برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان

21:11 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۲۴۴
برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان
آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور هنرمندان، مدیران سینمایی، اصحاب رسانه و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری در برج میلاد تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - آیین اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در برج میلاد تهران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم مهدی سلوکی مجری برنامه از مهدی آذرپندار دبیر جشنواره دعوت به سخنرانی کرد.

برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان

در ادامه مهدی آذرپندار روی صحنه آمد و بیان کرد: ممنونم از اینکه آمدید، عرض ادب و احترام به شما دارم. حضور شما و اساتید باعث افتخار ماست، ما جان ناقابلی داریم که فدای ایران، جزایر سه‌گانه و خلیج فارس می‌کنیم به سیاق دوره‌های گذشته اهل گزارش دادن نیستم. یک گزارش باید به فیلمسازان بدهیم که مهمترین حاضران و ناظران هستند. یک گزارش باید به روسای خودمان در سازمان سینمایی بدهیم که انجام می‌شود و یک گزارش به بالا سری که مهمترین است. یادی می‌کنم از شهیدی که دیدن یک فیلم از لحظه آخر شهادتش جهان من را فیکس کرد؛ در روزهایی که خیلی شلوغ بودم دیدن این تصویر منقلبم کرد.

وی ادامه داد: تصویر شهیدی که در اردوگاه دنیا آمده بود در زندان بزرگ شده بود و تا آخرین لحظه با دشمن خون خوار خود جنگید. ما در جشنواره سعی کردیم ادای دین کوچکی به شهید یحیی سنوار‌ داشته باشیم که دنیا مبهوت دلاوری او شد.

پس از پخش تصاویری از حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی به فلسطین اشغالی و لبنان یاد شهدای مقاومت از جمله شهید سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه، یحیی سنوار‌، حاج قاسم سلیمانی و... گرامی داشته شد.

سپس آیین یادبود شهید مهدی عشیری از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران که در جنگ تحمیلی به شهادت رسید، با پخش ویدیویی درباره او برگزار شد.

سپس با حضور رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار و محمد‌علی باشه آهنگر کارگردان سینما با اهدای لوحی از مادر این شهید گرانقدر تقدیر شد.

برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان

رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در ابتدا یاد و خاطره تمامی شهدای وطن عزیزمان، همچنین شهدای مقاومت و شهدای عدالت و آزادی را گرامی می‌داریم. به جشن خودتان خوش آمدید. 

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که وقتی بعد از ۲۳ سال آدم به خانه خود یعنی انجمن می‌آید نمی‌تواند حرف نزند. از اینکه در محضر شما هستم خوشحال و خوش اقبال هستم و خوشحالم که خدمتگزار شما هستم. این شور و شعف جشنواره بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. جشنواره چهل و یک ساله شد و به یک بلوغی رسیده است. در کنار شما بودن این شور و شعف را برای خلق دوباره در همه ما فوران می‌کند. جشنواره ای با چنین قدمتی که در عرصه جهان تثبیت شده و تحسین برانگیز است و جایگاه خود را در عرصه بین‌المللی تثبیت کرده است، جشنواره میزبان فیلمسازان جوان از سراسر جهان شد و کارگاه‌های آموزشی متنوعی شکل گرفت.

فریدزاده عنوان کرد: موضوعات بکر و‌نابی که عرضه شد، نشان از این دارد که جشنواره ای داریم که توجه به تغییر تحولات تکنولوژی هم دارد. جشنواره عرصه خلاقیت و جسارت است. برای نسل جوانی که می‌تواند جایگاه خود را در عالم هنر تثبیت کند و با شوق و جسارت کار کنند.

برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان

سپس جوایز بخش بین‌الملل اهدا شد.

در بخش واقعیت مجازی جایزه ویژه به دایان کتسبورو لینت برای فیلم «بچه قورباغه» از آمریکا رسید.

جایزه ویژه بخش هوش مصنوعی هم به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» از ایران رسید.

فیلمی در ستایش ایران

افروز باوفا پس از دریافت جایزه خود گفت: من این فیلم را در ستایش ایران ساختم. داغدار تک تک بچه‌های شهید غزه هستم. این جایزه را با افتخار به زنانی تقدیم می‌کنم که کودکان خود را برای مردن به دنیا می‌آورند! به امید روز موعد که سرزمین زیبای فلسطین از میان قلب این کودکان جوانه بزند و بروید از دبیر این جشنواره تقاضا دارم که جایزه نقدی من را به بنیاد خدیجه در فلسطین اهدا کند که برای کودکان فلسطینی خرج شود.

جایزه حقیقت‌جویان به بیل موریسون برای فیلم «حادثه» از آمریکا تعلق گرفت.

 این جایزه، تقدیری است از تلاش، ایثار و شجاعت هنرمندان فیلمساز برای جستجوی حقیقت.

بازتعریف واقعیت توسط پلیس آمریکا

بیل موریسون در پیامی ویدئویی به جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این پیام را از ونیز بارانی برای شما می‌فرستم. از هیئت داوران تشکر می‌کنم و این جایزه برای من بسیار اهمیت دارد. این فیلم تلاشی برای یافتن حقیقت بود. چون در جامعه آمریکا پلیس می‌تواند واقعیت را به خواسته خود باز تعریف کند.

جایزه جاده ابریشم به نیشی‌ دوگار برای فیلم «آب نبات ترش» از هند رسید.

پیوندی فارغ از مرزهای جغرافیایی

نیشی دوگار در پیامی ویدئویی یه جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است و این فیلم را به پدر مرحوم خودم تقدیم می‌کنم که گرچه نیست اما با حضورش به فیلم برکت داده است. همه ما انسان‌ها بر اساس داستان‌های مشترک فارغ از اینکه در چه مرز جغرافیایی هستیم به هم پیوند می‌خوریم.

برگ زرین بهترین فیلم تجربی به آنی سکاب برای فیلم «شعری که خواندیم» از فلسطین رسید.

برگ زرین بهترین پویانمایی به شیرین سوهانی و حسین ملایمی برای فیلم «درسایه سرو» از ایران تعلق گرفت.

برگ زرین بهترین فیلم مستند به ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال» از ایران رسید.

هامون برای ایران است و باقی می‌ماند

ماریا ماوتی‌ پس از دریافت جایزه خود گفت: این جایزه برای ما خیلی ارزشمند است. من از استادم این جایزه را دریافت کردم و نمی‌توانم حسم را توصیف کنم. وضعیت هامون و سیستان از حرف گذشته است. به مسئولانی که نمی‌شنوند، می‌گویم هامونی وجود دارد که نابود شده است. ما اما امید داریم هامون همچنان باشد. هامون و سیستان جزو ایران است اما انگار گاهی فراموش می‌شود که جزو ایران هستند. اگر مسئول دلسوزی وجود دارد امیدوارم مصلحت ها را کنار بگذارد و به این مناطق رسیدگی کند. ما هنوز امید داریم.

برگ زرین بهترین فیلم داستانی به آنا یارگس برای فیلم «سپیده دم» از اسپانیا تعلق گرفت.

احمدرضا معتمدی از داوران بخش بین‌الملل در این بخش گفت: مایلم از خانم سمانه یداللهی دعوت کنم که به صحنه بیاید.

سپس گفت: سه شاگرد من در این جشنواره جایزه گرفتند. یکی‌ از آنها سمانه یداللهی است که به تمام فیلمسازان کوتاه توصیه می‌کنم فیلم «شیفت» او را به عنوان کلاس درس تماشا کنند.

برگ زرین بخش کتاب و سینما به روح‌الله جلالی‌طلب برای فیلم «پای پرواز» رسید.

همچنین خانواده شهید فخری‌زاده هم از این فیلم تقدیر کردند.

جایزه سازمان‌ها و نهادها

در این بخش مرکز هنری رسانه‌ای نهضت جایزه‌ای را به علیرضا رضایی برای فیلم «سر» اهدا کرد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز جوایزی به «شازده کوچولو» ساخته عمار خطی و «سیزده سالگی» ساخته محمد اسفندیاری اهدا کرد.

جایزه موسسه بهشت امام رضا(ع) نیز به «بدرود پاریس» به کارگردانی محمد ابراهیم شهبازی رسید.

در بخش دیگر از این مراسم، آیین بزرگداشت سیدحسین صافی مستندساز، عکاس، تدوین‌گر و از اعضای پیشکسوت انجمن سینمای جوانان ایران در بوشهر با حضور رائد فریدزاده، همایون اسعدیان، مهدی آذرپندار و... برگزار و لوح یادبودی به این هنرمند اهدا شد.

برگزیدگان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ اعطای برگ‌های زرین‌ به صاحبانشان

روزبه بمانی شاعر، ترانه‌سرا و خواننده پاپ کشورمان در اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای اجرای چند قطعه روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم جایی قرار است در کنار دوستان اجرا داشته باشیم که مهمترین هسته مرکزی سینمای ما از میان آن‌ها بیرون می‌آید، از میان کسانی که در عرصه فیلم کوتاه مشق می‌کنند و تشویق می‌شوند و از میان آن‌ها بزرگترین سینماگران به دنیا معرفی می‌شوند. سینمای ما در جهان شناخته شده است. امیدوارم از میان عزیزانی که فیلم داشتند، تشویق شدند، جایزه گرفتند و... بهترین فیلمسازان معرفی شوند و مثل گذشته ما را سربلند کنند.

در ادامه با پخش کلیپی از خبرنگاران و عکاسانی که چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را در روزهای برگزاری پوشش دادند، تقدیر شد.

جوایز بخش ملی اهدا شدند

لوح افتخار بهترین فیلم پویانمایی به علی معصومی برای فیلم «باگ» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم پویانمایی در بخش مسابقه ملی به حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو» رسید.

برگ زرین بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند به نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم» از تبریز تعلق گرفت.

ادای دین به مقام مادر

نوید صادقی پس از دریافت جایزه خود گفت: امروز برای من به شدت مهم است. چون مادر عزیزم این جاست. افتخار می‌کنم پسر خانواده‌ام هستم، از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم. مادر جذام فیلمم خیلی برای ما عزیز است و از هم تشکر می‌کنم.

لوح افتخار بهترین فیلم مستند به رایحه مظفریان و زهرا دشت بشی برای فیلم «حلقه» رسید.

یاد ایران با دیار

رایحه مظفریان یکی از کارگردانان مستند «حلقه» بعد از دریافت لوح افتخار بهترین مستند از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: ۱۰ روز است فرزندم را ندیده‌ام. نامش را دیار گذاشتم تا هر زمان که صدایش می‌کنم، یاد ایران بیافتم. افتخار می‌کنم به خاک ایران و هوایی که اگر آن را از من بگیرند، نمی‌توانم نفس بکشم. این جایزه را به ایران و خاک جنوب تقدیم می‌کنم.

برگ زرین بهترین فیلم مستند به ماریا ماوتی و  احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال» تعلق گرفت.

قدردانی از مردم سیستان 

احسان فرخی‌فرد بعد از دریافت این جایزه گفت: از تیم تولیدم تشکر می‌کنم، از آنها بسیار آموختم. از مردم سیستان و بلوچستان به ویژه تالاب هامون بسیار تشکر می‌کنم. آنها در شرایطی زندگی می‌کنند که شرایط مناسبی نیست. دل آن‌ها بیشتر از همه برای ایران می‌تپد، کنار گوش ما جنبش منطقه آب را روی ایران بسته و کاری کرده آب به ایران نرسد.

لوح افتخار بهترین کارگردان فیلم تجربی به محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور» رسید.

برگ زرین بهترین کارگردان فیلم تجربی به رضا دانش‌پژوه برای فیلم «ایلی‌ها» اهدا شد.

در ادامه بخش اهدای جوایز مسابقه سینمای ایران جایزه بهترین دستاورد هنری اهدا شد.

در این بخش دیپلم افتخار به عنوان چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری به تیما تقی‌زاده برای بازی در  فیلم «روز خداحافظی» اهدا شد.

برگ زرین چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری به سیدمرتضی قدیری برای بازی در  فیلم «بدرود پاریس» از تهران رسید.

سیدمرتضی قدیری بعد از دریافت جایزه خود گفت: از همه شما ممنونم، از بازیگر نقش پدر هم در فیلم «بدرود پاریس» تشکر می‌کنم.

برگ زرین بهترین صدای فیلم به میثم کیامرثی صدابردار و رضا گدازگر برای صداگذار فیلم «زیر سایه بلوط» تعلق گرفت.

برگ زرین بهترین تدوین به پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنار هم» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلمبرداری به علی حسین‌زاده برای فیلم  «تونل» رسید.

 برگ زرین بهترین فیلم‌نامه‌ اقتباسی به احسان امینی برای فیلم «تونل» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به مانا پاک‌سرشت برای فیلم «چولیبولی» اهدا شد.

برگ زرین بهترین فیلم‌نامه به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» رسید.

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به محمد اسفندیاری برای فیلم «سیزده سالگی» تعلق گرفت.

لوح افتخار و جایزه‌ ویژه‌ دبیر جشنواره به عرفانه کریمی برای فیلم «حنابندون» رسید.

جایزه‌ای برای کودکان شهید 

بازیگر کودک فیلم «حنابندون» گفت: این جایزه را به سه هزار کودکی که در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیدند، تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار جایزه‌ ویژه هیات داوران به دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو» رسید.

برگ زرین و جایزه‌ ویژه هیات داوران به ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت» اهدا شد.

تشکر از فریدون حسن‌پور

دانیال محمودنیا بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: من راه طولانی را آمدم تا به اینجا برسم.‌ جایزه را به مادرم تقدیم می‌کنم. از فریدون حسن‌پور تشکر می‌کنم که ۱۹ سال پیش من را به فضای سینما آورد.

تقدیم جایزه به همه مادران جهان

ادریس محمودیان هم در ادامه برای دریافت جایزه روی سن آمد و گفت: مادرم ۱۳ فرزند به دنیا آورد. من این جایزه را به مادرم و تمام مادران دنیا تقدیم می‌کنم. از همه عوامل فیلمم که خالصانه و صادقانه پای فیلم ایستادند، از انجمن سینمای جوانان ایران و از سالم صلواتی تشکر می‌کنم.

برگ زرین بهترین كارگردان فیلم داستانی به نادره سادات‌سرکی برای فیلم «دادرسی» تعلق گرفت.

فیلمی که قانون‌گذاران باید ببینند

نادره سادات سرکی بعد از دریافت جایزه خود گفت: از هیات داوران که فیلم ما را در میان رقبای شایسته، شایسته این جایزه دیدند، تشکر می‌کنم. از تهیه‌کننده فیلمم تشکر می‌کنم، این فیلم با بودجه‌ شخصی ساخته شد. امیدوارم روح مادرم در این لحظه اینجا باشد.‌ مادرم با اینکه یک زنی سنتی و مذهبی بود، بسیار از من حمایت کرد. امیدوارم فیلم من را قانون گذاران ببینند چون در جهت حمایت از حقوق کودکان است و امیدوارم آن‌ها در این باره تجدید نظر کنند.

برگ زرین بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط» اهدا شد.

گروهی که کنارم ایستاد 

حسین الهیاری بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم. از دبیر، هیات انتخاب و هیات داوران تشکر می‌کنم. از تیمم که محکم در کنار من ایستادند، تشکر می‌کنم. شرایط کار ما بسیار سخت بود و فیلمبردار هم از ابتدا در کنار من بود و برادرانه در کنار من ماند. این اثر حاصل کار یک گروه زحمتکش است. دورادور دست مادرم را می‌بوسم و این لحظه را با خانواده‌ام تقسیم می‌کنم. پدرم را در کرونا از دست دادم اما دست مایه ساخت این اثر پدرم بود و دوست داشتم این فیلم را ببیند، امیدوارم شاهد این لحظه باشد.

شهاب حسینی از داوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره نیز در پایان اهدای جوایز این بخش بیان کرد: خارج از روال داوری شاهد این بودم که از برخی فیلم‌ها در این مراسم تقدیر شد البته اگر فیلم‌های خوبی بودند، ما در هیات داوران به آنها توجه می‌کردیم اما فیلم‌های خوبی نبودند و با این تقدیرها نمی‌شود، فیلمساز خوب معرفی کرد. نکته دیگر توصیه‌ای به فیلمسازان است، اینکه به طور عجیبی حضور بازیگران حرفه‌ای نه تنها به آثار کمک نکرده بود بلکه به آنها ضربه زده بود. پس با بازیگران تازه کار و درست و حسابی کار کنید.

جایزه بزرگ بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شد

برگ زرین و مبلغ ۲هزار دلار جایزه‌ بزرگ جشنواره به عنوان بهترین فیلم بخش بین‌الملل به ابراهیم حندل برای فیلم داستانی «یک فیلم کوتاه درباره بچه‌ها» از فلسطین اهدا شد.

برنده این بخش به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

برگ زرین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مهاجر توحیدپرست و فواد جاودان برای فیلم «جشن هنر» تعلق گرفت.

سعید نجاتی مدیر کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران که متولی جمع‌آوری آرای مردمی بود، گفت: حتی یک رای هم جابجا نکردیم و سعی کردیم هیچ رایی گم نشود. همه فیلم‌ها البته نزدیک‌به هم بودند. به بچه‌های جشن هنر هم تبریک می‌گویم. 

مهاجر توحیدپرست نیز بعد از دریافت جایزه خود گفت: اگرچه هیات داوران فیلم ما را ندیدند، اما خوشحالم که فیلم ما از مردم جایزه گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *