انتخابات آمریکا|

خشم ناتو از اظهارات ترامپ؛ آمریکایی‌ها به توانایی بایدن بدبین هستند

9:40 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۴۰۷
خشم ناتو از اظهارات ترامپ؛ آمریکایی‌ها به توانایی بایدن بدبین هستند
اظهارات دونالد ترامپ درباره موضوع حق عضویت در ناتو باعث واکنش این ائتلاف نظامی شده است.

خبرگزاری میزان - ناتو از اظهارات اخیر دونالد ترامپ درباره لزوم تعهد کشور‌ها به پرداخت حق عضویت در ناتو انتقاد کرد و گفت که چنین رویکردی نظامیان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و داوطلب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در جمع حامیانش در شهر کانوی ایالت کارولینای جنوبی، اظهار کرد که کشور‌های عضو ناتو ملزم به پرداخت حق عضویت خود در این ائتلاف نظامی هستند.

به گفته وی، روسیه می‌تواند با اعضای ناتو که سهمیه بودجه دفاعی خود را پرداخت نمی‌کنند هر طور که می‌خواهد رفتار کند.

ترامپ همچنین به گفت‌وگوی خود با مقام ارشد یکی از کشور‌های عضو ناتو اشاره کرد و گفت که مقام یک کشور بزرگ از او سوال کرد که در صورت حمله روسیه، آیا ناتو از آن کشور حمایت خواهد کرد یا خیر. 

ترامپ بدون نام بردن از آن کشور، گفت: در جواب گفتم اگر پرداخت سهمیه دفاعی‌تان به تعویق افتاده، خیر؛ من از شما محافظت نمی‌کنم. در واقع، آن‌ها [روسیه] را ترغیب می‌کنم تا هر طور که بخواهند رفتار کنند. شما باید حق عضویتتان را پرداخت کنید.

ناتو در پاسخ به این اظهارات، گفت: این اتحاد نظامی آماده و قادر به دفاع از تمامی اعضا بوده و هرگونه حمله به هریک از اعضای ناتو با پاسخ متحد و نیرومند این اتحاد دفاعی همراه خواهد بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، می‎گوید: هرگونه اظهارنظر درباره حمایت نکردن متحدان از یکدیگر، امنیت ما و آمریکا را به خطر انداخته و نظامیان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر مضاعف قرار می‌دهد. 

نظر آمریکایی‌ها درباره توانایی بایدن

نظرسنجی ABC News/Ipsos نشان می‎دهد که ۸۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که جو بایدن برای ماندن در این مقام بسیار مسن است.

بایدن ۸۱ ساله مسن‌ترین رئیس‌جمهوری بوده که نامزد انتخابات شده است. در همین حال، رقیب احتمالی او در حزب جمهوری‌خواه، یعنی ترامپ ۷۷ سال دارد.

این نظرسنجی می‎گوید که ۵۹ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که بایدن و ترامپ از نظر سنی توانایی ریاست‌جمهوری را دارا نیستند.

نظرسنجی‌های متعدد ملی در ماه‌های اخیر نشان دادند که رای‌دهندگان سن بایدن را عامل اصلی توانایی او برای ریاست‌جمهوری می‌دانند.

سناریوی محتمل در صورت کناره‌گیری بایدن

با وجود نگرانی میان رای‌دهندگان آمریکایی در نظرسنجی‌ها و پرسش‌های برخی از دموکرات‌ها درباره سن بایدن، رئیس‎جمهور آمریکا تاکنون به تصمیم برای حضور در رقابت انتخابات ۲۰۲۴ پایبند بوده است. 

نخستین انتخابات مقدماتی ایالتی برای دموکرات‌ها در نیوهمپشایر، کارولینا جنوبی و نوادا برگزار شده و جو بایدن در هر سه پیروز شده است. 

تا‌کنون مهلت ثبت‌نام نامزد‌ها برای بسیاری از ۴۷ ایالت باقی‌مانده به پایان رسیده، اما برای شرکت‌کنندگان جدید در ۱۱ ایالت و واشنگتن هنوز فرصت حضور در رقابت دموکرات‌ها باقی است. 

بنابراین، اگر بایدن در روز‌های آینده از شرکت در انتخابات کناره‌گیری کند، هنوز زمان باقی خواهد بود که سایر دموکرات‌ها برای نامزدی این حزب ثبت نام کنند. 

اما اگر این اتفاق روی دهد، شرکت‌کننده جدید احتمالا با مشکل جلب آرا در سطح بسیار وسیع و عمومی مواجه خواهد شد و در این صورت، نامزد مورد نظر باید در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه آگوست (اواخر مرداد) تعیین شود.

در همین حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری بایدن، نامزدی در انتخابات پیش‌رو به شکل خودکار به کامالا هریس می‌رسد؟؛ هریس در صورتی می‌تواند در این رقابت شرکت کند که نامزد ریاست‌جمهوری شود. در چنین حالتی در غیاب جو بایدن، هریس احتمالا از زیرساخت‌های کارزار مشترک انتخاباتی سود می‌برد.

کارشناسان می‌گویند که باید توجه داشت که کامالا هریس با مسئله مهم نداشتن محبوبیت مواجه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *