هشدار یونیسف درباره افزایش شمار کودکان یتیم در جهان

13:08 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۵۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار یونیسف درباره افزایش شمار کودکان یتیم در جهان
دلایل زیادی سالانه سبب یتیم شدن کودکان در سراسر جهان می‌شوند؛ اتفاقی که آن ها را در معرض مخاطرات بسیاری قرار می دهد.

خبرگزاری میزان – سوم تا نهم مارس هر سال به‌عنوان هفته جهانی کودکان یتیم نام‎گذاری شده است؛ هدف از تعیین چنین مناسبتی افزایش آگاهی درباره کودکان بی‌سرپرست و رهاشده بر اثر جنگ، بیماری‌های همه‌گیر، ... است.

هفته کودکان یتیم ابتکار سازمان SOS Children's Villages است که در سال ۲۰۰۵ ایجاد شد؛ SOS Children's Villages یک موسسه خیریه بین‌المللی با شعبه‌هایی در ۱۲۵ کشور جهان است که به مراقبت از کودکانی که والدین خود را از دست داده‌اند، مشغول است.

واقعیت‌های مهمی درباره کودکان یتیم در سراسر جهان وجود دارند که ضرورت رسیدگی به وضعیت این چالش را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهند.

- براساس گزارش یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) تا سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۳ میلیون کودک یتیم در سراسر جهان وجود داشتند و تعداد بیشتری از کودکان بدون امکانات اولیه مانند غذا، سرپناه و لباس زندگی می‌کنند.
- ۸۰ درصد کودکان ساکن پرورشگاه‌های جهان والدین زنده دارند.
- در سطح جهانی فقر و نه از دست دادن والدین دلیل اصلی اسکان کودکان در پرورشگاه‌ها است.
- تعداد پرورشگاه‌ها در سراسر جهان به ویژه در آسیا در حال افزایش است و حدود ۸ میلیون کودک در این مراکز زندگی می‌کنند.
- حدود ۵.۷ میلیون کودک یتیم در چرخه بیگاری گرفتار هستند.
- سالانه بیش از ۱.۲ میلیون کودک یتیم قاچاق می‌شوند.

در عین حال، کودکان یتیم در قیاس با دیگر همتایان خود بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، بیشتر قربانی قاچاق جنسی می‌شوند و بیشتر از تحصیل باز می‌مانند.

درگیری‌های مسلحانه و نظامی در سراسر جهان نقش مهمی در افزایش تعداد کودکان یتیم دارند؛ چنین درگیری‌ها و جنگ‌هایی روند یتیم شدن کودکان را تسریع کرده و آن‌ها را در معرض چالش‌های مرگ‌باری قرار می‌دهند.

یکی از جنگ‌های جاری جهان که افزایش شمار کودکان یتیم دامن زده است، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ براساس اعلام یونیسف ۱۷ هزار کودک در غزه یتیم یا از والدین خود جدا شده‌اند.

یتیم شدن کودکان یکی از وحشتناک‌ترین چالش‌های بشردوستانه جنگ پنج ماهه رژیم صهیونیستی علیه غزه است؛ این در حالی است که به گفته سازمان بهداشت جهانی تنها ۱۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه در حال حاضر فعال هستند و خدمات روانشناختی و مشاوره برای کودکان یتیم به شدت محدود است.

بسیاری از کودکان غزه در حالی با غم از دست دادن پدر و مادر مواجه شده‌اند که خود به دلیل جراحت‌های خطرناک در بیمارستان‌های بدون امکانات غزه درد می‌کشند.

بزرگ‌ترین تراژدی کودکان یتیم جنگی غزه مربوط به نوزادان نارسی است که آخرین بازمانده‌های خانواده‌های خود بودند؛ پنج نفر از این نوزاد‌ها در پی حمله نظامیان صهیونیست به بیمارستان الشفا در این مرکز رها شدند.

تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و سکوت جامعه جهانی در برابر این روند، سبب افزایش شمار کودکان یتیم جنگی در این بزرگ‌ترین گورستان دسته‌جمعی جهان می‌شود.

جیمز الدر، سخنگوی ارشد یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، گفت: به دلیل تعداد زیاد افراد کشته شده و شرایط ناامیدکننده، تعیین تعداد کودکان یتیم غزه که کسی برای مراقبت از آن‌ها وجود ندارد دشوار است.

مقام یونیسف، گفت: بسیاری از کودکان هستند که هم پدر و هم مادر خود را از دست داده‌اند، اما بدتر از آن، آن‌ها کل خانواده‌ها را از دست دادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *