اولویت جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) با ۹ محور دنبال می‌شود

14:50 - 18 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۶۰۸
اولویت جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) با ۹ محور دنبال می‌شود
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، اهتمام به توسعه صنایع خلاق فرهنگی با محوریت امام رضا(ع) را رویکرد اصلی نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) دانست و فراهم کردن بازار خرید برای ایده‌ها و محصولات این جشنواره را در اولویت فعالیت‌های این جشنواره خواند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) با حضور عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و چند تن از مسئولان برگزارکننده جشنواره ۱۸ مهرماه در موزه ملی ملک برگزار شد.

در این مراسم عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) گفت: توجه و اهتمام به توسعه صنایع خلاق فرهنگی با محوریت امام رضا(ع)، زائر، زیارت و ایجاد زمینه توسعه صنایع خلاق رضوی راهکاری برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی است. از این رو آستان قدس رضوی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه‌های رضوی اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) کرده و بدین ترتیب ایده‌ها و محصولات فرهنگی خلاق، حمایت و بازار فروش آن فراهم می‌شود. این مهم با توجه به پاسخگویی به نیاز روز جامعه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آنچه در این جشنواره مورد هدف قرار گرفته، شناخت استعداد‌ها و پتانسیل‌های مختلف خصوصاً در بخش جوانان و نوجوانان است. از سوی دیگر از آنجا که بخش صنایع فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده، جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) به دنبال معرفی ایده‌ها و محصولات خلاق فرهنگی برآمده است و برای این موضوع سازوکار‌هایی در نظر گرفته که در جشنواره به اجرا گذاشته خواهد شد.

طالبی اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) را برشمرد و تصریح کرد: تبدیل دانش و مفاهیم اسلامی و منابع فرهنگی به محصولات فرهنگی به‌منظور ایجاد و انتقال ارزش‌های فرهنگی از جمله رشد، توسعه، نوآوری و خلاقیت در محصولات فرهنگی همچنین ایجاد زمینه خلق راهکار‌های جدید در دستور کار قرار دارد، در عین حال نوآوری و شکوفایی برای توسعه فرهنگ اسلامی، کمک به شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی خلاقانه، زمینه‌سازی هدایت جوانان نخبگان و استعداد‌های خلاق و افزایش مشارکت مردم و شهروندان با آستان قدس در برگزاری رویداد‌های علمی و فرهنگی از جمله اهدافی است که در جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) دنبال می‌شود.

وی اشاره‌ای به برگزارکنندگان جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) و بیان کرد: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان مجریان جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) در نظر گرفته‌ شده‌اند. ساختار‌های این جشنواره بر اساس شورای سیاست‌گذاری کمیته‌های تخصصی و داوری همچنین دبیرخانه و ستاد اجرایی بنانهاده شده است.

قاسم صادقی بجستانی دبیر علمی این جشنواره در این نشست ضمن برشمردن حوزه‌های فناوری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) تاکید کرد: از میان ۲۰ حوزه فناوری، ۹ محور در نظر گرفته‌ شده است. این محور‌های شامل بازی‌های ویدیویی و موبایلی، ایده‌های نوآورانه در زمینه هنر‌های دیداری و شنیداری، اسباب‌بازی و سرگرمی، واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی، نرم‌افزار‌های کاربردی ایده‌های خلاقانه، طراحی و معماری اسلامی، صنایع‌دستی و هنر‌های کاربردی، ایده‌های نوآورانه در بسته‌بندی چاپ و نشر همچنین مد و پوشاک است که تلاشی برای شناسایی و حمایت از ظرفیت‌های داخلی کشور در توسعه صنایع خلاق رضوی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد در جشنواره دارای سه بخش اصلی، عمومی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

صادقی افزود: محور‌های جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) شامل توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی، سبک زندگی رضوی، احیای تراث رضوی (توسعه بهره‌وری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی)، خدمت رضوی (خدمت‌رسانی کریمانه) همچنین در سطح آستان قدس رضوی با هدف تامین نیاز‌های حرم در حوزه خدمات فرهنگی دانش‌بنیاد بوده است همچنین ادب حضور، در سطح حرکت‌های خودجوش مردمی توسعه وقف و نذر و سوغات فرهنگی زائر است.

وی ضمن اشاره به مخاطبان جشنواره افزود: جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) برای اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشور، دانشجویان و طلاب، مدیران ارشد کشوری، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع جشنواره فعالان حوزه مبتکران و ایده‌پردازان حوزه صنایع خلاق فرهنگی و نرم به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود.

صادقی به جریان برگزاری جشنواره اشاره و تاکید کرد: جشنواره فرایند ویژه‌ای دارد و این امر به‌منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های ارائه‌ شده است، به همین منظور ارزیابی و انتخاب اولیه طرح‌ها و ایده‌ها انجام‌شده و سپس توانمندسازی و مشاوره در این زمینه شکل می‌گیرد تا تهیه و ارائه طرح نهایی برای داوری ارائه شود از این‌ رو هدایت و حمایت از طرح‌ها در اولویت این جشنواره قرار دارد.

وی در مورد جوایز در نظر گرفته‌ شده برای طرح‌های برگزیده افزود: جوایز در سه سطح به برگزیدگان جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) ارائه می‌شود.

استادی دبیر هنری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد(ص) در این نشست افزود: مهم‌ترین رسالت مفاهیم متعالی رضوی در قالب محصولات و خدمات فرهنگی به مردم است و برای اجرایی کردن ایده‌ها و عرضه محصولات به بازار‌های داخلی با نهاد‌ها و معاونت‌های متعددی رایزنی انجام‌ شده است.

وی نتایج جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: پیشرفت اقتصادی کشور خلق ثروت و کمک به گذار از اقتصاد «منبع پایه» تک‌محصولی به اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان «اقتصاد مقاومتی» از جمله نکاتی بود که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. آستان قدس رضوی توجه به ظرفیت‌ها در جهت بست خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران امام رضا(ع) را مد نظر قرار داده است؛ بدین ترتیب با تولید آثار و محصولات جریان ساز و با تکیه بر نیاز مخاطبان می‌تواند به موضوع ارتباط مستمر با مخاطب و تثبیت آثار زیارت کمک کند. این مهم راهکاری برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر ارزش‌های دینی و اسلامی محسوب می‌شود.

استادی تاکید کرد: خود آستان قدس رضوی برخی از ایده‌ها را خریداری خواهد کرد و در عین حال بازار خرید برای سایر ایده‌ها و محصولات برگزیده جشنواره را فراهم می‌کند. تا انگیزه باشد برای نوآوری‌های فرهنگی جوانان و نوجوانان. از سوی دیگر این برنامه در چند استان هم‌زمان با مشهد برگزار خواهد شد و استان‌های تبریز، شیراز و تهران به‌واسطه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آن را برگزار خواهد کرد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس sanayekhalagh@imamreza.ac.ir ارسال کنند. مهلت ارسال ویدئو تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ همزمان با ایام ولادت پیامبر اسلام (ص) اعلام شده است.

در انتها برنامه از پوستر‌های جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) رونمایی شد.

اولویت جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی آل محمد (ص) با نه محور دنبال می‌شود
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *