جشنواره ملی صدای سخن به کار خود پایان داد/ شاهنامه اثری شکوهمند از نبوغ ادبی بشر

20:13 - 27 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۶۴۳
جشنواره ملی صدای سخن به کار خود پایان داد/ شاهنامه اثری شکوهمند از نبوغ ادبی بشر
اختتامیه سومین جشنواره ملی صدای سخن با حضور جمعی از ادیبان و هنرمندان برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ اختتامیه سومین جشنواره ملی (صدای سخن) با حضور علس بخشی‌زاده معاون صدا، وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی سازمان صدا و سیما، سید مرتضی کاظمی دینان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ و سعد خان رئیس موسسه فرهنگی اکو و فرهیختگان ادبی کشور روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ماه در محل استودیو شماره ۸ ساختمان شهدای رادیو برگزار شد

در ابتدای این مراسم کاظمی دینان ضمن تاکید بر جایگاه زبان فارسی گفت: زبان فارسی پایه و هویت کشور ایران محسوب می‌شود، از این رو برگزاری جشنواره ملی با عنوان صدای سخن در دستور کار قرار گرفت و سومین دوره این جشنواده امروز برگزار شده است.

وی اشاره‌ای به سخنان مقام معظم رهبری داشت و بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که هر کسی به معارف بشری علاقه‌مند است باید زبان فارسی بیاموزد و بشناسد. در طول قرن‌های متمادی بیشترین معارف اسلامی و سخنان حکمت آموز به وسیله ایرانیان فارسی زبان در میان ملت‌ها انتشار یافت، بنابراین زبان فارسی در این بخش از جهان از حقوق واضحی در جهت گسترش اسلام و فرهنگ و تمدن بشری برخوردار است. اکنون زبان فارسی بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی محسوب می‌شود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسی بسیار سنگین است.  

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ افزود: رادیو بهترین رسانه برای بیان و ارائه معارف الهی است، بنابراین جشنواره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی برگزار شد و تمام تلاش رادیو فرهنگ این است که در راستای پاسداشت زبان فارسی جریان جدی ایجاد کند. اعتقاد ما این است که رسانه ملی به تنهایی نمی‌تواند بار عظیم تولید اطلاعات و فرهنگ را به دوش بکشد، بنابراین دستگاه‌های دیگر حضورشان ضروری و با اهمیت است.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، بع برنامه‌های سال آینده این شبکه اشاره و تصریح کرد: برای سال آینده در جشنواره صدای سخن به طور جدی مطالبه‌گری را در دستور کار قرار خواهیم داد و از نهاد‌ها در مورد برنامه‌های آنها برای پاسداشت زبان فارسی سوال خواهد شد.

وی تاکید کرد: استفاده از ساختار‌های نوین در جهت پاسداشت زبان فارسی و مطرح کردن اهمیت جایگاه زبان فارسی مورد تاکید و توجه قرار دهیم.

شاهنامه گوی سبقت را ربود

در ادامه حسن انوری عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم ضمن تاکید بر جایگاه زبان و ادبیات فارسی گفت: درست‌نویسی را در سال ۱۳۴۱ یعنی حدود ۶۲ سال پیش به صورت مقاله منتشر کردم و به اهمیت و جایگاه درست‌نویسی در زبان و ادبیات فارسی پرداختم.

وی در مورد ابعاد اهمیت زبان فارسی تاکید کرد: زبان فارسی در کشوری که دارای قومیت‌های مختلف است نقشی مهم و اساسی دارد، زیرا رابط بین فرهنگ‌ها محسوب می‌شود. این مهم برای ایران بسیار اهمیت دارد، زیرا قومیت‌های مختلف در این کشور وجود دارد و زبان فارسی توانسته با ایفای نقش رابط نقشی مهم و اساسی در یکپارچگی و وحدت ایجاد کند.

انوری تصریح کرد: پیشینه زبان فارسی نیز در نوع خود قابل توجه است. این زبان توانسته بود، پیش از زبان‌های انگلیسی و فرانسه در بخش‌های عمده‌ای از جهان گسترش پیدا کند. بدین ترتیب از مرز‌های هندوستان تا مرز‌های جنوبی اروپا و کشور رم زبان فارسی به عنوان زبان بین الملل و دیپلماتیک محسوب می‌شد.

انوری شعر حافظ را نمونه‌ای از توانمندی زبان فارسی خواند و افزود: هنگامی که کشور بوسنی اقدام به برگزاری برنامه‌ای برای نگارش شرحی بر اثر حافظ می‌کند به این معناست که زبان فارسی توانسته گستره خود را در سطح جهان به رخ بکشد.

وی زبان فارسی را زمینه ساز شکل‌گیری شاهکار‌های ادبی متعدد دانست و تاکید کرد: شاهنامه فردوسی به عنوان برترین اثر ادبی جهان شناخته می‌شود. این اثر در کنار کمدی الهی از کشور ایتالیا، ایلیای هومر از یونان و کتاب رومئو و ژولیت از شکسپیر کشور انگلستان در رقابتی آشکارا به عنوان یادگاری شکوهمند از نبوغ ادبی بشری است.

انوری ویژگی‌های برتر زبان فارسی را مورد بررسی قرار داد و افزود: از آنجا که زبان فارسی یک زبان ترکیبی است و ساخت لغت در آن بسیار آسان است، فرهنگستان ادب فارسی نیز از این خاصیت استفاده کرده و توانسته حدود ۶۰ هزار واژه در مدت کوتاهی ایجاد کند.

در ادامه علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی گفت: تلاش دارم تا از قالب کلمات زبان فارسی متن متفاوتی ارائه کرده و در این انجمن مطالبم در مورد زبان فارسی را با شیوه‌ای متفاوت بیان کنم.

وی افزود: سخن آینه روح است، زبان فارسی منعکس‌کننده امیال، افکار و اعتقادات گویندگان سخن است. طبیعی است هرچه روح بزرگ‌تر و نیرومندتر باشد، جلوه آن زیباتر و دلپذیرتر است. در سخن مخفی شدم، مانند بو در بند گل. هرکه دارد میل دیدن، در سخن بیند مرا. مشرق زمین به سبب سادگی‌هایش بی‌نیاز است. انسان باید خردمند باشد، تا خردمندان را بازشناسد.

بخشی‌زاده تصریح کرد: مردی نمی‌توانست به یاد بیاورد چه کسی بوده است، از او می‌پرسم شما کی هستی؟ او پاسخ می‌دهد در حال حاضر نمی‌دانم کی هستم، اما صبح که از خواب بیدار شدم، می‌دانستم کی بودم. معتقدم تا به حال چندین‌بار عوض شدم. شهود و شعور سرزمین من در پهنه گستران مشرق زمین همواره استوار بوده است به هویت، شناسنامه، به زبان، به سخن. اگر می‌خواهی آدمی را بشناسی، او را به سخن بیاور. از سخن او، او را بشناس. آداب مردمم ایران سخن بوده است. از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر، یادگاری که در این گنبد دوار بماند.

وی افزود: در جمال‌شناسی آمده است هنر امری شهودی است و شهود امری فردی است. اینجاست که فردیت قابل انتقال به دیگری نیست. جمال و جلال به ودیعه گذاشته در انسان همان خواندن است. خواندنی که در خود سخن را به همراه دارد. جشنی که امروز به گردش حلقه زدیم، جشن شکوه و عظمت فارسی است.

آموزش الفبای موفقیت

داریوش مودبیان نیز در این مراسم ضمن تاکید بر جایگاه زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان هویت آدمی است. از همان ۱۴ سالگی وارد رادیو شدم و بعد از آن سینما، تلویزیون و تئاتر را تجربه کردم.

وی ادامه داد: شناخت و تکرار در زبان فارسی نکته مهم برای فعالان عرصه هنر است.  این مهم برای گویندگان حرف نخست را می‌زند.

مودبیان زبان گفتاری فارسی را همانند یک مثلث دانست و تصریح کرد: یکی از ارکان مثلث زبان فارسی را توجه به معنی واژگان تشکیل می‌دهد. این موضوع برای جوانان بسیار مهم است، زیرا بررسی واژه در ریشه سبب می‌شود، اطلاعات آنان افزایش پیدا کند؛ بنابراین جوانان و نوجوانان باید همواره فرهنگ لغت را زیر نظر داشته باشند. راس دیگر این مثلث واژگان است که عموماً از زبان‌های دیگر گرفته می‌شود. اما هنگامی که در جمله به کار می‌رود در ساختار دستوری زبان فارسی قرار می‌گیرد و تابع زبان فارسی می‌شود.

وی به راس سوم مثلث زبان فارسی اشاره و تاکید کرد: راس سوم متعلق به بخش آواشناسی است. اهمیت زبان فارسی خصوصاً در رادیو مدیون بخش آواست.

مودبیان درباره زبان فارسی افزود: زبان فارسی مقوله‌ای سیال محسوب می‌شود و در مقابل آن زبان عربی است که زبانی تشدیدپذیر است؛ بنابراین اصرار نداشته باشید که واژگان عربی را همانند اعراب تلفظ کنید. این تجربه‌ای است که من به عنوان کسی که سال‌ها در رادیو فعالیت کردم با آن آشنا شدم.

وی آموزش را نکته مهم برای گویندگان خواند و اظهار کرد: نویسندگان و گویندگان باید آموزش را همواره در دستور کار قرار دهند. ویرایش گفتاری و یا زبان معیار بخش عمیق و جذاب فعالیت‌های هنری محسوب می‌شود.

در ادامه از سید علی گرمارودی شاعر انقلابی تقدیر به عمل آمده و جوایزی به برترین‌های رادیو فرهنگ تعلق گرفت و از آنان  قدردانی به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی صدای سخن معرفی شدند:

بخش اصلی
راضیه جوینده با اثر با گزارشگران از مرکز فارس
حمیرا فراتی با اثر زبان فارسی در فرامرز از رادیو فرهنگ
متین السادات فیروزی با اثر پرومو پارسی گویان از رادیو ایران
هانیه پیرامی با اثر نمایش تلخک از خراسان جنوبی
مریم تقی زاده با اثر قند و عسل از مرکز یزد
ناصر حامدی با اثر طاووس سخن از رادیو سمنان
سیدحامد موسوی با اثر فارسی نما از رادیو فرهنگ
الهام نیک بین با اثر نوای دل از خراسان جنوبی
هنگامه داودی با اثر قرار دانایی از مازندران
شهلا جمشیدیان با اثر گنجینه فرهنگ از چهار محال و بختیاری
محسن رسولی با اثر زبان زنده از رادیو گفت و گو
زهرا فدایی با اثر نمایش مرگ از مرکز اصفهان
ساجد قدوسیان با اثر یک دو صدا از رادیو ایران
الهه سلحشور با اثر صباگرد از رادیو صبا
معصومه همتی و صدف پیش احسان با اثر پاسدار ادب از مرکز گیلان
روح الله اسماعیلی با اثر نام من عشق است از رادیو معارف


بخش گوینده برتر
مریم واعظ پور با اثر شهد و شرنگ از رادیو فرهنگ

بخش ویژه
غزاله یراقی با اثراز عشق غزلی ساختم از رادیو فرهنگ
مریم قلی زاده با اثر شهریارایران از آذربایجان شرقی

بخش آموزش زبان فارسی در مدارس
الهه مقصودی با اثر ارایه های ادبی حس آمیزی از خراسان شمالی
فاطمه مرادی با اثر تثبیت مبحث فعل ربطی اسنادی از تهران

بخش مردمی
سمانه رجبی با اثر غلط ننویسیم از مازندران
مهشاد طاهرشمس با اثر روایت آنها از تهران

بخش رادیونگار
علی شریفی با اثر گنج با ارزش از رادیو سلامت
سمیه کشوری با اثر ضرورت بازنویسی متون ترجمه از ایران صدا

بخش رادیونما
بانو داوری با اثر درست بنویسیم از رادیو گفت و  گو
زهرا کولیوند با اثر درست بنویسیم درست بخوانیم از رادیو صبا

بخش فضای مجازی
سعیده عسگری با اثر غلط ننوسیم از رادیو فرهنگ
الهام گیوه چی با اثر واژه ها و ریشه ها از رادیو ایران

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *