جعفری جوزانی: سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگ؛ عرق ملی ندارند / فرهنگ و هنر دغدغه پلتفرم‌ها نیست / تولید در سینما در انحصار گروهی خاص

7:23 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۱۹۱
جعفری جوزانی: سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگ؛ عرق ملی ندارند / فرهنگ و هنر دغدغه پلتفرم‌ها نیست / تولید در سینما در انحصار گروهی خاص
مسعود جعفری جوزانی، کارگردان سریالِ ماندگار «در چشم باد»، ضمن بیان این موضوع که تولید در سینما در انحصار عده‌ای خاص قرار دارد؛ به نبود عرق‌ملی و دغدغه در بین سرمایه‌گذاران سینما و پلتفرم‌ها اشاره کرد.  

خبرگزاری میزان - مسعود جعفری جوزانی کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگویی با خبرنگاران سینمایی و در حاشیه جشنواره «دیدار»، درباره اگران فیلم آخرش با نام بهشت تبهکاران که در دوره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمد، گفت: چنانچه پروانه نمایش این فیلم صادرشود، بهشت تبهکاران به زودی اکران خواهد شد. 

وی درباره ساخت فیلمی با عنوان «کوروش کبیر» بیان کرد: درباره کوروش کبیر چندین کتاب نوشته‌ام و هزینه بسیاری را برای آن‌ها انجام شده اشت. به ویژه در مورد فیلم کوروش کبیر و یعقوب لیث صفاری که می‌توانند به فیلم‌های خوبی در عرصه سینما بدل شوند. حتی کتاب دیگری با عنوان «پوریای ولی» نوشته‌ام و آرزو دارم تا این نوشته‌ها و کتاب‌هایم را به فیلم بدل کنم. 

جعفری جوزانی انتقادی به سیاست‌های حوزه ساخت فیلم داشت و افزود: اراده تولید، دست سازنده اثر نیست، اما تلاش برای تولید دست سازنده است. متاسفانه این سیاست است که تعیین می‌کند چه اثری ساخته شود و تا زمانی که چنین رویکردی در عرصه سینما وجود داشته باشد کار با کیفیت به وجود نخواهد آمد. اراده تولید در سینما در انحصار گروهی خاص است، پس نه سینما به جایی می‌رسد و نه امکان ساخت فیلم‌هایی مانند «کوروش کبیر» یا «یعقوب لیث صفاری» وجود خواهد داشت. 

وی به برخی فیلم‌های فاخر اشاره و تصریح کرد: فیلم کلاسیک و ویژه «ناخدا خورشید» اثری ارزنده است. اما چرا تولید کننده این آثار فقط باید به ساخت ۶ فیلم اکتفا کند؟ متاسفانه دست‌ها بسته است و اراده در دستان تهیه‌کننده نیست. 

این فیلمساز تاکید کرد: ساخت بعضی از فیلم‌ها به عنوان مثال «کوروش کبیر» صرفا نیاز تامین سرمایه ندارد و اراده لزوماً در اقتصاد معنا نمی‌شود بلکه اراده به تحمیل سیاست‌هایی از سوی برخی از مسئولان بستگی دارد. 

سازنده فیلم «پشت دیوار سکوت» تاکید کرد: من کتاب «یعقوب لیث صفاری» را نوشتم و این یکی از علایقم بود. این شخصیت تاثیرگذار بر زبان فارسی، زمینه ساز شکل گیری شاهنامه فردوسی بود. 

جعفری جوزانی در مورد جلساتش با پیمان جبلی رئیس صدا و سیما و درباره ساخت سریال پوریای ولی گفت: با پیمان جبلی سه جلسه داشتم. آن‌ها به دنبال ساخت، سریالی در مورد «پوریای ولی» بودند و نقوی هم این موضوع را به شدت دنبال می‌کرد، اما تا امروز هیچ اتفاقی نیفتاده است. 

وی تصریح کرد: اگرچه تولید آثار هنری در عرصه سینما وابستگی شدیدی به اقتصاد و سرمایه دارد اما اراده برای ساخت آثار، مقوله مهم و قابل توجه بوده که نیازمند اندیشه‌ای بازاست. وقتی سازنده اثر اراده‌ای برای ساخت اثرش را نمی‌ببیند، گویی که در همان ابتدا بال‌های او بریده شده و سازنده اقدام به خود سانسوری می‌کند و این امر بر خلاقیت هنرمندان اثر می‌گذارد. 

سازنده سریال «در مسیر تندباد» نقدی به سینمای امروز کشور داشت و بیان کرد: برخی می‌گویند، سینمای امروز تبدیل شده است به مسخره بازی و یا لودگی|؛ این امر از آنجا سرچشمه می‌گیرد که تولیدات سینمایی اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و سرمایه‌گذار نیز تنها به سود بیشتر فکر می‌کند. بخش خصوصی تنها به سلیقه موجود توجه می‌کند؛ پس سوژه‌هایی که قبلاً تجربه شده را دوباره کپی کرده و روانه اکران می‌کند. اما به واقع فرهنگ و سینمای یک کشور را نمی‌توان بدین شکل اداره کرد. 

جعفری جوزانی ادامه داد: سرمایه‌گذاران امروز متاسفانه عرق ملی ندارند و به دنبال توسعه فرهنگ نیستند، آن‌ها تنها به دنبال سود حرکت می‌کنند و این خصلت سرمایه‌گذاران است. اگر در دنیا شاهد ساخت برخی از آثار اثرگذار و دیدنی هستیم به خاطر این است که کمپانی‌های سرمایه‌گذار شکل گرفته و تهیه کننده و یا تولید کننده اثر آثار خود را به آنان عرضه می‌کند و به واسطه همان کمپانی آثار ساخته می‌شود که سلیقه‌های نو پدید را به همراه دارد و مردم را خسته نمی‌کند. 

وی باردیگر تاکید کرد: در ایران سرمایه‌گذاران به دنبال کارهای زود بازده هستند و مفهوم هنر برای آن‌ها معنایی ندارد و خروجی برای آن‌ها مهم نیست. 

جعفری جوزانی درباره ساخت سریال «در چشم باد» اظهار کرد: زمانی که دست به تولید سریال «در چشم باد» زدم هیچکس مرا سانسور نکرد برای بخشی از این اثر خودم به جمع آوری خاطرات رزمندگان پرداختم و کار یک سال معطل تحقیقات بود. رئیس صدا و سیمای وقت عزت الله ضرغامی پشت این کار ایستاد، تا سریال «در چشم باد» به پایان برسد. ساخت سریال «در چشم باد» برای من یک اتفاق خاص بود و بسیار شانسی رخ داد اما همیشه فیلمساز نمی‌تواند به چنین حوادث ناگهانی اتکا کند و خوش شانس باشد. 

وی درباره رویکرد پلتفرم‌ها در ساخت آثار هنری بیان کرد: پلتفرم‌ها سرمایه‌گذارانی هستند که به دنبال سود زود بازده بوده و محور و اهداف اصلی فرهنگ و هنر را به صورت جدی دنبال نمی‌کنند. 

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که چرا در دهه اخیر کم کار شده است، گفت: همیشه سعی کرده‌ام تمام تمرکزم را روی تولید آثاری با کیفیت بگذارم و فیلم و سریالی در خور سینمای ایران بسازم، در حال حاضر زمینه ساخت چنینی آثاری وجود نداشته و ندارد و به همین دلیل ترجیح داده‌ام که کمتر کار کنم و فیلم و سریال بسازم. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *