جنگ؛ رنج بی‌رنگ برای کودکان

7:45 - 16 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۲۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ؛ رنج بی‌رنگ برای کودکان
کودکان جهان فارغ از رنگ پوست و جغرافیای محل زندگی لایق زندگی در صلح هستند و مرگ هر کودک بر اثر جنگ و درگیری یک فاجعه محسوب می‌شود.

خبرگزاری میزان – در حالی‎که افراد بزرگ‎سال عامل به‌راه افتادن جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی هستند، این کودکان هستند که بهای سنگینی را برای آن پرداخت می کنند.

در میانه رنجی که کودکان در مناطق جنگی می‌کشند، استانداردهای دوگانه سبب می‌شود که برخی از کودکان به دلایل واهی مانند رنگ پوست یا جغرافیای محل زندگیشان رنج مداوم‌تری را تحمل کنند.

سه پرده از رنج کودکان در جنگ؛ غزه، سودان، اوکراین

درگیری‌ها و جنگ‌های مرگ‌باری که سراسر جهان را فراگرفته است، توجه را درباره شمار بالای کودکان قربانی ضروری می‌کند.

براساس گزارش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه، در سال ۲۰۲۲ شمار حملات به مدارس و بیمارستان‌ها ۱۱۲ درصد رشد داشت؛ این گزارش همچنین می‎گوید که ۲۷ هزار و ۱۸۰ مورد نقض جدی حقوق بشر در جریان درگیری‌ها و جنگ‌ها در سال ۲۰۲۲ شناسایی شد که ۸ هزار و ۸۳۱ مورد از آن‌ها نقض حقوق کودکان بود.

تخلفاتی که علیه بیش از ۸ هزار کودک در جریان درگیری‌ها و جنگ‌های سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان رخ داد، شامل تجاوز و خشونت جنسی، آدم‌ربایی، ... بود.

نگاهی به سه جغرافیای مختلف گرفتار جنگ و درگیری نشان می‌دهد که کودکان بزرگ‌ترین قربانیان ناتوانی جامعه بین‌المللی از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و تامین امنیت آسیب‌پذیرترین افراد در جریان درگیری‌ها هستند.

 

جنگ؛ رنجی بی‌رنگ برای همه کودکان جهان

 

نوار غزه طی بیش از سه ماه گذشته تحت حملات مداوم و مرگ‌بار رژیم صهیونیستی به گورستان کودکان تبدیل شده است.

براساس آمار‌ها حدود نیمی از بیش از ۲۷ هزار قربانی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، کودکان هستند؛ کودکان غزه در معرض مخاطرات جدی مانند ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر و عفونی، قحطی، سوءتغذیه، ... قرار دارند.

آن‌ها همچنین از جراحت‌های شدید و نداشتن دسترسی به درمان رنج می‌برند؛ از کمک‌های بشردوستانه محروم هستند؛ در یک کلام، همه انواع نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه در حال حاضر در غزه در جریان است.

 

جنگ؛ رنجی بی‌رنگ برای همه کودکان جهان

 

مارپیچ مرگ‌بار جنگ داخلی در سودان نیز نسلی از کودکان این کشور را در معرض خطر مرگ قرار داده است.

یونیسف اعلام کرد که بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ مورد تخلف و نقض جدی حقوق بشری کودکان از جمله قتل و مثله کردن آن‌ها را در سودان دریافت کرده است.

در حال حاضر، ۷.۴ میلیون کودک سودانی به آب آشامیدنی دسترسی ندارند؛ ۲ برابر این تعداد به کمک‌های بشردوستانه حیاتی نیاز دارند؛ ۱۹ میلیون کودک نیز از تحصیل بازمانده است.

سودان از جدی‌ترین بحران آموزشی حال حاضر جهان رنج می‌برد.

 

جنگ؛ رنجی بی‌رنگ برای همه کودکان جهان

 

در اوکراین نیز دست‌کم ۵۲۵ کودک طی ۱۴ ماه جان خود را بر اثر جنگ از دست دادند.

نگاه تبعیض‌آمیز به کودکان قربانی جنگ

جنگ غزه سبب شد تا استاندارد‌های حقوق بشری ادعایی غرب در زمینه‌های مختلف محک جدی بخورد و تناقض‌ها و دوگانگی‌های آن آشکارتر شود.

براساس بررسی ناظر حقوق بشری یورو مد، از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، در هر هفت دقیقه یک کودک فلسطینی به شهادت می‌رسد؛ تلفات خونینی که در تاریخ مدرن بی‌سابقه است.

 

جنگ؛ رنجی بی‌رنگ برای همه کودکان جهان

 

این در حالی است که نسل‌کشی در جریان رژیم صهیونیستی در غزه بیش از هر جنگ و درگیری دیگری در دهه‌های اخیر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

البته دلیل این توجه نه تلاش برای خاموش کردن آتش جنگی کودک‌سوز که توجیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

رسانه‌های غربی در حالی تلاش دارند تا جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌ویژه قتل‌عام کودکان را با ادعا‌هایی مانند دفاع از خود توجیه کنند که همین رسانه‌ها در جنگ اوکراین موضوع کشته شدن، آوارگی و رنج کودکان را به‌عنوان نقض گسترده حقوق بشر مورد توجه جدی قرار داده بودند.

واقعیت این است که مرگ هر یک کودک، بیش از حد است و یک واقعه تکان‌دهنده محسوب می‌شود، اما پرسش این است که چرا این رسانه‌ها، رویکرد خود در قبال کشته شدن کودکان در اوکراین را تغییر داده‌اند و از کشته شدن کودکان فلسطینی آشفته نمی‌شوند.

تعداد کودکان کشته شده در غزه در پی سه ماه جنگ رژیم صهیونیستی بیشتر از شمار کودکان کشته شده در ۲ سال جنگ اوکراین است.

جامعه بین‌المللی نیز که از فوریه ۲۰۲۲ زمان آغاز جنگ اوکراین در تمام سطوح برای محافظت از کودکان اوکراین تلاش و شجاعانه اقدام کرده بود، درباره کشته شدن کودکان غزه و سودان سیاست دوگانه‌ای را اتخاذ کرده است؛ شاید، چون کودکان غزه و سودان مانند همتایان اوکراینی خود بلوند نیستند.

کودک بودن در غزه چگونه است؟

۱۷ هزار کودک غزه بدون همراه آواره شده‌اند؛

بیش از ۱۱ هزار کودک غزه کشته شده‌اند؛

حدود ۶ هزار کودک غزه همچنان زیر آوار مانده‌اند؛

بیش از ۵۰۰ هزار کودک غزه به حمایت از سلامت روان نیاز دارند؛

کودکان غزه علائمی از سطح بسیار بالای اضطراب مداوم، از دست دادن اشتها و بی‌خوابی و در یک کلمه طغیان‌های عاطفی و وحشت رنج می‌برند؛

رنج کودکان غزه از جنگ به حدی گسترده و غیرقابل توصیف است که برای آن کلمات جدیدی ابداع شده‌اند؛ یکی از این کلمات، واژه‌ای است که برای توصیف کودکان یتیم بدون همراه غزه خلق شده است.

WCNSF مخفف عبارت Wounded Child، No Surviving Family به معنای کودک مجروحی است که تنها بازمانده خانواده خود است.

نگاهی به آمار و داده‌های بالا نشان می‌دهد که کودک بودن در غزه به معنای مواجهه لحظه به لحظه با مرگ و جراحت است.

 

جنگ؛ رنجی بی‌رنگ برای همه کودکان جهان
 پیامدهای جنگ برای کودکان

ورای جغرافیای محل سکونت و رنگ پوست کودکان گرفتار در مناطق جنگی و درگیری، پشت مرگ هر کودکی یک تراژدی انسانی بسیار بزرگ نهفته است.

کودکان نقشی در رقم خوردن و تداوم جنگ‌ها ندارند، اما بالاترین هزینه‌ها را برای جنگ‌ها و درگیری‌ها می‌پردازند؛ آن‌ها در جریان جنگ‌ها و درگیری‌ها در سرما زندگی می‌کنند، هر شب با ترس می‌خوابند و صبح‌ها با وحشت بیدار می‌شوند، خانواده خود را از دست می‌دهند، از تحصیل باز می‌مانند، دوستان و زمین‌های بازی خود را از دست می‌دهند.

جنگ برای کودکان در هر نقطه از کره زمین یک رنگ دارد؛ سیاه.

همه کودکان به یک اندازه از جنگ رنج می‌برند و رنگ آن‌ها تاثیری در حمایت و حفاظت از آن‌ها نخواهد داشت.

کودکان در سراسر جهان لایق زندگی شاد و آرام در صلح هستند و این موضوعی است که باید در همه معیار‌ها و استاندارد‌های حوق بشری مورد تاکید قرار بگیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *