همچنین قضات محاکم استان ۱۴ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد از زندان آزاد شدند و همچنین با دستور رئیس شورای قضایی استان و به مناسبت عید سعید غدیر و همچنین هفته قوه قضاییه ۱۰ روز مرخصی به زندانیان واجد شرایط اهدا شد.

همچنین در این بازدید مرکز پایش تصویری و سالن جدید ملاقات زندانیان زندان مرکزس خرم‌آباد افتتاح شد.

لانتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *