گفت‌‌وگو|

تحلیلی بر حمله اوکراین به کورسک؛ پاسخ روسیه چه خواهد بود؟

7:45 - 05 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۸۹۲۷۷
تحلیلی بر حمله اوکراین به کورسک؛ پاسخ روسیه چه خواهد بود؟
کارشناس مسائل اروپا معتقد است که نوع واکنش روسیه به حمله اخیر اوکراین به کورسک می‌تواند آینده جنگ را تعیین کند.

ارتش اوکراین از حدود ۳ هفته پیش منطقه کورسک را هدف حملات خود قرار داده که این حمله از ابعادی قابل توجه است.

مقام‌های اوکراین مدعی پیشروی در منطقه کورسک شده و برخی منابع از برنامه‌ریزی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای خبر می‌دهند.

در این حمله از سلاح‌های ساخت کشور‌های عضو ناتو استفاده شده به‎گونه‌ای که مسکو تایید کرد موشک‌های هیمارس آمریکا در تخریب پل کورسک به‌کار گرفته شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در جدیدترین اظهار نظر خود هدف از این حمله را ایجاد منطقه حائل در مرز میان ۲ کشور عنوان کرده است.

 

پشت پرده حمله اوکراین به کورسک؛ مسکو چگونه پاسخ خواهد داد؟

 

محقق نشدن طرح اوکراین از حمله به کورسک

در همین رابطه عابد اکبری، کارشناس مسائل اروپا، در گفت‌وگو با میزان ضمن بررسی ابعاد حمله اوکراین به کورسک، می‌گوید: تحولات اخیر درپی حمله اوکراین به کورسک به‌گونه‌ای رقم خورده که حتی مقام‌های نظامی اوکراین هم در یک حالت سردرگمی به سر می‌برند چراکه آن‌ها انتظار داشتند بعد از این حمله که نسبتا غافلگیرانه هم بود، با واکنش و پاسخ شدید روسیه مواجه شوند و آن‌ها را وادار به یک واکنش کنند.

اکبری با بیان اینکه هدف مورد انتظار اوکراین محقق نشد، اظهار کرد: اکنون در محافل غربی و اروپایی و اوکراینی بحث این است که علت این موضوع چه بوده است؛ پاسخ به این پرسش می‌تواند از آینده و تحولات آن چشم‌انداز درستی ارائه دهد.

سناریو‌های مختلف درباره پاسخ روسیه به حمله کورسک

اکبری درباره سناریو‌های مختلف پاسخ روسیه به حمله کورسک، می‌گوید: یک سناریو که طرفدار چندانی ندارد و تا حدودی هم ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد این است که توان روسیه در وضعیتی است که امکان پاسخ محکم را ندارد و روسیه در حال حاضر از نظر نظامی دچار یک اضمحلال شده است.

پشت پرده حمله اوکراین به کورسک؛ مسکو چگونه پاسخ خواهد داد؟

 

به گفته وی، سناریو‌های دیگر معطوف به این است که احتمالا روسیه منتظر یک فرصت مناسب‌تر است؛ هم از نظر زمانی و تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا و تحولاتی که در این بازه زمانی رقم می‌خورد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه روس‌ها منتظر یک فرصت هستند، تاکید کرد: روسیه منتظر یک فرصت طلایی است تا در آن مقطع ضرب شست خود را وارد کند و بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

اکبری، معتقد است که روس‌ها در حال آماده کردن یک نوع تجهیزات نظامی متفاوت هستند که بتواند اثربخشی بیشتری در مقایسه با اقدامات قبلی داشته باشد.

نوع واکنش روسیه آینده جنگ اوکراین را رقم خواهد زد

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه نوع واکنشی که انجام می‌شود آینده جنگ را رقم خواهد زد، اظهار کرد: اما اتفاق در حال روی‌دادن این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و به‌ویژه آلمان در روز‌های گذشته کمک‌های زیادی را به اوکراین از نظر تسلیحاتی داشتند و حتی این موضوع هفته گذشته به‌طور روزانه در پارلمان آلمان بحث اصلی بوده است.

اکبری، تصریح کرد: ۲ جبهه کاملا متفاوت درباره این موضوع در آلمان شکل گرفته است که هر کدام از آن‌ها نمایندگانی در دولت ائتلافی آلمان دارند و باعث شده که به عنوان مثال اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نوعی رفتار متناقض را از خود در روز‌های اخیر نشان دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رفتار متناقض مقام‌های آلمانی در روز‌های اخیر، عنوان کرد: در روز‌های پیش از حمله اخیر اوکراین به کورسک، شولتز از حمایت نظامی گسترده‌تر و حتی ارائه تجهیزات نظامی بیشتر صحبت کرد و حتی این امر را تا حدی هم عملی کرد، اما با فشاری که از جبهه مخالف وارد می‌شود وی در اظهار نظر جدید خود گفت که آلمان به سقف حمایتی خود از اوکراین رسیده و این امکان را ندارد که در درازمدت از اوکراین حمایت کند.

غرب به دنبال تقویت موضع اوکراین تا پیش از انتخابات آمریکا

اکبری، اضافه کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که غرب به دنبال آن است که تا پیش از انتخابات آمریکا، اوکراین را به جایی برساند که با شروع مذاکرات برای پایان جنگ، اوکراین و غرب در یک موضع بالاتری قرار بگیرند و قدرت چانه‌زنی داشته باشند برای اینکه بتوانند دستکم چیز‌های کمتری را از دست دهند و با یک شکست حداقلی این ماجرا را خاتمه دهند.

 

پشت پرده حمله اوکراین به کورسک؛ مسکو چگونه پاسخ خواهد داد؟

زلنسکی؛ مجری طرح‌های دیکته‌شده غرب

وی درباره ادعای ولودیمیر زلنسکی در مورد ایجاد منطقه حائل در مرز روسیه و اوکراین، گفت: اظهارات زلنسکی در این روز‌ها برای تحلیل‌گران محل توجه نیست، چراکه زلنسکی سربازی است که در حال پیاده‌سازی اوامر و دستورات هدایت‌کنندگان غربی خود است و در وضعیتی نیست که محل توجه باشد.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به اینکه طرح مناطق حائل اساسا زیر سوال است، اضافه کرد: در مدت زمانی که از جنگ گذشته، اوکراین هرگاه مورد حمایت نظامی ازسوی آمریکا و غرب و کشور‌هایی مانند آلمان قرار گرفته، پیشروی‌هایی داشته و یا توانسته دفاع کند و هرگاه مورد حمایت نبوده شکست‌های پیاپی را متحمل شده و مجبور به عقب‌نشینی شده است.

 

پشت پرده حمله اوکراین به کورسک؛ مسکو چگونه پاسخ خواهد داد؟

دامن زدن به روسیه‌‎هراسی و پوتین‌هراسی

اکبری در ادامه به موضوع گمانه‌زنی‌ها درباره حمله هسته‌ای اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند روسیه به دنبال پاسخ هسته‌ای است به نظر می‌رسد که از جانب یک جریان رسانه‌ای، روانی، تبلیغاتی از سوی منابع غربی این ادعا مورد تاکید قرار می‌گیرد و در ادامه همان روسیه‌هراسی و پوتین‌هراسی است که در سال‌های گذشته هم برای ایجاد یک ترس و وحشت عمومی از رفتار روسیه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد که این اقدام عمدتا از سوی رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد و هدف آن‌ها این است که اینگونه جلوه دهند که روسیه تا چه حد می‌تواند برای امنیت بین‌الملل و امنیت اروپا خطرناک باشد.

تحلیلی بر حمله اوکراین به کورسک؛ پاسخ روسیه چه خواهد بود؟

غرب ظرفیت حمایت طولانی‌مدت از حمله به کورسک ندارد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سناریو‌های مختلفی برای نوع پاسخ روسیه به حمله اوکراین وجود دارد، گفت: روسیه در یک رقابت دشوار با طرف‌های اروپایی قرار گرفته است؛ در حال حاضر از یک طرف اروپا حمایت‌های گسترده‌ای را از اوکراین انجام می‌دهد و غربی‌ها کاملا در پشت ارتش اوکراین قرار گرفته‌اند و حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی زیادی هم برای اوکراین فراهم می‌کنند.

وی معتقد است که روس‌ها به‌خوبی این موضوع را می‌دانند و آگاه هستند که این حمایت نمی‌تواند طولانی‌مدت باشد، نه اروپا این ظرفیت را برای حمایت طولانی دارد و نه این امکان در فضای سیاسی اروپا و آمریکا وجود دارد که بتوانند حمایت طولانی‌مدتی حتی به معنای دو یا سه ماه از این حمله جدید اوکراین به عمل آورند.

اکبری، می‌گوید: روسیه با یک خویشتن‌داری بیشتری واکنش خود را موکول به ماه‌های آینده و آستانه انتخابات آمریکا می‌کند تا هم بتواند با واکنش خود پاسخ اوکراین را بدهد، هم تهدید خود را به‌صورت علنی علیه اروپا عملی کند و هم بتوانند تاثیر حداکثری را بر انتخابات آمریکا داشته باشد.

کارشناس مسائل اروپا در پایان گفت: نوع واکنش روسیه بیشتر از وسعت و تکنیک نظامی معطوف به زمان و فرصت طلایی واکنش است و به نظر می‌رسد که آن زمان طلایی واکنش، چند هفته دیگر خواهد بود و روسیه واکنش خود را معطوف به آستانه انتخابات آمریکا خواهد کرد تا بیشترین اثرگذاری را بر انتخابات آمریکا هم داشته باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *