داستان خلق یک واژه درباره غزه؛ روایتی از زندگی کودکان مجروحی که تنها بازمانده خانواده شدند

9:24 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۲۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
داستان خلق یک واژه درباره غزه؛ روایتی از زندگی کودکان مجروحی که تنها بازمانده خانواده شدند
تعداد کودکان یتیم در غزه به دلیل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به قدری زیاد است که WCNSF به‌عنوان سرواژه جدید جهت توصیف کودکان مجروحی که هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌شان زنده نمانده است، ساخته شد.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های سه ماه اخیر رژیم صهیونیستی در غزه نه‌‎فقط از سوابق تاریخی عبور کرده، بلکه کلمات و واژه‌ها را نیز از توصیف واقعیت جنایت در غزه ناتوان کرده است.

در حالی که مرگ در پی حملات رژیم صهیونیستی طی سه ماه گذشته سراسر غزه را زیر پا گذاشته، واژه‌ها از توصیف بازمانده و ناتوان شده‌اند و به‌همین دلیل، واژه‎ای جدید طی یک ماه گذشته در بیمارستان‌های این منطقه متولد شد.

پزشکان غزه در پی مواجهه با سیل ورود کودکان مجروح تنها و بدون خانواده به بیمارستان‌ها، اصطلاح جدیدی را برای توصیف و دسته‌بندی آن‌ها در میان بیماران و مجروحان بداع کردند: WCNSF.

WCNSF مخفف عبارت Wounded Child، No Surviving Family به معنای کودک مجروحی است که تنها بازمانده خانواده خود است.

WCNSF مخفف دردناکی است که از سوی پزشکان، پرستاران و امدادگران در غزه استفاده می‌شود؛ این مخفف واقعیت جنگی را منعکس می‌کند که ۴۰ درصد از قربانیان آن را افراد زیر سن قانونی تشکیل می‌دهند.

 

ابداع واژه جدید برای توصیف ابعاد گسترده جنایت‌ رژیم صهیونیستی در غزه؛ WCNSF به چه معنا است؟

جنایت‌های رژیم صهیونیستی و ناتوانی واژه‌ها

رژیم صهیونیستی در سه ماه جنایت خود علیه غزه که همچنان ادامه دارد، دست به جنایت‌های هولناکی زده است؛ استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح، نسل‌کشی، هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، قتل‌عام در اردوگاه‌های آوارگان، ...

این جنایت‌ها تاکنون سبب قربانی شدن حدود ۲۴ هزار نفر از ساکنان غزه شده است؛ بیش از نیمی از این شهدا زنان و کودکان هستند.

سوی دیگر جنایت‌های غزه بیش از ۶۰ هزار مجروح به‌ویژه کودکان مجروح هستند.

شمار قابل توجهی از کودکان مجروح تنها اعضای باقی مانده خانواده‌های خود هستند؛ آینده آن‌ها بیش از دیگر ساکنان غزه مبهم است، زیرا آن‌ها پس از مرخص شدن از بیمارستان جایی برای رفتن ندارند.

دلیل این امر فروپاشی سیستم خدمات اجتماعی و حمایتی در غزه در پی حملات مرگ‌بار رژیم صهیونیستی است؛ خاموشی و قطع ارتباط نیز عملا توانایی بیمارستان‌ها برای جست‌وجوی بستگان دور کودکان یتیم غزه را دشوار کرده و فرزندخواندگی آن‌ها را نیز به امری محال تبدیل کرده است.

همزمان کارکنان بیمارستان‌های غزه با چشم‌های جست‌وجوگری مواجه می‌شوند که برای یافتن کودکان مجروح خانواده‌های خود در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند.

این یک تراژدی تمام‌عیار است.

کودکان یتیم غزه، چالشی دردآور

تعداد کودکان یتیم در غزه هنوز به درستی محاسبه نشده است، اما با در نظر داشتن سهم کودکان از آمار شهدای جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌توان گفت که بار سنگین این جنگ بر دوش کودکان غزه بوده است.

بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجتمع درمانی شمال غزه پیش از فروپاشی، شمار کودکان مجروح بدون خانواده‌ای را که در آن بیمارستان مداوا شدند، ۱۲۰ نفر اعلام کرد.

نوزادان و خردسالان مجروح در بیمارستان‌های غزه فقط با شماره شناخته می‌شوند، زیرا از آنجا که آن‌ها آخرین بازمانده‌های خانواده‌های خود هستند، اطلاعاتی درباره هویت آن‌ها وجود ندارد.

 

ابداع واژه جدید برای توصیف ابعاد گسترده جنایت‌ رژیم صهیونیستی در غزه؛ WCNSF به چه معنا است؟

 

جنگ غزه؛ جنگ رژیم صهیونیستی علیه کودکان

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را می‌توان به درستی جنگ علیه کودکان فلسطینی خواند.

موید این ادعا، آمار کودکان شهید و مجروح در غزه طی سه ماه گذشته است؛ شمار کودکان شهید در غزه طی سه ماه گذشته از شمار کودکان عراقی قربانی جنگ آمریکا طی ۱۴ سال پیشی گرفته است.

در هر ۱۰ دقیقه دست‌کم ۲ کودک در غزه آسیب می‌بینند؛ آسیب‌هایی که مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهد؛‌ این در حالی است که امکانات کافی برای درمان آن‌ها وجود ندارد.

در عین حال، به‌طور متوسط در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه شهید می‌شود.

از سوی دیگر، به شکلی غم‌انگیز تعداد زیادی کودک مجروح وارد بیمارستان‌های غزه می‌شوند که همه اعضای خانواده‌شان شهید شده‌اند؛ این کودکان را اکنون با نام اختصاری WCNSF می‌شناسند؛ شمار این دسته از کودکان نیز هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است، زیرا درمان مجروحان و ثبت موارد قربانیان در اولویت قرار دارد.

احتمالا به همین دلیل است که والدین در غزه نام و مشخصات کودکانشان را روی بدن آن‌ها می‌نویسند تا در صورت لزوم شناسایی شوند.

برای کودکان غزه وحشت پایانی ندارد؛ حتی به اصطلاح خوش شانس‌ترین آن‌ها، یعنی کودکانی که شهید یا مجروح نشده‌اند، با فرا رسیدن زمستان در معرض خطر فزاینده بیماری، گرسنگی و سرمازدگی قرار دارند.

 

ابداع واژه جدید برای توصیف ابعاد گسترده جنایت‌ رژیم صهیونیستی در غزه؛ WCNSF به چه معنا است؟

 

مدیر صندوق بین‌المللی نجات کودکان با اشاره به نبود ذخایر کافی غذا، آب سالم و دارو در غزه، می‌گوید: سهم نامتناسب کودکان غزه از بحران بشردوستانه جاری در این منطقه تکان‌دهنده است؛ هیچ مراقبت بهداشتی وجود ندارد، بنابراین کودکان غزه در معرض گرسنگی و کم آبی هستند و همین امر نرخ بیماری‌های گوارشی را در میان آن‌ها افزایش می‌دهد.

به گفته وی، در زمستان کودکان به شکلی ویژه مستعد ابتلا به ذات‌الریه هستند؛ ذات‌الریه یکی از بزرگ‌ترین قاتل‌ها برای کودکان در سراسر جهان است.

صندوق بین‌المللی نجات کودکان همچنین اعلام کرد: جنگ غزه مرگ‌بارترین جنگ برای کودکان در میان جنگ‌های معاصر است؛ شمار کودکان قربانی در غزه از شمار کودکان قربانی در جنگ‌های یمن، افغانستان، عراق، ... پیشی گرفته است؛ از سال ۲۰۱۹، تعداد کودکانی که در غزه به شهادت رسیدند، از تعداد کودکان قربانی در مناطق درگیری دیگر فراتر رفته است.

انتهای پیام/

مسعود بیاتی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *