توقف نمایشی فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه

10:22 - 29 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۵۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توقف نمایشی فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه
وضعیت انسانی در نوار غزه بحرانی بوده و این موضوع همه روزه با حمله‌های رژیم صهیونیستی و وارد نشدن کمک‌های بشردوستانه وخیم‌تر می‌شود.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی از «توقف تاکتیکی» فعالیت‌های نظامی در امتداد جاده‌ای در جنوب غزه که برای ارسال کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌شود، خبر داده است. براساس ادعای ارتش اشغالگر، این توقف هر روز به مدت ۱۱ ساعت تعیین شده است.

این اعلامیه در حالی منتشر شده که جمعیت بیش از ۲ میلیون نفری نوار غزه با شرایط انسانی وخیم دست‌وپنجه نرم می‌کند. سازمان ملل این وضعیت را غیرقابل توصیف خوانده است.

قصد رژیم صهیونیستی برای اعلام «توقف تاکتیکی» به دلیل کمک‌رسانی به مردم غزه نبوده و صرفا به دلیل کاهش فشار‌ها و با توجه به صدور احتمالی احکام بازداشت علیه مقام‌های این رژیم است.

شهر رفح در مرز جنوبی غزه با مصر میزبان بیش از یک میلیون آواره اجباری به دلیل نزدیک بیش از ۸ ماه بمباران روزانه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

وضعیت انسانی وحیم در نوار غزه

آژانس آنروا، وابسته به سازمان ملل، به‌تازگی گفته است: شرایط غیرقابل توصیف است و هزاران خانواده اکنون در تاسیسات آسیب دیده و ویران شده در خان‌یونس پناه گرفته‌اند، جایی که آنروا با وجود چالش‌های فزاینده به ارائه خدمات ضروری ادامه می‌دهد.

آنروا با تاکید بر تلاش‌های روزانه برای کمک به افراد بسیار آسیب‌پذیر در غزه، به برآورد صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) اشاره کرد که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ زن باردار مجبور به فرار از رفح شده‌اند.

این آژانس سازمان ملل گفت: حدود ۱۰ هزار نفر دیگر در شرایط ناامیدکننده در رفح باقی مانده‌اند. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و لوازم مورد نیاز حداقلی است؛ سلامت مادران و نوزادان در خطر است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل هم با تکرار این نگرانی‌های عمیق گفته که اکنون کار زیادی نمی‌توانیم برای مردم رفح انجام دهیم. جاده‌ها ناامن هستند، دسترسی محدود است، و بیشتر شرکای ما و سایر آژانس‌های بشردوستانه به سختی مواجه هستند.

یک مقام ارشد برنامه جهانی غذا در مورد مهاجرت اجباری از رفح از زمان تشدید عملیات نظامی رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت که نگرانی‌های بهداشت عمومی اکنون فراتر از سطح بحران است. 

متیو هولینگ‌ورث، از مقام‌های سازمان ملل، گفت: مردم به مناطقی گریخته‌اند که آب سالم، تجهیزات پزشکی و پشتیبانی کافی نیست، عرضه غذا محدود بوده و ارتباطات از راه دور متوقف شده است.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی در مسیر‌های زمینی به غزه به این معنی است که کمک‌ها به سختی به نوار غزه می‌رسد.

اما این بحران در اوایل ماه گذشته (اردیبهشت) و پس از آنکه نظامیان رژیم صهیونیستی حمله به شهر جنوبی رفح را آغاز کردند و کنترل سمت فلسطینی گذرگاه زمینی به مصر را به دست گرفتند، شدیدتر شد.

آژانس غذای سازمان ملل گفت حمله‌های مداوم دسترسی به انبار اصلی این آژانس در رفح را از ۹ ماه مه (۲۰ مهر) مسدود کرده و آن‌ها را مجبور کرده که توزیع را در آن‌جا متوقف کنند.

ورود اندک کامیون‌های حامل کمک

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که بحران انسانی بیش از ۸ ماهه در غزه در حال افزایش است؛ هزاران نفر در منطقه محاصره شده جان خود را از دست داده‌اند و بیش از نیمی از جمعیت در داخل این باریکه آواره شده‌اند.

مردم غزه با سطوح ناامیدکننده گرسنگی روبرو هستند و بیش از ۵۰ هزار کودک به دلیل سوءتغذیه حاد نیاز به درمان دارند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: همچنین بیمارستان‌ها ویران شده‌اند، تجهیزات پزشکی کمیاب بوده و دسترسی بشردوستانه محدود است. 

بر اساس داده‌ها، ۶۰ کامیون در ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) وارد غزه شدند که آخرین دسته از خودرو‌هایی بوده که آژانس سازمان ملل ثبت کرده است.

حال در این شرایط، ارتش رژیم صهیونیستی از «توقف تاکتیکی» خبر داده و این در حالی است که خود این رژیم عامل وضعیت موجود است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *