آفریقا در انتظار ورود نخستین محموله واکسن آبله میمون

15:24 - 04 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۰۷۰
آفریقا در انتظار ورود نخستین محموله واکسن آبله میمون
انتقادها به سازمان بهداشت جهانی برای تاخیر در ورود محموله واکسن آبله میمون به قاره آفریقا بالا گرفته است.

خبرگزاری میزان – قاره آفریقا این هفته نخستین محموله واکسن‌های ویروس کُشنده آبله میمون را دریافت می‌کند.

به گزارش گاردین، هزار دوز از واکسن آبله میمون این هفته وارد آفریقا می‌شود تا مقابله با نوع خطرناک این بیماری آغاز شود.

شیوع آبله میمون در سال ۲۰۲۲ زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده بود.

مقام‌های پزشکی و دانشمندان هفته گذشته هشدار دادند که واکسن‌ها در بیش از ۷۰ کشور خارج از آفریقا در دسترس قرار گرفته‌اند و ارائه نشدن واکسن‌های این بیماری به قاره آفریقا نشان‌دهنده مشکلات نگران‌کننده در نحوه برخورد آژانس‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت با شرایط اضطراری بهداشت جهانی است.

آن‌ها ضمن انتقاد از سازمان جهانی بهداشت WHO گفتند که با وجود اینکه آبله میمون چندین دهه مردم آفریقا را درگیر کرده است، اما این آژانس سازمان ملل ماه‌ها زمان صرف کرد تا به‌طور رسمی روند مورد نیاز برای دسترسی آسان کشور‌های آفریقایی به مقادیر زیادی از واکسن‌های مورد نیاز را آغاز کند.

آبله میمون یک عفونت بالقوه کُشنده است که باعث بروز علایم آنفولانزا و ضایعات پر از چرک می‌شود و از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتشر می‌شود.

در نیمه آگوست سال جاری (واخر مرداد)  پس از اینکه نوع جدید این بیماری از جمهوری دموکراتیک کنگو به کشور‌های آفریقایی همسایه گسترش یافت، سازمان جهانی بهداشت، وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی را اعلام کرد.

انتظار طولانی جهت تایید یادشده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای آژانس‌های بین‌المللی جهت خرید و توزیع واکسن‌ها، دولت‌های آفریقایی و سازمان بهداشت عمومی این قاره را مجبور کرد که از کشور‌های ثروتمند خواستار اهدای واکسن شوند.

این در حالی است که اگر کشور‌های اهداکننده احساس کنند که باید واکسن‌ها را برای محافظت از جمعیت خود نگه دارند، این فرآیند دست‌وپاگیر می‌تواند سبب تشدید بحران شیوع بیماری در کشور‌های درگیر شود؛ اتفاقی که پیشتر نیز افتاده است.

یکی از اعضای کمیته اضطراری mpox CDC آفریقا و مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی Wits RHI در ژوهانسبورگ، ضمن ظالمانه خواندن این روند، اظهار کرد: این قاره بار دیگر پشت سر گذاشته شده و نادیده گرفته شد؛ این در حالی است که برای مقابله با شیوع آبله میمون احتمالا به ۱۰ میلیون دوز از واکسن در سراسر قاره نیاز است.

سازمان جهانی بهداشت نیز در واکنش اعلام کرد که داده‌های مورد نیاز برای بررسی کامل جهت تایید واکسن را نداشته و فرآیند صدور مجوز اضطراری فقط پس از شرایط اورژانسی بهداشت عمومی بین المللی انجام می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *