سیمایی صراف: ترویج علم و منبعی برای علم دوکارکرد دانشنامه است

18:51 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۲۵۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
سیمایی صراف: ترویج علم و منبعی برای علم دوکارکرد دانشنامه است
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشنامه‌ها سواد عمومی جامعه را ارتقا می‌دهد، گفت: ترویج علم و منبعی برای علم دوکارکرد دانشنامه است.

خبرگزاری میزان - آیین رونمایی جلد نخست دانشنامه حقوق ایران عصر یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد. 

در این مراسم کاظم بجنوردی، رییس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار گفت: مرکز دایره المعارف در اسفند ۱۳۶۲ به منظور تالیف کتب مرجع ایرانی و اسلامی بنیان نهاده شد. 

وی افزود: با افزایش تجربه مرکز برای حقوق ایران به پیشنهاد بنده برمبنای حقوق کشور انجام گرفت و برعهده آیت الله محقق داماد سپرده شد. 
رییس مرکز دایره المعارف اسلامی تاکید کرد: تا پیش از این آثار سترگی تحت عنوان دانشنامه منتشر شده بود، اما باز هم جای خالی چنین اثری مشهود بود. 

وی در خاتمه گفت: نیاز‌های علمی خواننده به واسطه این کتاب مرتفع می‌شود و امیدوارم با نقد‌ها و پیشنهادات خود جلد‌های بعدی کاملتر و پربارتر نسخه پیش رو باشد. 

در ادامه آیت الله محقق داماد در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: من فکر می‌کنم از کار‌های مهمی که قبل از نهضت مشروطه شکل گرفته تالیف کتاب یک کلمه بوده، این کتاب مشکل کشور ما را قانون می‌پندارد. 

وی افزود: در آن وقت بی‌قانونی مایه بدبختی کشور بود. اما به نظر من می‌توانیم به مستشارالدوله بگوییم که حق از قانون مهمتر است. دولت برای ملت حق قائل نبود و این بین مردم هم بود و قبل از قانون باید حق تعریف می‌شد. 

ایت الله محقق ادامه داد: در دانشگاه ما عنوان دانشکده حقوق است ما اگر قبل از تقنین حق مداری برای بشر را تبیین می‌کردیم و حاکمیت می‌دانست که باید حقوق ملت را مهیا کند. 

این پژوهشگر حوزه حقوق و قضا تاکید کرد: نوشتن دانشنامه به سبک آنچه که در دنیای امروز است که در مرکز دایره المعارف انجام شده است. 
وی تصریح کرد: این کار کار ساده‌ای نبود و نویسندگان دایره المعارف نویس زیاد نبودند، اما در فرصت کوتاهی بزرگان حقوق گردهم آمدند و شورای این دانشنامه را تشکیل دادیم. 

رییس بخش حقوق دایره المعارف اسلامی ادامه داد: این کشور اگر بخواهد اباد شود و بر پای خود بایستد باید فرهنگ احترام به حقوق بشر را تثبیت کنیم و در جامعه تزریق کنیم.   نهج البلاغه یک کتاب حقوق عمومی است. 

وی با بیان اینکه حوادثی که طی تالیف جلد یک این دانشنامه بر کشور اتفاق افتاد، چون کرونا امر تالیف را کند کرد، ادامه داد: تصور نمی‌کنم تالیف جلد بعدی این میزان طول بکشد و امیدوارم در مدت زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسد. 

در پایان این مراسم سیمایی صراف، وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: این اولین دانشنامه حقوقی کشور است. گر چه پیشتر افرادی تجاربی در این حوزه داشتند، اما تنها این دانشنامه است که تمام ویژگی‌های دانشنامه را داراست. 

وی افزود: مدخل نویسی بسیار سخت‌تر از یک مقاله علمی نوشتن است و به همین دلیل در دروس روش تحقیق تاکید می‌کنند با مدخل نویسی کار را آغاز کنید. 

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در  دایره المعارف به مدخل تویسی بی مهری کرده‌ایم، تصریح کرد: اکنون آیین‌نامه ارتقا در اختیار ماست و برای مدخل نویسی هم امتیاز ویژه‌ای قائل شویم. 

وی با اشاره به دو کارکرد دانشنامه گفت: نخست یک منبع علمی است و ما به دانشجویان تاکید داریم که کار را با دانشنامه آغاز کنید. دانشنامه‌ها محل ورود به علم هستند. 

وی جنبه ترویجی دانشنامه را دومین کارکرد آن عنوان کرد و گفت: دانشنامه‌ها سواد عمومی جامعه را ارتقا می‌دهد. 

وزیر علوم همچنین پیشنهاد کرد: به عنوان یک مدخل بزرگان حقوقی کشور را در این دانشنامه بگنجانید و سپس در نوشتن و روزآمدی این اثر تلاش کنید تا گذر زمان آن‌ها را کهن و از کار افتاده نکند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *