کتاب خوب سفیر فرهنگی اثرگذار محسوب می‌شود/ لزوم ورود قوه قضاییه برای تنظیم قرارداد بین نویسندگان و ناشران

7:59 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۲۲۱
کتاب خوب سفیر فرهنگی اثرگذار محسوب می‌شود/ لزوم ورود قوه قضاییه برای تنظیم قرارداد بین نویسندگان و ناشران
نویسنده کتب دفاع مقدسی، ورود قوه قضاییه در بخش انعقاد قراردادها بین ناشران و نویسندگان را مهم و تاثیرگذار خواند.

جواد کامور بخشایش نویسنده کتاب «تلخی رهایی» در گفت‌وگو با میزان در مورد عدم‌ حمایت از نویسندگان گفت: حمایت از نویسندگان در دستور کار هیچ ارگان و یا وزارتخانه‌ای نیست، از این ‌رو فرهیختگان عرصه تالیف با چالش‌های متعددی دست ‌به ‌گریبانند، از مشکلاتی همانند کپی‌رایت تا کتاب‌سازی‌ها و عدم توزیع کتاب‌ها همگی چالش‌های مختلف این عرصه محسوب می‌شوند.

وی رویکرد دولت در قبال نویسندگان را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: حمایت از سوی دولت وجود ندارد، در عین‌ حال معیشت نویسنده نیز با دشواری‌هایی روبه‌رو است و نویسندگان را مجبور کرده تا به شغل دوم رو آورند. سطح دستمزدها بسیار پایین بوده و عاملی برای توسل نویسنده به شغل‌های دیگر شده است. از سوی دیگر نویسنده تنها موظف به تولید محتوا بوده و ناشران در حوزه توزیع و یا تبلیغات باید وارد شوند، اما برخی از ناشران وظایف خود را نادیده گرفته و به‌درستی آن را انجام نمی‌دهند، به همین دلیل دیده می‌شود. بعد از چاپ کتاب نویسنده مجبور شده تا معرفی کتاب‌های خود را به دوش بکشد.

بخشایش گمنام ماندن کتاب‌های خوب را عاملی برای کاهش سرانه مطالعه دانست و اظهار کرد: از آنجا که کتاب‌ها خوب توزیع نشده و یا به‌خوبی معرفی نمی‌شود، بنابراین گمنام مانده و به فراموشی سپرده می‌شود، این در حالی است که کتاب‌های خوب سفیر فرهنگی بوده و تاثیرات ارزشمندی را بر فرهنگ جامعه می‌گذارد.

این نویسنده اشاره‌ای به نقش ترجمه کتاب‌های نوشته شده در داخل کشور به زبان‌های زنده دنیا داشت و بیان کرد: حمایت برای ترجمه کتاب‌هایی که در داخل نوشته ئ منتشر شده، بسیار مهم است. چنانچه این کتاب‌ها ترجمه و در اختیار سایر جوامع گذاشته شود، قطعا با حمایت بسیاری روبه‌رو خواهد شد و در عین‌ حال فرهنگ خودمان را به مناطق دیگر صادر خواهیم کرد، ازاین‌رو بخش‌ها یا ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در عرصه بین‌الملل فعالیت می‌کنند، باید وارد میدان شوند. سازمان‌هایی مانند سازمان تبلیغات و ارتباطات اسلامی و بخش‌های دیگر که همگی در توسعه فرهنگ و دستاوردهای انقلاب می‌توانند اثرگذار عمل کنند.

بخشایش حمایت از نویسندگان را بار دیگر مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: حمایت‌ها می‌تواند هم مالی و هم معنوی باشد، زیرا برخی از نویسندگان حتی بیمه هم ندارند و با مشکلات فراوانی دست‌ به‌ گریبان هستند.

وی در مورد ورود قوه قضاییه اظهار کرد: قوه قضاییه می‌تواند با نظارت بر تنظیم یک قرارداد معین و متناسب با فشارهای اقتصادی به حمایت و همراهی نویسندگان به عنوان قشر مظلوم همت کند. قراردادهای بین نویسندگان و ناشران عموما متعلق به سال‌های بسیار دور است، به همین دلیل تعیین یک قرار خوب و مناسب زیر نظر کارشناسان و حقوق‌دانان قوه می‌تواند تاثیرات بسزایی را در این میان‌ بر عهده داشته باشد؛ قراردادی که مطابق با نیاز روز بوده و در عین حال منافعی هم برای نویسنده و هم برای تولیدکننده محتوا داشته باشد. بدین ترتیب راه اجحاف در حق نویسندگان بسته می‌شود.

وی نگارش کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس را مهم دانست و تاکید کرد: هدف بسیاری از نویسندگان دفاع مقدس، کسب ارزش معنوی در حوزه شهادت است، بر همین اساس هرگز به دنبال امور مالی و یا مبلغی که در قرارداد معین‌ شده نیستند. با این ‌حال نباید از همه نویسندگان چنین انتظاری داشته باشیم، زیرا آنها تنها منبع درآمدشان تولید کتاب بوده است.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *